Inlägg från: Mynta |Visa alla inlägg
  • Mynta

Fet katt, behöver tips

Skippa torrfodret och ge burkmat ( förslagsvis Mjau) istället. Betydligt bättre sammansatt foder, innehåller mycket vatten (vilket ju även kattens naturliga bytesdjur gör) vilket gör att katten kan äta sig mätt flera gånger per dag. Torrfoder innehåller massa spannmål som katten inte har någon användning för, det är bara utfyllnad (som gör att katten blir tjock). Dietfoder är inte ett dugg bättre.

Ge burkmat tre gånger om dagen, då kan katten äta i princip hur mycket den vill och den kommer ändå att tappa vikt. Sedan är ju inte lite extra motion fel det heller.

• Mynta
    Apocalypso skrev 2010-09-12 16:32:28 följande:
    Jag tycker du först och främst ska boka tid hos veterinär och göra en hälsokoll på katten, då kan du även fått vettiga tips och råd av ngn som både sett katten och som är utbildad på djur. . 8 kg behöver inte vara helt fel beroende på hur stor katt det handlar om. Min hona vägde 6 kg utan att vara fet.
    Fast med tanke på att det är torrfoderföretagen som bekostar veterinärers foderutbildning så ska man kanske inte lägga någon större vikt vid deras snack om foder. Mycket få veterinärer vet egentligen vad de pratar om när det gäller foderlära och katter.

Men absolut, en hälsokoll är inte fel!
  • Mynta

Välkommen tillbaka till Kattforum! Nu blev jag nyfiken på vem du är där!

Svar på tråden Fet katt, behöver tips