• Bebisfixerad

Dumle fluff

hej hej. blir lite knäpp. på tisdag blir min älskade lilla tös 1.

ska göra tårtor på måndag samt ena tårtan ska det vara dumle fluff i och bananfluff. tror ni det funkar ihop?

sen har tappat bort receptet på dumle fluff =(

ngn dom har recept på det?

• Svar på tråden Dumle fluff
  • mina12

smält 180gram dumle i 3dl grädde. Låt stå kallt i minst 6timmar. Vispa till önskad koncistens.

Min favorit är dumle + hallon

• Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-11 23:38:03 följande:

smält 180gram dumle i 3dl grädde. Låt stå kallt i minst 6timmar. Vispa till önskad koncistens.

Min favorit är dumle + hallon

TAACK  =)

gör du hallon mouse då?

• mina12

Japp hallonmousse, eller bara ett lite tunnare lager mosade hallon i båda lagren och dumlefluff ovanpå. Ibland har jag även gjort en superenkel variant av hallonmousse: Mosa hallon och blanda med grädde och sen i med några matskedar snabbmarsanpulver. Marsanpulvret ger lite bättre konsistens.

• Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-11 23:45:50 följande:
    Japp hallonmousse, eller bara ett lite tunnare lager mosade hallon i båda lagren och dumlefluff ovanpå. Ibland har jag även gjort en superenkel variant av hallonmousse: Mosa hallon och blanda med grädde och sen i med några matskedar snabbmarsanpulver. Marsanpulvret ger lite bättre konsistens.

men gud det låter ju riktigt mumsig =)

hur kan man dekorera en barntårta fint? haha jag är inte bra på tårtdekoration haha

• mina12

Min första tårta var till min dotter som fyllde 1år. Jag hade knappt gjort tårta innan dess. Ville göra något fint med kunde absolut inget om tårtdekorering. Jag köpte grön (färdigkavlat lock) och rosa marsipan, kristyr på tub, strössel i form av små blommor och ett ljus i form av en etta.

Jag täckte tårtan med det gröna marsipanlocket. Den rosa marsipanen modellerade jag Tummen av. Jag använde lakritssnören till armar, ben, ögon och mun. Jag hade även i mer rosa karamellfärg i en bit rosa marsipan och modellerade en jordgubbe av den. På tårtan satte jag Tummen, som lutade sig mot jordgubben och häll i ljuset och så strödde jag ut strösselblommorna runt om. Jag skrev hennes namn med kristyr på tub.

Den här tårtan var början till en helt ny hobby, som jag nu ägnar mycket tid. Det har blivit några tårtor sen den här första som jag bakade i januari... De finns i mitt galleri. Tyvärr inte Tummen

Lycka till!

• Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-12 00:00:57 följande:
    Min första tårta var till min dotter som fyllde 1år. Jag hade knappt gjort tårta innan dess. Ville göra något fint med kunde absolut inget om tårtdekorering. Jag köpte grön (färdigkavlat lock) och rosa marsipan, kristyr på tub, strössel i form av små blommor och ett ljus i form av en etta.

Jag täckte tårtan med det gröna marsipanlocket. Den rosa marsipanen modellerade jag Tummen av. Jag använde lakritssnören till armar, ben, ögon och mun. Jag hade även i mer rosa karamellfärg i en bit rosa marsipan och modellerade en jordgubbe av den. På tårtan satte jag Tummen, som lutade sig mot jordgubben och häll i ljuset och så strödde jag ut strösselblommorna runt om. Jag skrev hennes namn med kristyr på tub.

Den här tårtan var början till en helt ny hobby, som jag nu ägnar mycket tid. Det har blivit några tårtor sen den här första som jag bakade i januari... De finns i mitt galleri. Tyvärr inte Tummen

Lycka till!

men ggud vilka fina tårtor =)

du är ju riktigt duktig =)

synd att du bor så långt borta annars hade du fått hjälpa mig =)

• mina12

Tack! Jag hade gärna hjälpt dig, barntårtor är allra roligast.

Din tårta blir säkert jättefin och god också! Jag har ju gjort några tårtor nu...

• Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-12 11:37:05 följande:
    Tack! Jag hade gärna hjälpt dig, barntårtor är allra roligast.

