• Busbellan

Vi som har barn som är sjuka jämt

Måste ju finnas fler som har samma problem så jag tänkte starta en tråd där vi kan beklaga oss över våra barns infektionskänslighet.
    Diskutera hur vi pusslar med vab och hur det funkar med jobb/skola och vad vi tror kan var orsaken till dessa ständigt återkommande åkommor mm mm
    Måste ju finnas flera än mitt barn som är sjukt jämt och ständigt

Trodde i min enfald att efter ett år på dagis så skulle hon blivit ite mer motståndskraftig, men tji fick jag. Första veckan öroninflammation, andra veckan feber ett par dagar, och tredje veckan återigen feber ett par dagar.
    Ska se hur det bli nästa vecka nu då
    Fast jag är glad när det "bara" är feber, nästan varje gång hon bivit sjuk har det krävt antibiotika och jag har tappat räkningen på alla penicillinkurer hon haft under sina 3 år.

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 14:01
    Länk till infektionsdagbok, viket kan vara bra att fylla i om man har barn som är sjuka mycket. Inte minst för att kunna visa vården hur det verkligen ser ut
    ksdialog.ks.se/upload/Karolinska%20Universitetslaboratoriet/Immunologi-tranfusionsmedicin/Immunbristinfektionsdagbok.pdf
  • Svar på tråden Vi som har barn som är sjuka jämt
  • Lena

Ger ni probiotika efteråt för att få upp de goda bakterierna?

• lövet2

En nyfiken fråga bara: Vad säger läkarna? De har inte avrått från dagisvistelse?

Orsaken till min fråga är att när en av mina flickor var liten, så fick hon barnreumatism. Läkaren ansåg att hon inte borde vara på dagis, så han talade om en av oss föräldrar måste vara hemma med henne - för hennes hälsas skull ...

• Busbellan
    Lena skrev 2010-09-11 13:13:08 följande:
    Ger ni probiotika efteråt för att få upp de goda bakterierna?
    Nej, men nu blev jag nyfiken på vad det är? har aldrig hört talas om
  • Busbellan
    lövet2 skrev 2010-09-11 13:14:36 följande:
    En nyfiken fråga bara: Vad säger läkarna? De har inte avrått från dagisvistelse?

Orsaken till min fråga är att när en av mina flickor var liten, så fick hon barnreumatism. Läkaren ansåg att hon inte borde vara på dagis, så han talade om en av oss föräldrar måste vara hemma med henne - för hennes hälsas skull ...
    Nej, det är det ingen som gjort, men det kan ju såklart bero på att det inte varit smma läkare vi varit hos utan många olika på vc.
    Går bara med hennes astma hos barnläkare en gång i halvåret, men till barnmottagningen är man inte välkommen här med så "stora" barn vid vanliga sjukdomar
    Däremot är hon ordinerad nu att ta pilmicort 2*2 hela vinterhalvåret även när hon är frisk så vi har väl en liten förhoppning att det ska hjälpa lite mot alla infektioner
  • Mariella81

Har också en liten pojk som är sjuk ofta. Inget som kräver penicillin men ständiga förkylningar med feber. Så jobbigt är det. Jag har aldrig känt mig så lättersättlig på mitt jobb som jag gjort under det senaste året och det är samma för min man.

• Trolltrio

Jag ansluter mig hit, tyvärr. Tre barn mellan 4 och 2,5 år, alla går på dagis. Inte ens under semestern är de friska! Infektionerna avlöser varnadra, men prover på immunförsvaret är bra.
    Alla tre har förkylningsastma, de minsta mjölkallergi som är på väg att växa bort.

Vi kör oftast efter principen en vecka sjuk, en vecka frisk, men eftersom de avlöser varandra betyder det att alla tre aldrig är friska samtidigt.

• Busbellan
    Mariella81 skrev 2010-09-11 13:26:22 följande:
    Har också en liten pojk som är sjuk ofta. Inget som kräver penicillin men ständiga förkylningar med feber. Så jobbigt är det. Jag har aldrig känt mig så lättersättlig på mitt jobb som jag gjort under det senaste året och det är samma för min man.
    ja, det är såklart lika jobbigt även om man inte behöver medicinsk hjälp för att bli frisk
    Här blir mitt pluggande lidande och jag känner mig hemsk när jag får be mina klasskamrater om anteckningar hit och dit hela tiden
  • Busbellan
    Trolltrio skrev 2010-09-11 13:29:53 följande:
    Jag ansluter mig hit, tyvärr. Tre barn mellan 4 och 2,5 år, alla går på dagis. Inte ens under semestern är de friska! Infektionerna avlöser varnadra, men prover på immunförsvaret är bra.
    Alla tre har förkylningsastma, de minsta mjölkallergi som är på väg att växa bort.

Vi kör oftast efter principen en vecka sjuk, en vecka frisk, men eftersom de avlöser varandra betyder det att alla tre aldrig är friska samtidigt.
    Usch era stackare!! Tre stycken med
    Här är det i alla fall bara en, de andra två är nästan alltid friska. Mittenbarnets sjukdagar kan jag nog räkna på en hand och han är 7 år.
    Så vi får väl igen det med minstingen
    Så dina barn är med sjuka länge för det mesta.
    Här har det ofta blivit ganska långa perioder eftersom hon haft några lunginflammationer
    Måste kräva ett immuntest här också så man vet i alla fall
  • Mariella81

Förkylningsastma har vår pojk också men vi har vissa förhoppningar om att han på gång att växa ifrån det. Han har nämligen varit förkyld två gånger nu på några veckor och han har inte fått astmabesvär någon av gångerna så vi håller tummarna. Han har i alla fall fått vila från infektionerna under senare delen av våren och sommaren men det drog ju igång direkt när förskolan började igen.

• Busbellan
    Mariella81 skrev 2010-09-11 14:21:07 följande:
    Förkylningsastma har vår pojk också men vi har vissa förhoppningar om att han på gång att växa ifrån det. Han har nämligen varit förkyld två gånger nu på några veckor och han har inte fått astmabesvär någon av gångerna så vi håller tummarna. Han har i alla fall fått vila från infektionerna under senare delen av våren och sommaren men det drog ju igång direkt när förskolan började igen.
    Hoppas han är på väg att växa ifrån det då!
    Här har infektionsastman blivit värre istället. Vi fixk ju det diagnostiserat ganska sent, Ella var ca 2,5 år (är drygt 3 år nu) fick diagnosen när hon låg inlagd med jobbig lunginfammation som inte gav med sig.

Innan var hon egentligen inte rosslig under infektionerna, utan astman märktes på den konstanta hostan. Nu däremot är hon även rosslig hela tiden och även efter ansträngning när hon inte är förkyld
Svar på tråden Vi som har barn som är sjuka jämt