Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Baby

Bra lightfoder för hund

Vill ha tips på bra och (gärna billigt) lightfoder för en tjockis rottis.
    Tack!

• Svar på tråden Bra lightfoder för hund
  • Jezamine

Fråga din veterinär som kan se vad din hund behöver.

Avstängd tills vidare
  • Baby
    Jezamine skrev 2010-09-11 15:25:12 följande:
    Fråga din veterinär som kan se vad din hund behöver.
    Har redan gjort det =) Hon hade inte så mycket att komma med. Därför frågar jag här
  • hmcc

Finns det iget lightfoder i det märket din hund redan äter?

• Lathundarna

Om inte din vetreinär kan tipsa om ett bra lightfoder så bör samme veterinär kunna rekommendera en dietist (ja, för hundar) ni kan vända er till. Personligen använder jag ProPlan till mina bägge jyckar.

• Baby
    MammaSandra1989 skrev 2010-09-11 16:46:03 följande:
    Vad äter din tik för foder nu? Jag gav min doggy förut, nu äter hon Advance dock inte diet men hon har ändå gått ner i vikt.
    det är en kastrerad hane som var kraftig innan kastration men som gick upp mycket i vikt efter det pga sänkt ämnesomsättning. Har provat Doggy Light tidigare men med mindre bra resultat.
    Funderar nu på bla. "Obesity"
  • MammaSandra1989
    Baby skrev 2010-09-11 19:17:04 följande:
    det är en kastrerad hane som var kraftig innan kastration men som gick upp mycket i vikt efter det pga sänkt ämnesomsättning. Har provat Doggy Light tidigare men med mindre bra resultat.
    Funderar nu på bla. "Obesity"
    Jag ber om ursäkt fick för mig att det var en tik :)
    Doggy light testade jag med men det funkade inte. Advance räcker bra mycket längre än doggy, Inköpspriset är som sagt lite högre, men doggy blir dyrare i längden!  Ett tips är att fråga på vovve.net där är dom ofta väldigt kunniga om foder :)
  • Baby
    MammaSandra1989 skrev 2010-09-11 19:21:33 följande:
    Jag ber om ursäkt fick för mig att det var en tik :)
    Doggy light testade jag med men det funkade inte. Advance räcker bra mycket längre än doggy, Inköpspriset är som sagt lite högre, men doggy blir dyrare i längden!  Ett tips är att fråga på vovve.net där är dom ofta väldigt kunniga om foder :)
    haha, ingen fara. =)
  • dezibel

Hills och Royal Canin har bra rena bantningsfoder om du ska ha ner honom i vikt, dom säljs hos veterinären. Kostar runt 650 kr/ 12 kg. Lightfoder är ju bara för att få hunden att stå kvar på sin matchvikt utan att gå upp.
    Jag kör Magnusson light på mina tikar som har lätt att lägga på sig. Jag är helnöjd med det fodret, hundarna älskar det,bra pris, helsvenskt  och det finns på Ica Maxi

• Lathundarna
    dezibel skrev 2010-09-13 09:37:53 följande:
    Hills och Royal Canin har bra rena bantningsfoder om du ska ha ner honom i vikt, dom säljs hos veterinären. Kostar runt 650 kr/ 12 kg. Lightfoder är ju bara för att få hunden att stå kvar på sin matchvikt utan att gå upp.
    Hill's variant av bantningsfodret har vi använt. Det fodret kombinerat med ökad rörelseaktivitet gjorde verkligen susen. Dock inte så att det sa "Shwoop!" så hade hunden gått ner alla kilon (vilket absolut inte är hälsosamt), utan det rann av i lagom takt (ca 1 kg/månad på liten ras). När rätt vikt nåtts var det bara att gå över till light och fortsätta låta hunden röra mycket på sig. Han har inte gått upp nånting sen dess.
  • Vissla

men hur ska främlingar på ett forum veta vilket foder som passar just din hund?

Tänker du inte ta dig tid att ta kontakt med en dietist så kan du väl iaf gå ner till en djuraffär som säljer foder, visst dom är inga experter men dom vet iaf lite om vad det är dom säljer.
    En sak som jag upplever ofta stämme med just hundmaten är att ju dyrare desto bättre, man betalar alltså inte för märket utan för expertisen bakom märket och näringen i fodret. Jag rekomenderar därför att inte spara in allt för mycket på hundmaten, håll dig borta från konsums egna märke mao. Doggy är dock ett billigt märke som håller ganska bra standard trots det låga priset men om det passar just din hund har jag ingen aning om.
    Hur mycket motion får din hund? Rotweiler som är en brukshund behöver röra mycket på sig för att må bra både mentalt och fysiskt, kanske behöver du inte byta foder, det kan räcka med mer motion.
    Det du ska leta efter opm du vill banta ner hunden är protein rik kost föresten.

