min tonåring röker, dricker osv
Precis som nagra FA andra sa blir jag oerhort forvanad over den slappa synen pa alholbruk och tobaksbruk. Inte undra pa att ungdomarna inte lyder lagarna nar foraldrarna istort sett anger att det ar ok att gora vad som helst.
Min tonaring vet att nolltolerans galler. Jag har sett till att hon ar involverad i program som ocksa forstarker var (foraldrarnas ) syn pa droger, som ju tobak och alkohol faktiskt ar.
Ar ni lika toleranta nar det galler bilkorning? Att barnet tar en bil och kor utan korkort? Det ar ocksa olagligt, har en aldersgrans.
Vi tillater inga droger i vart hem, inget alkohol ingen tobak och absolut inga illegala droger heller. Skulle jag komma hem till ett hem som ar forstort av festande ungdomar sa blir det rejala efterdyningar med mycket mer an indragna korkortslektioner!! Det blir stadning av huset samma dag och sedan fler indragningar.
Jag ar idag mycket tacksam over att ha fostrats av foraldrar som var klara med att alkoholdrickande av tonaringar inte ar acceptabelt. men jag har kompisar som fick gora vad de ville nar de var i tonaren som senare ofta sa att de onskade att deras foraldrar varit strangare och mer strikta.
Min tonaring kanske skriker att hon hatar mig idag, men om en tio ar sa raknar jag med att hon vuxit upp och forstar varfor jag visar min karlek till henne genom att ge henne regler!!