• Snuttgosan

Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!

Jag har 2 stycken katter som är 8 år gamla.
    De är bröder och har alltid varit väldigt stora fastän de inte äter mer än andra katter.

Nu har den ena katten på väldigt kort tid minskat drastiskt i vikt - det finns nästan ingenting kvar av honom!! Hans ben sticker ut över allt och han har dessutom kliat upp ett stort parti under hakan där det nu inte är någon päls kvar!! Detta gjorde han på ett par dagar.
    Sedan vår lille kille Neo som är 3 månader kom har han dragit sig undan mer och sover för sig själv men ändå varit samma gosiga katt - passat på att gosa när Neo inte varit hos oss.
    Nu flyr han undan, hukar sig om man vill klappa honom och ligger inte alls i samma avslappnade ställningar som han gjorde innan. Äter inte så mycket men verkar ändå sugen på mat om vi t.ex tar fram ost, fisk eller ostbågar som han älskar.

Vad kan vara fel??
    Känner han sig undanskuffad av bebis eller kan det vara något annat?
    Han har alltid varit väldigt känslig - med min f.d sambo kissade han ofta i sängen - nog för att visa protest för att vi bråkade så mycket. Det har han slutat med nu.

Tycker inte om att se honom så här, det skär i hjärtat när jag ser honom
    så tydligt olycklig!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!
  • EllaGirl

Men det där låter ju inte så bra. Jag tycker du ska kontakta en veterinär. Han verkar ju olycklig stackarn. En katt som mår bra tar ju hand om sig. Ring i morgon du. Hoppas kissen mår bättre snart. Kram

• Tiril

ring veterinär för tid, det där låter inte bra!

Hoppas dom hittar felet.

• Catha82

Varför har du inte ringt veterinären? Istället för att fråga massa människor som inte är experter åpå FL kanske du ska ta och åka till veterinären och undersöka katten! Stackars kissekatt,,,, :_-(

• Snuttgosan

Tack för era svar!
    Vi har nu försökt ägna honom mer uppmärksamhet för att se hur han reagerar men han är liksom så avvaktande och konstig. Saknar den gosiga Rufus. *ledsen*

Vi har provat avmaskningsmedel för att se om det var det men det verkar ju helt klart vara något annat.

Får nog ringa veterinär

• Skusan

Han kan mycket väl vara svartsjuk på eran bebis... Har du haft honom i 8 år så har han ju vant sig med att ha dig för sog själv. Sen tycker en del katter att bebisar är läskiga och oberäkneliga med deras skrik och joller... Men absolut ska du ta och ringa till veterinären för koll och råd. Det kan ju även vara nåt medicinskt fel som gör att han beter sig som han gör.

Lycka till!

• Majsan70

Absolut skall du ta kontakt med en veterinär. Sen efter det så finns det smask mat hos vet. för magra katter. Finns en hel del sorter att välja på och de är speciellt berikade så att smala katter skall få hull på kroppen. Men mer om det kan din veterinär berätta om.

• Catha82

En katt som tex har satt ett fiskben i halsen slutar att äta, avmagrar fort, söker sig undan kel och uppmärksamhet. Därför är det viktigt att vid avmagring ringa vet. så fort som möjligt!

• Snuttgosan

Han drar sig ofta undan när bebis skriker högt och rör sig nära honom, det har han gjort från början. Men allting har ju verkat okej utöver det tills nu, det är det jag tycker är konstigt!
    Skäms att jag inte har uppmärksammat att han har gått ner i vikt, helt plötsligt var det så tydligt! Man har ju inte riktigt lika mycket tid med en liten i huset....

Att jag frågar här är ju för att se om någon kanske har upplevt samma sak.... ska ringa veterinär.

• Sonic

Hej snuttgosan!!
    Vår katt gick plötsligtner i vikt och ville mest vara ensam. Inann var han världens gossigatse misse som älskade att busa. Vi uppsökte veterinär direkt(vilket är väldigt viktigt!!! För att kunna få en snabb och bra diagnos).
    Han hade feber och hon upptäckte en knöl i magen. Men den behövde inte vara elak så vi fick börja med en peniclin kur på 10 dagar.
    För honom så blev det inte så mycket bättre utan han fortsatte att minska, var dock lite piggare. Så vi sökte veterinär igen, hon ville operera honom och gav oss specialkost för att ge honom mer energi(den blev han matad med).
    Vi gav honom de nu över helgen som var. Men han blev inte piggare och vi kände att chansen för honom att klara en operaiton var liten, då han var så svag. Så imosre fick han somna in. Usch, sorgen är så stor..... :( Det är såååååååå tomt.
    Det var ett jobbigt beslut. Men vi var överens om att han inte skulle behöva lida för vår skull....

Jag vill inte ta död på dit hopp!!! Men det är viktigt att du fort uppsöker en veterinär! innan det är försent!!!!!!!
    Djur känner på sig att om de är döende och söker sig då bort, vill vara ensamma och invänta det som komma skall.

• Sonic

Sen att han kliat bort hår kan bero på mycket. Närings brist, skabb, lös osv. Så kolla upp det ring en vetrinär redan ikväll., det finns alltid någon som har jour tid som man kan prata med

Svar på tråden Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!