• dotty

Min katt föll!

katter brukar klara fall från den höjden bra. det är tillräckligt högt så de hinner landa på benen, men inte för högt för att benen inte ska klara studsen. verkar han må bra ser jag ingen anledning att ta honom till veterinär sådär akut. katter som äter och går på lådan mår oftast bra. i synnerhet inte om de kan hoppa upp på lite högre höjder. men håll lite koll på honom.

• dotty
    Echidna skrev 2010-09-11 00:09:33 följande:
    DOCK om det kommer fram ett "ögonlock" till på ögonen så betyder det ofta att katten har mkt ont.
    mja, alla katter jag någonsin mött har visat sina extraögonlock när de myser/ler eller är trötta/nyvakna. har du någon källa till din teori? blev lite nyfiken nu :).
  • dotty
    lissats skrev 2010-09-11 00:42:45 följande:
    Nja, man bör åka in med katten om den ramlat från en sådan hög höjd. Den kan ha fått inre skador av fallet sen är det även vanligt att dom slår i käken. Katten har uppenbart ont i benet så redan där ringer en varningsklocka.

Ett veterinärbesök kostar som ett läkarbesök och det tycker jag man bör ha råd med som djurägare.
    Åk in för att vara säker, väntar du kan det bli ännu dyrare.
    håller inte med. är katten skadad brukar det märkas väldigt väl. självklart ska man hålla koll på katten, men att åka in med en opåverkad katt är onödigt. att falla från höga höjder är INTE konstigt och behöver inte vara skadligt för katter.
  • dotty
    lissats skrev 2010-09-11 08:48:54 följande:
    Sant att det kostar mer på helgen, tänkte inte på det ;)

Dorothy- du tycker alltså att ett fall från tredje våningen är helt normalt?
    ett fall från tredje våningen behöver inte vara vidare allvarligt för en katt nej. som jag skrivit tidigare så är det tillräckligt högt för att katten ska hinna förbereda benen för studsen, och tillräckligt lågt för att benen ska klara av det. katter är byggda för att klara höga fall. det är i de allra flesta fall inga som helst problem för en katt att falla från andra-tredje våningen.

jag säger inte att alla katter klarar sig när de faller. men mår katten bra så finns det ingen anledning att oroa sig.
Svar på tråden Min katt föll!