• Busbellan

Vi som har barn som är sjuka jämt

Måste ju finnas fler som har samma problem så jag tänkte starta en tråd där vi kan beklaga oss över våra barns infektionskänslighet.
    Diskutera hur vi pusslar med vab och hur det funkar med jobb/skola och vad vi tror kan var orsaken till dessa ständigt återkommande åkommor mm mm
    Måste ju finnas flera än mitt barn som är sjukt jämt och ständigt

Trodde i min enfald att efter ett år på dagis så skulle hon blivit ite mer motståndskraftig, men tji fick jag. Första veckan öroninflammation, andra veckan feber ett par dagar, och tredje veckan återigen feber ett par dagar.
    Ska se hur det bli nästa vecka nu då
    Fast jag är glad när det "bara" är feber, nästan varje gång hon bivit sjuk har det krävt antibiotika och jag har tappat räkningen på alla penicillinkurer hon haft under sina 3 år.

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 14:01
    Länk till infektionsdagbok, viket kan vara bra att fylla i om man har barn som är sjuka mycket. Inte minst för att kunna visa vården hur det verkligen ser ut
    ksdialog.ks.se/upload/Karolinska%20Universitetslaboratoriet/Immunologi-tranfusionsmedicin/Immunbristinfektionsdagbok.pdf
  • Svar på tråden Vi som har barn som är sjuka jämt
  • SvenThorstens

TVÅ år tog det (ett hos FK och ett överklagat hos förvaltningsrätten) men nu har vi fått besked om att vi får 1/4 vårdbidrag för immunbristen och astman. Tog på tok för lång tid och nu är jag bara glad att processen är över. Dock har vi inte fått veta HUR LÄNGE vi är beviljat det, så risken finns att vi behöver söka på nytt igen snart.

• Mirakel familjen
    SvenThorstens skrev 2012-06-14 10:07:28 följande:
    TVÅ år tog det (ett hos FK och ett överklagat hos förvaltningsrätten) men nu har vi fått besked om att vi får 1/4 vårdbidrag för immunbristen och astman. Tog på tok för lång tid och nu är jag bara glad att processen är över. Dock har vi inte fått veta HUR LÄNGE vi är beviljat det, så risken finns att vi behöver söka på nytt igen snart.

Att det ska ta sådan tid. Dwt är inte klokt.
  • Mirakel familjen

Så var det dags igen. Lina fick vara frisk i 2 hela veckor denna gång. JIPPI Maken och barnen är på semester i High chaparral. De åkte i onsdags morse. Jag ska åka dit i dag med buss för jag jobbar denna helg men sen blir det 7 veckors ledigt med semester och fl. Hoppas Lina mår bättre när de ska hämta mig i Jönköping. Blir annars att ringa till VC i Gnosjö. Så här blir det är släkt och vänner ej kan respektera vad Lina inte klarar av i djur väg. Suck

• LängtanEfterLitenTill

Hej allihopa!

tänkte hänga på här jag med, om det är ok! :)

försökt hitta nån tråd om vabbande. Och hittade er, hänger ju ihop en del.
    Såg att det är många som skrivit och orkar inte just nu för stunden läsa igenom allt.

Har bara en fråga, ni som har barn som ofta är sjuka.

Hur funkar det med vabbandet och hur gör ni? Hur funkar det med jobbet och vad säger/tycker dom där ?
    Har det kommit några klagomål? Eller funkar det bra för er ?

Själv vabbade jag i princip hela tiden första året, och det är ju nästan självklart känns det som?
    Min chef hade STORA problem med det, jag fick komma på samtal. Fick i princip förbud för att vabba, han tyckte jag skulle ordna barnvakt för detta.
    Nu jobbar jag inom samma företag, men har en annan chef. Min dotter är idag 2,5 år. Och har precis börjat få problem med öronen, har fått stanna hemma & bokat läkartid flera gånger på kort tid. Vilket nu verkar bli ett problem.. Känner mig så orolig :((( PROBLEMET är att jag jobbar inom ett företag där kunden själv "styr" över vilka som jobbar och inte jobbar. Så om personen i fråga tycker det blir för mycket, så vips! kan jag få sparken .
    Känns så himla otryggt med familj och allt :/ 

• Busbellan
    SvenThorstens skrev 2012-06-14 10:07:28 följande:

Men vad härligt med ett positivt besked till slut!!
    Får ni retroaktivt ända sen ni lämnade in ansökan? 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Mirakel familjen
    LängtanEfterLitenTill skrev 2012-07-04 09:06:23 följande:
    Hej allihopa! tänkte hänga på här jag med, om det är ok! :) försökt hitta nån tråd om vabbande. Och hittade er, hänger ju ihop en del. Såg att det är många som skrivit och orkar inte just nu för stunden läsa igenom allt. Har bara en fråga, ni som har barn som ofta är sjuka. Hur funkar det med vabbandet och hur gör ni? Hur funkar det med jobbet och vad säger/tycker dom där ? Har det kommit några klagomål? Eller funkar det bra för er ? Själv vabbade jag i princip hela tiden första året, och det är ju nästan självklart känns det som? Min chef hade STORA problem med det, jag fick komma på samtal. Fick i princip förbud för att vabba, han tyckte jag skulle ordna barnvakt för detta. Nu jobbar jag inom samma företag, men har en annan chef. Min dotter är idag 2,5 år. Och har precis börjat få problem med öronen, har fått stanna hemma & bokat läkartid flera gånger på kort tid. Vilket nu verkar bli ett problem.. Känner mig så orolig :((( PROBLEMET är att jag jobbar inom ett företag där kunden själv "styr" över vilka som jobbar och inte jobbar. Så om personen i fråga tycker det blir för mycket, så vips! kan jag få sparken . Känns så himla otryggt med familj och allt :/ 

