Inlägg från: Topcom |Visa alla inlägg
  • Topcom

min tonåring röker, dricker osv

Ärligt, trodde du att du kunde hålla honom borta från alkohol och cigg tills 18-årsdagen? :S Som han säger "Det är mitt liv". Trots att du bara vill hans bästa just nu kan jag försäkra dig om att han inte kommer "sluta dricka" eller "sluta röka" bara för att du säger det. Låt honom revolutionera. Jag var berusad första gången då jag var 14, och jag är inte död idag.

• Topcom
    Evisa skrev 2010-10-05 21:39:29 följande:
    Blir också väldigt förvånad över den slappa inställningen till supande och rökande tonåringar hos några av inläggen. Vaddå att man inte kan förbjuda? Visst kan man det!
    Det är bara att säga NEJ!
    Vem är det som betalar för ciggaretterna! Vem betalar hyran hemma! Maten!
    Föräldrarna, så klart.

Om ungen har sedan h*n var liten fått veta vart gränserna går och är så pass självständig och trygg i sej själv och vågar stå emot grupptrycket  under hela högstadiet före gymnasiet vad gäller röka, sprit, moppar och tidig sexdebut  - då har man lyckats så långt man kan som förälder, anser jag.

Något som totalt verkar saknas är respekten mellan barn och förälder.
    Regler och respekt i familjen är ju något som måste komma redan från när barnen är små.
    Ventilera, diskutera, ge och ta så det funkar för alla i familjen.

Forskning visar att det är mycket större sannolikhet att barn börjar röka om föräldrarna röker, likaså att dom börjar dricka i tidig ålder om det ofta förekommer fester och sprit i hemmet.

Barn gör inte vad man säger. Barnet gör det du gör.
    Men en sak är då säker. Att vara förälder ÄR att ha världens svåraste jobb.
    Så du menar att om man vill revolutionera mot sina föräldrar (Vilket dem flesta ungdomar faktiskt gör) så är man inte trygg i sig själv och har ingen respekt för ens morsa? Herregud, vilket snack. Jag tog min första cigg i ettan på gymnasiet och nej, mina päron rökte inte. Likaså ang. alkoholen. De var i princip nykterister. 
Svar på tråden min tonåring röker, dricker osv