Inlägg från: chiligirl |Visa alla inlägg
  • chiligirl

Kroatien

Ja som sagt Kroatien är stenstränder! Varför inte ta ett land med mera garanterad möjlighet till sandstrand? Inte nog med att stränderna är av sten, de är också bråddjupa nästan på en gång. Men har ni större simkunniga barn så är det inget bekymmer. Eller så bor ni endast nära de få sandstränder som finns, vilket inte jag kan tipsa om då jag inte vet var de ligger i Kroatien. Men åker ni till andra sidan havet så får ni långa sandstränder med badvänligare strand. Italien och tex. Rimini.

• chiligirl
    ÄlskarFamilj skrev 2010-09-09 11:20:00 följande:
    Eftersom Jag har fyra barn blir det ju väldigt dyrt att resa så därför hade vi tänkt oss att åka till Kroatien, det är ju billigare än det mesta. Har du några tips på några andra länder som har ett bra pris. Glad
    Okej! Ja då är ju inte Italien något alternativ. Turkiet är billigt ännu.
  • chiligirl
    mi07va skrev 2010-09-09 17:11:59 följande:
    Både Italien och Turkiet är billigare än Kroatien.
    Italien är dyrare än Kroatien i alla fall. Då jag har att jämföra med sommaren 2009 när jag besökte båda länderna under samma resa. Istrien är billigare än södra Kroatien också, så var i landet man väljer har även det betydelse.  Turkiet är klart billigt ännu, kom just hem från 1 veckas resa i Turkiet.
  • chiligirl
    ÄlskarFamilj skrev 2010-09-10 08:02:10 följande:
    Okej, Jag kollade på Italien och den billigaste resan var nog 35 000 kr. Hur var vädret i Turkiet nu och hur är den i maj? Hoppas er resa var kanon Skrattande
    Vi hade en toppenresa!

Mina prisuppgifter är hur det är på plats för shopping, aktiviteter, mat och dricka.

Personligen reser jag på egen hand och reguljärt, så olika resebyråers pris är inget vägledande för mig. Jag undviker charter, då det är billigare att ordna själv i 97% av fallen. Grekland blir billigare med charter när jag räknar.

Vi hade +40 grader under vår vecka i Turkiet. Vet ej hur det är på våren, men har varit till Turkiet i juni och då var det varmt redan. Men vattnet är varmare emot hösten än på våren.
  • chiligirl
    evaoregon skrev 2010-09-10 21:55:13 följande:
    Jo, jag tänkte också rekommendera att själv sätta ihop en resa!  Med t ex lågprisflyg och hotell som man själv bokar kan det bli riktigt billigt och särskitl krångligt är det inte heller.

Jag har hört om de som bokar flyg själva och sedan hyr lägenhet via t ex sembo.  Om man har lägenhet kan man dessutom fixa en del måltider själv och på så vis hålla ner kostnaderna lite.
    Vi hyrde hus för 10 personer tillsammans med våra kompisar i Kroatien via Novasol. Vi var så nöjda. De som skötte om oss med nyckelutlämningar på plats ordnade också så att vi fick tvättat kläderna på en tvätt till ett mycket bra pris. Eget boende gjorde att vi kom närmre lokalbefolkningen än annars. Eget kök var vårt kriterium för att hålla ned matkostnaderna. Nu var det så billigt ändå att gå ut och äta att middagen ändå blev ute på stan. Men lunch och frukost, mellanmål och färdkost till utflykter ordnade vi med själva. Kanon att ha kylklampar i frysen med mera.

Stora vinster kan göras för den som vill genom att ordna resan själv. Det blir lite arbete hemma före, men sedan så du exakt vad du kommer ner till. En viss vana av internet är dock att rekommendera så att man verkligen kan söka efter alternativ. Men roligt att fixa själv är det!
Svar på tråden Kroatien