• anyXX

2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring

Min son har blivit för stor för babyskyddet och ska överta dotterns britax highway. Ska köpa en ny bilstol till dottern. Hon är 2,5 år nu så hon ska ju kunna sitta bakvänd länge till men jag vill att den ska gå att vända också. Tips?

Undrar också var ni som har två bilstolar i bilen har placerat dem? Helst skulle jag vilja ha båda bak men då går det inte att flytta bak/fram förarsätet eller? Jag och min man är väldigt olika långa så vi måste kunna flytta sätet. Blir kanske att koppla ur airbagen och placera ett brn fram....

Iris 080308 & Nils 100319
  • Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring
  • Småtokig

Vad har ni för bil?
    Vi köpte en Britax Two-Way men vi kommer inte att vända den framåt då den är så pass tung. NTF rekomenderar faktiskt inte att man ska vända kombistolarna utan att man ska köpa en stol som är för framåtvänt åkande.

Vi har just nu båda barnen bak, Hi-way i mitten och two-way bakom passagerarsätet. Det är trångt för mig som sitter där och det är lite trångt för sonen så han kommer nog få flytta fram igen(vi har en bil utan air-bag på passagerarsätet)

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • anyXX
    Småtokig skrev 2010-09-10 20:25:20 följande:
    Vad har ni för bil?
    Vi köpte en Britax Two-Way men vi kommer inte att vända den framåt då den är så pass tung. NTF rekomenderar faktiskt inte att man ska vända kombistolarna utan att man ska köpa en stol som är för framåtvänt åkande.

Vi har just nu båda barnen bak, Hi-way i mitten och two-way bakom passagerarsätet. Det är trångt för mig som sitter där och det är lite trångt för sonen så han kommer nog få flytta fram igen(vi har en bil utan air-bag på passagerarsätet)
    vi har en toyota corolla. som det är nu har vi babyskyddet i mitten bak, vore ju perfekt om man kunde sätta hiwayen i mitten! men kan man reglera förarstolen då framåt och bakåt?

hur menar du att den är för tung?
  • Marlene

en vändbar stol är ju inte speciellt bra framåtvänd, dessutom är den väl urvuxen även framåt om den är urvuxen bakåt har jag för mig. Så köp den stolen som barnet kommer kunna sitta bakåtvänd längst i som passar i eran bil.

• anyXX
    Marlene skrev 2010-09-10 20:34:49 följande:
    en vändbar stol är ju inte speciellt bra framåtvänd, dessutom är den väl urvuxen även framåt om den är urvuxen bakåt har jag för mig. Så köp den stolen som barnet kommer kunna sitta bakåtvänd längst i som passar i eran bil.
    hm okej har itne funderat på det... varför finns det vändbara då? jag har en ganska liten 2,5-åring ca 10-11 kg så jag antar att hon kommer vara rätt liten när hon är 5 år (eller när man vänder framåt) också!
  • pigglet

Även om stolarna kallas att de går att vända, så är det inget som rekomenderas. Bättre med en bältesstol (kudde med ryggstöd) sedan, den är inte lika tung (viktigt vid en krock), och håller bältet på plats mycket bättre.

Vi har haft 3 barn i baksätet bakåtvända, det har gått utmärkt. Men så är det inte så stor längdskillnad på mig och maken.

Köper du en twoway så kan han sitta i den tills han är minst 4-5 år.

• Marlene
    anyXX skrev 2010-09-10 20:36:29 följande:
    hm okej har itne funderat på det... varför finns det vändbara då? jag har en ganska liten 2,5-åring ca 10-11 kg så jag antar att hon kommer vara rätt liten när hon är 5 år (eller när man vänder framåt) också!
    försäljningsargument?
  • anyXX

oj nu blev det svårt! :) vad är skillnaden mellan two-way och hi-way? förutom att hi-way inte går att vända?

• anyXX
    Marlene skrev 2010-09-10 20:39:11 följande:
    försäljningsargument?
    ja det är klart :p
  • Kaosmamma

Vi har haft två bakåtvända jämte varandra bak då det bara skiljer 13 mån mellan våra två första.. Då hade vi en extra plats på ena sidan där bak så det var skönt. Sen hade vi deras lillasyster i framsätet.. Nu har vi bytt bil dock :) så vi har sju säten och är inte lika trångt.

• Småtokig
    anyXX skrev 2010-09-10 20:41:03 följande:
    oj nu blev det svårt! :) vad är skillnaden mellan two-way och hi-way? förutom att hi-way inte går att vända?
    Two-Way är högre i ryggen och mer öppen än vad Hi-way är.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring