Mina föräldrar tycker min 3 1/2 åring får styra för mkt
Hej!
Min äldsta dotter låter rätt mycket som din son. Hon är extremt bestämt av sig och får totala utbrott när hon inte får bestämma. Och som LivL skriver är det jätteviktigt att ett nej är ett nej även om det resulterar i ett utbrott. Vet inte hur många gånger vi har fått bära iväg med henne från olika situationer. Tror det är svårt för endel att sätta sig in i det för det är verkligen stor skillnad i barn och barn. Det beror inte bara på fostran. Andra dottern har ett helt annat temperament.
Oftast är hon rätt ok mot oss föräldrar även när vi träffar andra, hon har nog mer utbrott hemma. Men däremot kör hon fullständigt med sin farmor. Jag kan som förälder tala om hur man ska göra men vissa gränser måste andra personer sätta själva. Hon träffar mina mor- och farföräldrar väldigt ofta och har en nära relation till dem. Är det så din son reagerar hos dina föräldrar eller är det bara mot er han trotsar då också?
Sen är det lätt att säga men känner han att ni blir på spänn när ni träffar dina föräldrar så utnyttjar han nog det direkt. De är ju inte dumma barn. Försök alltid att vara konsekventa med det ni säger och bär iväg honom någonstans där han får lugna ner sig utan att alla störs av honom. Det kommer inte att försvinna för det men det blir bättre. De lär sig att när de lugnat sig och kommer ut till oss andra igen så blir det mycket roligare. Min dotter är nu 4,5 och det går upp och ner i perioder men hon är alltid väldigt bestämd.