Inlägg från: Takhiza |Visa alla inlägg
  • Takhiza

Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!

Har en son som är 15h barn och som hämtas kl 11. De tar 5min hem ifrån dagis och jag försöker ha lunchen färdig tills ca 11.30 eftersom han sover middag vid 12 (han är väldigt beroende av fasta rutiner) Nu är dock min fråga som trött och höggravid mamma... Vad kan man tillaga som går FORT är NYTTIGT och som en 3åring generellt gillar? Jag är fruktansvärt USEL på att laga mat också ska tilläggas varpå pappan i familjen oftast lagar maten här.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!
  • Takhiza

Makaroner kan funka i vissa fall, helst inte
    Lagar ALDRIG pulvermos eller tex köttbullar i halvfabrikat. Vill gärna att sonen får i sig nyttig mat som sagt eller ja, så nyttigt jag kan och de känns mer som ett latemans alternativ. Försöker frysa in när vi haft tex köttbullar till middag men de tar ju liksom slut någon gång... :P

• Takhiza
    Bestla skrev 2010-09-12 21:29:33 följande:
    woka lite risnudlar ( de kan du ju koka i förväg och ha kalla i kylen) och släng i lite grönsaker som han gillar och kanske lite god korv eller kyckling,.
    mammaannika skrev 2010-09-12 21:30:06 följande:
    Lax med creme fraiche och pasta eller ris.

Sylta med grönsaker.

Makrill i tomatsås med kokt ägg.
    Lät avancerat för någon som inte kan laga mat
    Hur gör man nudelgrejset? :P
  • Takhiza
    Bebisfixerad skrev 2010-09-12 21:45:04 följande:
    gillsr han spenat?
    Han gillar i princip ALLT, de är hans mor som är lite mer kräsen ;)
  • Takhiza
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-09-12 21:53:47 följande:
    Kan du inte lägga undan från middagen och sen värma på det dagen efter.
    Beror ju på vad vi ätit till middag, om det blir över osv.
  • Takhiza

Blodpudding gillar han inte men brukar göra potatisplättar med fläsk/bacon istället.

Bebisfixerad: Exakt HUR gör du äggröran? (jag är som sagt usel på allt som har med en spis att göra haha)
    Jag är den som BAKAR hemma. Tror jag lagat mat 4gånger sedan jag blev tillsammans med maken! Han har antingen pluggat, varit hemma eller slutat tidigare än jag.

• Takhiza
    Bebisfixerad skrev 2010-09-12 23:09:20 följande:

sär upp tomat å korv i små bitar

knäck 2 -3ägg i en liten kastrull häll på ca halv dl mjölk vispa vispa vispa hela tiden å häll i korven och tomaten krydda med lite salt å peppar sen när allt är kornigt och delat som en röra är det klart tar MAX 5min =)

Låter toppen! Ska testa det till lunch imorgon!
Svar på tråden Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!