Hej och välkommen! Är det smittsamma sjukdomar dottern har så är jag hemma och vabbar. Jobbar natt som personlig assistent. Jobbar bara 7 nätter i månaden. Maken är hemma när det är andra saker som tex astma, allergi besvär eller öroninflammationer. För det smittar ej. På kontoret har de ej sagt något. Men en del kollegor tycker att jag vabbade ofta förut. Makens jobb säger inget särskilt. Han är spårvagnsförare.
  • tessan27
    LängtanEfterLitenTill skrev 2012-07-04 09:06:23 följande:
    Hej allihopa!

tänkte hänga på här jag med, om det är ok! :)

försökt hitta nån tråd om vabbande. Och hittade er, hänger ju ihop en del.
    Såg att det är många som skrivit och orkar inte just nu för stunden läsa igenom allt.

Har bara en fråga, ni som har barn som ofta är sjuka.

Hur funkar det med vabbandet och hur gör ni? Hur funkar det med jobbet och vad säger/tycker dom där ?
    Har det kommit några klagomål? Eller funkar det bra för er ?

Själv vabbade jag i princip hela tiden första året, och det är ju nästan självklart känns det som?
    Min chef hade STORA problem med det, jag fick komma på samtal. Fick i princip förbud för att vabba, han tyckte jag skulle ordna barnvakt för detta.
    Nu jobbar jag inom samma företag, men har en annan chef. Min dotter är idag 2,5 år. Och har precis börjat få problem med öronen, har fått stanna hemma & bokat läkartid flera gånger på kort tid. Vilket nu verkar bli ett problem.. Känner mig så orolig :((( PROBLEMET är att jag jobbar inom ett företag där kunden själv "styr" över vilka som jobbar och inte jobbar. Så om personen i fråga tycker det blir för mycket, så vips! kan jag få sparken .
    Känns så himla otryggt med familj och allt :/ 
    Välkommen hit.
    Jag har vabbat en hel del ungefär 100 dagar/år dem första 3 första åren dottern gick på förskola (hon är 6,5 år idag)  och sen vabbar jag en del nu med sonen som är 2 år idag. Har fått mycket skit på jobbet, jobbar på förskola. Jag har tagit den mesta vabben då min sambo tjänar ungefär dubbelt mot vad jag gör. Sen har jag varit sjukskriven själv senaste halvåret och haft en del rehabmöten då detta tagits upp som ett problem men jag har nu fått min chef och arbetskamrater att förstå att det är jag och min sambo som bestämmer vem som vabbar hemma hos oss, ingen annan. Enligt facket har min arbetsgivare och arbetskamrater inget med detta att göra. Att man vabbar är absolut inget skäl till att ge någon sparken. För det kan man inte göra något åt så stå på dig. Du har all rätt att vabba när dina barn är sjuka.
    Maja nov -05, Vincent april -10
  • LängtanEfterLitenTill
    tessan27 skrev 2012-07-04 20:46:39 följande:
    Välkommen hit. Jag har vabbat en hel del ungefär 100 dagar/år dem första 3 första åren dottern gick på förskola (hon är 6,5 år idag)  och sen vabbar jag en del nu med sonen som är 2 år idag. Har fått mycket skit på jobbet, jobbar på förskola. Jag har tagit den mesta vabben då min sambo tjänar ungefär dubbelt mot vad jag gör. Sen har jag varit sjukskriven själv senaste halvåret och haft en del rehabmöten då detta tagits upp som ett problem men jag har nu fått min chef och arbetskamrater att förstå att det är jag och min sambo som bestämmer vem som vabbar hemma hos oss, ingen annan. Enligt facket har min arbetsgivare och arbetskamrater inget med detta att göra. Att man vabbar är absolut inget skäl till att ge någon sparken. För det kan man inte göra något åt så stå på dig. Du har all rätt att vabba när dina barn är sjuka.
    Maja nov -05, Vincent april -10

Hej & tack! :) Ok, skönt att höra att det inte bara är jag som får ta skit ;) eller Skönt & skönt! Men aa :) får jag fråga vad för slags skit du fått Ta? Vad har dom sagt? Skönt iaf att det blivit till det bättre! Känner ju igen det där med rehabmöten. Fick själv på nåt sånt första året min dotter va sjuk eftersom att jag själv vart mycket sjuk då också :/ känns som jag fick både det ena & det andra. Fördelen med ditt jobb är ju någon iaf finns där om inte du kan komma. Jag jobbar ju som personlig assistent så personen jag tar hand om är så otroligt beroende av mig som assistent. Och oftast så ringer man ju tidigt på morgonen om barnen blivit sjuka under natten & då kan det va struligare att fixa in nån annan på kort varsel. Nackdelen med företaget jag jobbar åt är att brukaren själv får styra, så hon/han inte nöjd med att jag tex vabbar för mkt kan hon sparka mig, men kan ju bara säga att hon/han inte är nöjd eller känner sig otrygg. Så det är ju en himla otrygghet för MIN del :(
  • marienna

Har haft en dotter som varit sjuk mkt med astma och upprepade öroninflammationer. Har kämpat för rör operation och fick det äntligen i höstas vid 4 års ålder. Mkt friskare sen dess och nu får hon varje dag d- vitamindroppar och fiskolja vilket jag upplever hjälper mkt. Inte vabb sen i mars annars 5-10 dagar minst varje månad, typ 4 dagar frisk max hela vintern. Håller tummarna för bra höst, ny arbetsgivare. Förra gav mig mkt oansvarsfullla arbetsuppgifter trots högskoleutbildad. Och sa uttalat att jag inte skulle få ngr så länge jag vabbade.

Svar på tråden Vi som har barn som är sjuka jämt