LVU överklagat,Kammarrätten?
Anonym (En som undrar...) skrev 2010-09-10 11:21:44 följande:
Handlar om en förälder inom min släkt som fått ett 7 årigt barn omhändertaget, Förvaltningsrätten fastställde dom om LVU p.g.a barnets hemförhållanden och förälderns omsorgbrist! Barnet har blivit och är jourhemsplacerat! Föräldern har ihop med sitt ombud överklagat dommen till Kammarrätten och den förhandlingen väntas snart! Föräldern vill ta hem barnet och anser att beslutet är felfattat från början. Ska jag fatta mig kort så är beslutet rtätt fattat, barnet har inte haft det och har det inte bra hemma! Det har pågått mer eller mindre sen barnet föddes men nu har det under årets gång drivits vidare av Soc och har blivit ett LVU i Förvaltningsrätten! Det är det första omhändertagandet av barnet enligt LVU, finns några SOL placeringar av barnet sen förut men inte enligt LVU så detta är första gången! Jag vet inte alls hur dessa saker går till eftersom jag aldrig själv har haft med Soc att göra, ingen annan jag känner heller förutom ja denna person i våran släkt!Undrar bara hur ofta Kammarrätten går på samma linje som Förvaltningsrätten? För barnets del så hoppas jag att dom gör det men är ändå orolig över att barnet ska "skickas" hem om dom väljer en helt annan linje..... :/
Har föräldern erbjudits någon hjälp genom soc under alla dessa år? Kommer föräldern få någon hjälp nu för att kunna förändra hemförhållanden och omsorgsbristen så att barnet så snart som möjligt får komma hem?