• dezibel
    Vissla skrev 2010-09-13 09:47:47 följande:

Tänker du inte ta dig tid att ta kontakt med en dietist så kan du väl iaf gå ner till en djuraffär som säljer foder, visst dom är inga experter men dom vet iaf lite om vad det är dom säljer.
    Nu är jag kanske mer intresserad av foder än den genomsnittliga hundägaren eftersom jag har haft hund med svår foderallgi men personalen på djuraffärerna är ofta skrämmande okunniga.
    Dom har ofta ingen aning vad dom pratar om utan måste läsa på påsen, ringa tillverkaren  för att kunna svara på frågor, rekommenderar det fodret dom tjänar mest på mm.
    Så jag tror att på ett forum med hundintresserade kan man få mycket bra information och värdefulla erfarenheter!
  • Vissla
    dezibel skrev 2010-09-13 09:58:49 följande:
    Nu är jag kanske mer intresserad av foder än den genomsnittliga hundägaren eftersom jag har haft hund med svår foderallgi men personalen på djuraffärerna är ofta skrämmande okunniga.
    Dom har ofta ingen aning vad dom pratar om utan måste läsa på påsen, ringa tillverkaren  för att kunna svara på frågor, rekommenderar det fodret dom tjänar mest på mm.
    Så jag tror att på ett forum med hundintresserade kan man få mycket bra information och värdefulla erfarenheter!
    det där kanske är olika beroende på vart man bor i min lokala djuraffär har jag fått bra hjälp när fodret som min hund med känslig mage var slut, dom rekomenderade ett likvärdigt fast billigare foder som ag blandade med det sista i säcken jag hade sen innan tills jag kunde ta mig till nästa djuraffär där fodret fanns och han mådde hur bra som helst dom dagarna
  • dezibel
    Vissla skrev 2010-09-13 10:06:46 följande:
    det där kanske är olika beroende på vart man bor i min lokala djuraffär har jag fått bra hjälp
    Naturligtvis finns det säkert påläst personal men alltför ofta vet dom inte vad dom pratar om vilket kan vara rätt förödande om man blir rekomenderad "fel" foder. Jag är nog rättvetgirig men jag tror dom flesta köper och litar på butikspersonal alltför mycket. Jag har ringt tillverkarna direkt om jag undrat över något och blivit bra bemött.
  • Vissla
    dezibel skrev 2010-09-13 10:36:54 följande:
    Naturligtvis finns det säkert påläst personal men alltför ofta vet dom inte vad dom pratar om vilket kan vara rätt förödande om man blir rekomenderad "fel" foder. Jag är nog rättvetgirig men jag tror dom flesta köper och litar på butikspersonal alltför mycket. Jag har ringt tillverkarna direkt om jag undrat över något och blivit bra bemött.
    ja prata med tillverkarna är nog det näst bästa efter en dietist skulle jag gissa på
  • Lathundarna
    Vissla skrev 2010-09-13 10:39:46 följande:
    ja prata med tillverkarna är nog det näst bästa efter en dietist skulle jag gissa på
    Tror även jag. Dietister kollar ju på mer än bara fodersort.
  • Baby
    Vissla skrev 2010-09-13 09:47:47 följande:

En sak som jag upplever ofta stämme med just hundmaten är att ju dyrare desto bättre, man betalar alltså inte för märket utan för expertisen bakom märket och näringen i fodret. Jag rekomenderar därför att inte spara in allt för mycket på hundmaten, håll dig borta från konsums egna märke mao. Doggy är dock ett billigt märke som håller ganska bra standard trots det låga priset men om det passar just din hund har jag ingen aning om.
    Hur mycket motion får din hund? Rotweiler som är en brukshund behöver röra mycket på sig för att må bra både mentalt och fysiskt, kanske behöver du inte byta foder, det kan räcka med mer motion.
    Det du ska leta efter opm du vill banta ner hunden är protein rik kost föresten.
    Men herregud människa! Jag bad andra människor om deras åsikt och vad som har funkat för dom! du behöver inte kasta skit på mig för det!
  • Vissla
    Baby skrev 2010-09-13 10:46:49 följande:
    Men herregud människa! Jag bad andra människor om deras åsikt och vad som har funkat för dom! du behöver inte kasta skit på mig för det!
    lättstött idag?
    nej du frågade inte efter vad som funkat för någon annan du bad om tips på ett bra billigt foder till din tjocka hund och jag försökte hjälpa dig.
    vad är problemet? exakt vad i min text är det som du tycker är att kasta skit på dig?
Svar på tråden Bra lightfoder för hund