• avilo

Magnetarmband tror ni detta hjälper mot värk?

Någon som använder magnetarmband/halsband här?

• Svar på tråden Magnetarmband tror ni detta hjälper mot värk?
  • Fru U

Nej, det hjälper inte mot värk annat än som placebo

Svaren bor i hjärtat
  • avilo

Googlade lite och där verkar det fungera.

Sedan  har jag en bekant som använder detta och då h*n tar av armbandet så kommer värken tillbaka
    och då h*n tar på det blir så är värken borta.

Inte någon som här som använder sådant?

• Selfish Geene
    avilo skrev 2010-09-10 22:02:16 följande:
    Googlade lite och där verkar det fungera.

Sedan  har jag en bekant som använder detta och då h*n tar av armbandet så kommer värken tillbaka
    och då h*n tar på det blir så är värken borta.

Inte någon som här som använder sådant?
    Det finns en hel del som verkar fungera på Google men vid närmare analys visar sig vara bluff eller inbillning.
    När testpersoner inte vet om de utsätts för magnetism eller inte, reagerar de som har riktiga magneter lika som de som "behandlas" utan riktiga magneter. Effekten är alltså uteslutande placebo
  • Sven74

Tror inte man ska avfärda det helt. Har läst - hittar den dock inte nu - en studie där de påvisade att det ökade reaktionen i det partiet man hade kontakt med magnetarmbandet som i sin tur gjorde att slaggprodukter transporterades bort snabbare. Och att sedan syre tillfördes snabbare. Vilket ledde till minskad värk.

Hittar som sagt inte rapporten men denna sida tar upp ungefär samma som jag läste, i väldigt kortad form: Magnetarmband 

• Seroster

Placebo, ja.
    Huruvida det funkar, nej.

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Ingrids

Om det är placebo eller inte, vem vet? Men det finns många studier som tyder på att det fungerar och en sån dyr investering är det inte att testa om det fungerar på dig. Jag lider själv av reumatism och tycker att det blev en klar förbättring efter att jag började använda magnetarmband. Här har du en sida som säljer bra fina magnetarmband till ett riktigt bra pris http://ravaja.com/magnetterapi/magnetarmband/armband-kvinna/

• Selfish Geene
    Ingrids skrev 2013-03-03 10:20:38 följande:
    Om det är placebo eller inte, vem vet? Men det finns många studier som tyder på att det fungerar och en sån dyr investering är det inte att testa om det fungerar på dig. Jag lider själv av reumatism och tycker att det blev en klar förbättring efter att jag började använda magnetarmband. Här har du en sida som säljer bra fina magnetarmband till ett riktigt bra pris ravaja.com/magnetterapi/magnetarmband/armband.../
    du får gärna hänvisa till en av studierna och var den har publicerats så tar jag ansvar för att informera Nobelkommitteén om att det numera är bevisat att magneter påverkar människokroppen.

Om du trots allt misslyckas med att hitta en sådan studie föreslår jag att du själv skriver en rättelse och tar tillbaka alla eventuella felaktiga påståenden 
  • Digestive
    Selfish Geene skrev 2013-03-03 11:38:11 följande:
    du får gärna hänvisa till en av studierna och var den har publicerats så tar jag ansvar för att informera Nobelkommitteén om att det numera är bevisat att magneter påverkar människokroppen.

Om du trots allt misslyckas med att hitta en sådan studie föreslår jag att du själv skriver en rättelse och tar tillbaka alla eventuella felaktiga påståenden 
    Självklart påverkar det kroppen, vi kan inte ens se på en färg utan att det påverkar kroppen i något mån (och ingen kan avgöra huruvida "i något mån"  avser input av en livsomställande magnitud eller blott en bagatell i individens liv - storleken på datamängden i ett input har inte alltid någon större betydelse, då den i sin tur integrerar med den största, i och med den tätaste, datamängdssamling vi känner till).

Frågan ligger väl snarare i hur och om den här typen av metoder fungerar väl, med hänvisningar till syftet. Vore intressant om man kunde mäta viljan hos försökspersonerna och hur den påverkar utfallet i diverse fall.
  • Lilian Druve

Hej där,  Jag VET att det hjälper. Har använt det i 15 år och bl.a. blivit av med min huvudvärk. Använde magnethalsband...
    Men vissa köper magnetsmycken som inte har någon större effekt och sedan säger som att det inte hjälper...
    Jag köper mina från magnetprodukter.se

• dirty88
    Lilian Druve skrev 2015-01-18 22:06:50 följande:

Hej där,  Jag VET att det hjälper. Har använt det i 15 år och bl.a. blivit av med min huvudvärk. Använde magnethalsband...
    Men vissa köper magnetsmycken som inte har någon större effekt och sedan säger som att det inte hjälper...
    Jag köper mina från magnetprodukter.se

Nej. Du inbillar dig att det funkar.
Svar på tråden Magnetarmband tror ni detta hjälper mot värk?