Din tårta blir säkert jättefin och god också! Jag har ju gjort några tårtor nu...
    hihi tack hoppas det =)
    år lägga upp bilder på dom sen =)

ska man vispa dumlen och grädde efter den stått svalt minst 6timmar?
    ska börja göra fluffen nu tänke det får stå tills imorgon när ja ska göra tårtorna 
  • mina12

Precis, vispa i morgon. Det är bara att vispa tills den blir så tjock som du vill ha den. Jag brukar vispa den hyfsat hård, för då kan man ha i mer i tårtan utan att det rinner ut. Det är ju fyllningen som är godast Fyll gärna tårtan tidigt i morgon, så den hinner stå en stund innan servering, då blir den godast. Själv fyller jag tårtan ca ett dygn innan den ska ätas.

Ser fram emot bilder sen!

• Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-12 22:18:05 följande:
    Precis, vispa i morgon. Det är bara att vispa tills den blir så tjock som du vill ha den. Jag brukar vispa den hyfsat hård, för då kan man ha i mer i tårtan utan att det rinner ut. Det är ju fyllningen som är godast Fyll gärna tårtan tidigt i morgon, så den hinner stå en stund innan servering, då blir den godast. Själv fyller jag tårtan ca ett dygn innan den ska ätas.

Ser fram emot bilder sen!

hihi aa tänkte göra relativit tidigt imorgon =) de är på tisdag dom ska ätas =) då dottern fyller 1 =)

tänkte var kan man göra typ marsipan figurer av små barn eller dylikt?

• mina12
    Bebisfixerad skrev 2010-09-12 22:53:20 följande:

hihi aa tänkte göra relativit tidigt imorgon =) de är på tisdag dom ska ätas =) då dottern fyller 1 =)

tänkte var kan man göra typ marsipan figurer av små barn eller dylikt?

Man brukar kunna köpa sånt på de flesta konditorier har jag för mig. ICA Maxi har faktiskt också en del söta små saker. Iallafall vissa ICA Maxi.
  • Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-13 09:14:50 följande:
    Man brukar kunna köpa sånt på de flesta konditorier har jag för mig. ICA Maxi har faktiskt också en del söta små saker. Iallafall vissa ICA Maxi.

hihi okej =)

enda ja hittade här var på ett cafe kosta 70kr haha galet dyrt =/

men men man fyller ju bara 1 en gång =)

finns dock inga konditirier här vad ja vet om =/ å ica maxi e de långt till om man ska åka komunalt så ca 90 min bara dit =p

• Fjällräven

Ska också göra en 1-årstårta på lördag
    Hade tänkt mig samma fyllning som du, men då är ju kruxet vad man ska ha ovanpå?
    Jag har gjort en långpannetårta, eftersom den ska formas som ett H. Visst lär man behöva dubbel sats av fluffen då? 

• mina12
    Fjällräven skrev 2010-09-15 14:33:32 följande:
    Hade tänkt mig samma fyllning som du, men då är ju kruxet vad man ska ha ovanpå?
    Jag har gjort en långpannetårta, eftersom den ska formas som ett H. Visst lär man behöva dubbel sats av fluffen då? 

Jag skulle ha gjort dubbel sats!
  • Bebisfixerad
    Fjällräven skrev 2010-09-15 14:33:32 följande:
    ja dubbel sats lär behövas =)
    jag hade marsipan lock och dekorerade med rosor =)

tårtorna vart sukse =)
    ska lägga upp bilder idag.
    måste hitta sladden bara
    dom vart dock inte så fina som ja hoppats =( 
  • mina12
    Bebisfixerad skrev 2010-09-15 23:09:40 följande:
    ja dubbel sats lär behövas =)
    jag hade marsipan lock och dekorerade med rosor =)

tårtorna vart sukse =)
    ska lägga upp bilder idag.
    måste hitta sladden bara
    dom vart dock inte så fina som ja hoppats =( 
    Kul att de blev succe! Ser fram emot bilder
  • Bebisfixerad
    mina12 skrev 2010-09-15 23:13:14 följande:
    Kul att de blev succe! Ser fram emot bilder

bild på ena tårtan uppe =) men den andra vill inte läggas upp av ngn skum anledning hum

här e den iaf =p

vart inte specillet vacker ngn av dom fanns inte de ja vill ha å dekorera me =(

• mini2007
    mina12 skrev 2010-09-12 00:00:57 följande:

Lycka till!
    OMG vilka fantastiska tårtor!!!! Åh vad jag önskar att jag hade kunnat göra sådana. Jag är sjukt imponeradDrömmer
Svar på tråden Dumle fluff