Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Fet katt, behöver tips

Mynta skrev 2010-09-12 14:54:04 följande:
    Skippa torrfodret och ge burkmat ( förslagsvis Mjau) istället. Betydligt bättre sammansatt foder, innehåller mycket vatten (vilket ju även kattens naturliga bytesdjur gör) vilket gör att katten kan äta sig mätt flera gånger per dag. Torrfoder innehåller massa spannmål som katten inte har någon användning för, det är bara utfyllnad (som gör att katten blir tjock). Dietfoder är inte ett dugg bättre.

Ge burkmat tre gånger om dagen, då kan katten äta i princip hur mycket den vill och den kommer ändå att tappa vikt. Sedan är ju inte lite extra motion fel det heller.
    Jag skriver under på Myntas utmärkta inlägg. Burkmat ger mätta, belåtna katter på mindre total energimängd än vad torrfoder gör. 

Apropå det - en gång vägde jag upp rekommenderad dagsranson av vilket torrfoder det nu var (har glömt märke) och roade mig med att räkna bitarna. 70 st. Till en vuxen katt. På ett helt dygn. Gissa varför många torrfoderskatter blir feta?  
  • Rigmor Mortis
    Furie skrev 2010-09-13 22:57:11 följande:
    Däremot en fråga om mängd: Hur mycket blötmat är ok? Ikväll gav jag tjockisen tills han inte ville ha mer (han åt en hel del ja) men det kan ju inte vara direkt lämpligt i längden? 
    Mät upp hur mycket han äter, det kanske klarar sig under rekommenderad dagsdos (mina bantades på fri tillgång). Och ja, att strö lite torrfoder över blötmaten kan locka skeptiska katter. Det finns trådar på kattforum om hur man kan konvertera torrfoderknarkare till blötmat
Svar på tråden Fet katt, behöver tips