Mina föräldrar tycker min 3 1/2 åring får styra för mkt
Fredis skrev 2010-09-12 22:05:58 följande:
Det är ju inte så att vi är totalt slappa o säger ja o nej o nja utan vi ÄR bestämda men det kan bli världens längsta kamper ibland eftersom sonen inte accepterar att vi säger nej. Det kan bli stora utbrott av det och det är väl där mina föräldrar tycker att vi brister - att om vi tydligt hade visat vem som bestämmer så hade han accepterat det direkt utan kamp. Är det så?Oftare o oftare är han som ett ljus o vet vad som är rätt o fel och accepterar det, men tycker ändå det varit en del jobbiga perioder även på slutet.
Menar ni (som inte verkar känna igen er) att om ni säger NEJ så blir det accepterat utan minsta tjat????? Är det det som signalerar att man är bstämd o "stark" i sin roll som förälder???
Tycker ofta vi måste förklara o argumentera även om vi säger NEJ. Även om vi vuxna "vinner" i slutändan (vilket vi ser till att göra när vi påbörjat ngt) så krävs det lite för mkt energi ibland..
Men jag får känslan av att vissa föräldrar tycker att det är obehagligt när barnen får utbrott.
Varför?
Välj era strider, säg inte nej när det riskerar att bli ett ja i slutändan - detta är fruktansvärt jobbigt för barn att hantera, utan säg ja ibland och nej när det är ett nej, ta konflikten, ett utbrott är trots allt bara ett utbrott - som går över, efter en kort eller lång stund.
Har själv en mycket viljestark 3-åring hemma. Utbrotten kan vara i timmar. Men då får det vara så. Jag har inga problem med att se och höra henne gråta. Men jag finns ju där för henne så klart. Men jag ger mig icke om jag sagt nej från början. Vissa saker får 3-åringar inte bestämma. Punkt slut.
I stället för att känna dig "hotad" av dina föräldrar. Fråga vad de menar, kanske har de råd att komma med, de har ju själva uppfostrat barn. Har de inget att komma med - skit i dem!
Lycka till!