• Anonym (Förtvivlad)

Min katt föll!

Min tokiga Älskade katt pressade sig ut genom vädringsluckan och föll tre våningar ner!!

Han har skadat bakbenet för han haltar lite grann. Men skrammlar jag med matskålen så kommer han springande och han kan även stödja på det. Har heller inga problem att hoppa upp till sin favoritplats som är uppe på en garderob. Så brutit något lär han väl knappast ha gjort. Han säger inte heller ifrån när jag känner på benet. Han är glad och pigg och äter och går på lådan som vanligt så det är just bara det här med benet. Bör jag ändå uppsöka veterinär eller vad tror ni? Känner mig som en idiot men är en kostnadsfråga tyvärr, skulle jag se att han led och hade oerhört ont skulle jag självklart inte tveka att åka in.

• Svar på tråden Min katt föll!
  • Bevabus

Jag skulle vänta tills morgondagen och sedan åka in, det kan ju vara en liten spricka i benet eller att katten har stukat tassen. Lika bra att få det uppkollat Han verkar ju inte må särskilt dåligt, hoppas allt är okej med honom.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • dotty

katter brukar klara fall från den höjden bra. det är tillräckligt högt så de hinner landa på benen, men inte för högt för att benen inte ska klara studsen. verkar han må bra ser jag ingen anledning att ta honom till veterinär sådär akut. katter som äter och går på lådan mår oftast bra. i synnerhet inte om de kan hoppa upp på lite högre höjder. men håll lite koll på honom.

• Echidna

Katter har en enastående förmåga att klara fall. Om din katt stödjer på benet, äter och dricker tycker jag du kan avvakta tills imorgon. DOCK om det kommer fram ett "ögonlock" till på ögonen så betyder det ofta att katten har mkt ont. Då bör du åka in direkt. Du får räkna med att katten haltar lite i några dagar. Att katten haltar är ju inget konstigt. Jag har en katt som har hoppat ner från övervånngen och klarat sig bra. MEN det är alltid bättre att åka in en gång för mkt än en gång för lite. Är du orolig så åk in!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • dotty
    Echidna skrev 2010-09-11 00:09:33 följande:
    DOCK om det kommer fram ett "ögonlock" till på ögonen så betyder det ofta att katten har mkt ont.
    mja, alla katter jag någonsin mött har visat sina extraögonlock när de myser/ler eller är trötta/nyvakna. har du någon källa till din teori? blev lite nyfiken nu :).
  • jEnNiK

Du behöver inte åka in med kissen om det inte blir värre. Är det spricka i benet så gör vet inget åt det, du blir tillsagd att försöka hindra katten från att hoppa upp och ner från saker.. Vår kisse hoppade rakt ut från ett fönster på 5e våningen och bröt ett ben, hon fick bo i våran klädkammare i 2 veckor, utan möjlighet att hoppa runt. (hon va då 7 månader) Men ring till vet i morgon och stäm av med dom, för att va på den säkra sidan:) lycka till-kramar

• Anonym (*)

Åk in i morgon! De flesta veterinärer kan låta en delbetala räkningen, alt vänta tills det är löning!

• Anonym (Förtvivlad)

Tack för att ni tagit er tid att svara så snabbt! Jag får avakta till i morgon och se hur han mår då. Han har inget extra ögonlock vad jag kan se iaf. Min stackars plutt hoppas verkligen det inte är någon större fara. Tack så mycket iaf

• Anonym (carpe diem)

Av din beskrivning skulle jag avvakta och se hur det utvecklar sig .... sämre = veterinär, bättre = han återhämtar sig säkert på några dagar!

• lissats

Nja, man bör åka in med katten om den ramlat från en sådan hög höjd. Den kan ha fått inre skador av fallet sen är det även vanligt att dom slår i käken. Katten har uppenbart ont i benet så redan där ringer en varningsklocka.

Ett veterinärbesök kostar som ett läkarbesök och det tycker jag man bör ha råd med som djurägare.
    Åk in för att vara säker, väntar du kan det bli ännu dyrare.

• Anonym (carpe diem)
    lissats skrev 2010-09-11 00:42:45 följande:
    Nja, man bör åka in med katten om den ramlat från en sådan hög höjd. Den kan ha fått inre skador av fallet sen är det även vanligt att dom slår i käken. Katten har uppenbart ont i benet så redan där ringer en varningsklocka.

Ett veterinärbesök kostar som ett läkarbesök och det tycker jag man bör ha råd med som djurägare.
    Åk in för att vara säker, väntar du kan det bli ännu dyrare.
    Kostar betydligt mer om man gör ett jourbesök - särskilt på helgen .....
Svar på tråden Min katt föll!