Inlägg från: Snuttgosan |Visa alla inlägg
  • Snuttgosan

Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!

Jag har 2 stycken katter som är 8 år gamla.
    De är bröder och har alltid varit väldigt stora fastän de inte äter mer än andra katter.

Nu har den ena katten på väldigt kort tid minskat drastiskt i vikt - det finns nästan ingenting kvar av honom!! Hans ben sticker ut över allt och han har dessutom kliat upp ett stort parti under hakan där det nu inte är någon päls kvar!! Detta gjorde han på ett par dagar.
    Sedan vår lille kille Neo som är 3 månader kom har han dragit sig undan mer och sover för sig själv men ändå varit samma gosiga katt - passat på att gosa när Neo inte varit hos oss.
    Nu flyr han undan, hukar sig om man vill klappa honom och ligger inte alls i samma avslappnade ställningar som han gjorde innan. Äter inte så mycket men verkar ändå sugen på mat om vi t.ex tar fram ost, fisk eller ostbågar som han älskar.

Vad kan vara fel??
    Känner han sig undanskuffad av bebis eller kan det vara något annat?
    Han har alltid varit väldigt känslig - med min f.d sambo kissade han ofta i sängen - nog för att visa protest för att vi bråkade så mycket. Det har han slutat med nu.

Tycker inte om att se honom så här, det skär i hjärtat när jag ser honom
    så tydligt olycklig!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!
  • Snuttgosan

Tack för era svar!
    Vi har nu försökt ägna honom mer uppmärksamhet för att se hur han reagerar men han är liksom så avvaktande och konstig. Saknar den gosiga Rufus. *ledsen*

Vi har provat avmaskningsmedel för att se om det var det men det verkar ju helt klart vara något annat.

Får nog ringa veterinär

• Snuttgosan

Han drar sig ofta undan när bebis skriker högt och rör sig nära honom, det har han gjort från början. Men allting har ju verkat okej utöver det tills nu, det är det jag tycker är konstigt!
    Skäms att jag inte har uppmärksammat att han har gått ner i vikt, helt plötsligt var det så tydligt! Man har ju inte riktigt lika mycket tid med en liten i huset....

Att jag frågar här är ju för att se om någon kanske har upplevt samma sak.... ska ringa veterinär.

• Snuttgosan

Sonic: Åh! Så hemskt.... verkligen ledsen för din skull.
    Vet hur det känns att förlora ett djur men jag räknar absolut inte med att göra det på många år än! Han har ju varit frisk alltid och har halva livet framför sig i mina ögon!

EllaGirl: Har försökt få tag på veterinär här i närheten nu på förmiddagen men inte lyckats, vet inte om jag ska ringa nån annan som jag inte har tänkt att boka tid hos.
    Ruffe verkar må mycket bättre, han tar till sig att vi ägnar mer uppmärksamhet åt honom och äter mycket bättre (köpte hans favvo-mat). Han har slutat klia sig under hakan också.
    Kanske det bara var något tillfälligt?
    Men det är nog bäst som ni säger att kolla med veterinär också.
    Dumt.... men jag har ingen försäkring på honom men kommer ändå göra allt för att han ska må bra!

• Snuttgosan

Eftersom mina katter är 8 1/2 år gamla så måste jag få friskhetsintyg från
    veterinär först ja.
    Gaah, typiskt att jag inte får tag på veterinären nu.

• Snuttgosan

Nej.... finns bara en just här men finns några i grannorterna också. Får ringa nån annan om jag inte lyckas snart.

• Snuttgosan

Hej igen!

Tack alla för era gulliga svar. Lite ledsen blir jag när jag får anklagande frågor om varför jag inte gått till veterinären än.... jag är inte sån som springer till veterinären direkt - inte läkaren med mig själv heller - har inte känt det som så akut.
    Allt jag ville med denna tråden var att höra om någon kände igen symptomen och kunde ge mig lite tips och tankar på vad det kunde vara!
    Det verkar vara väldigt svårt att få tid till privata veterinärer härom kring, har pratat med ett par här idag men inte lyckats få nån tid. Om det blir värre så finns det djursjukhuset i Lund att vända sig till - närsom.

Däremot så verkar Rufus faktiskt må MYCKET bättre idag så vi tror nästan det var något tillfälligt?!!
    Han är nu lika pigg som vanligt och är med oss hela tiden, just nu sitter han här bredvid mig på skrivbordet och innan låg han hos mig i soffan.
    Visst - han har gått ner i vikt och har fortfarande en kal fläck under hakan men han äter precis som vanligt och kliar sig inte där längre, det var bara ett par dagar nu i veckan.

SÅ. Vi avvaktar faktiskt lite till.
    Rufus är en VÄLDIGT känslig katt som HATAR att åka i kattransporten och komma till främmande platser så jag är rädd att det inte blir bra om det absolut inte är nödvändigt!!

Skäll på mig hur mycket ni vill men vår gosiga Rufus verkar vara tillbaka men vi håller honom under MYCKET stor uppsikt hela tiden.
    Blir det värre så åker vi in akut. Kanske vi ska köpa ett annat torrfoder också.

Nu ska Rufus få lite kattgodis som han älskar!
    Bild på mina kissar finns i mitt krypin!

Kram från mig.

Svar på tråden Min katt är ledsen och så smal!! :-( Hjälp!