• Takhiza

Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!

Har en son som är 15h barn och som hämtas kl 11. De tar 5min hem ifrån dagis och jag försöker ha lunchen färdig tills ca 11.30 eftersom han sover middag vid 12 (han är väldigt beroende av fasta rutiner) Nu är dock min fråga som trött och höggravid mamma... Vad kan man tillaga som går FORT är NYTTIGT och som en 3åring generellt gillar? Jag är fruktansvärt USEL på att laga mat också ska tilläggas varpå pappan i familjen oftast lagar maten här.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!
  • Takhiza

Blodpudding gillar han inte men brukar göra potatisplättar med fläsk/bacon istället.

Bebisfixerad: Exakt HUR gör du äggröran? (jag är som sagt usel på allt som har med en spis att göra haha)
    Jag är den som BAKAR hemma. Tror jag lagat mat 4gånger sedan jag blev tillsammans med maken! Han har antingen pluggat, varit hemma eller slutat tidigare än jag.

• hernameispekka

Vi brukade ofta ha en stor "bunke" med mat lagrad som man kan ta till ibland med ris, kyckling, sallad, ägg, tomat, majs etc. (självklart kall i kylen) Håller sig jättebra genom veckan och så häller man på lite rhode island om man vill :)

• carolinae

varmkorv, makaroner och gurk- och paprikabitar... är väl rätt ok om man äter en bra middag också!!!

• hernameispekka
    Takhiza skrev 2010-09-12 23:06:05 följande:
    Blodpudding gillar han inte men brukar göra potatisplättar med fläsk/bacon istället.

Bebisfixerad: Exakt HUR gör du äggröran? (jag är som sagt usel på allt som har med en spis att göra haha)
    Jag är den som BAKAR hemma. Tror jag lagat mat 4gånger sedan jag blev tillsammans med maken! Han har antingen pluggat, varit hemma eller slutat tidigare än jag.
    Jag brukar göra äggröra

valfritt antal ägg
    lika många matskedar vatten som ägg
    salta
    krydda om man vill, eller skinka i, eller purjolök, eller majs, osv.
    och så kan man smälta ost på om man vill :)

kör bara det på 3/4 delar av värmen typ och står och puttar på äggröran hela tiden så är det klart på 4-10 minuter :)
  • Bebisfixerad
    Takhiza skrev 2010-09-12 23:06:05 följande:

sär upp tomat å korv i små bitar

knäck 2 -3ägg i en liten kastrull häll på ca halv dl mjölk vispa vispa vispa hela tiden å häll i korven och tomaten krydda med lite salt å peppar sen när allt är kornigt och delat som en röra är det klart tar MAX 5min =)

• Takhiza
    Bebisfixerad skrev 2010-09-12 23:09:20 följande:

sär upp tomat å korv i små bitar

knäck 2 -3ägg i en liten kastrull häll på ca halv dl mjölk vispa vispa vispa hela tiden å häll i korven och tomaten krydda med lite salt å peppar sen när allt är kornigt och delat som en röra är det klart tar MAX 5min =)

Låter toppen! Ska testa det till lunch imorgon!
  • Bebisfixerad
    Takhiza skrev 2010-09-12 23:10:32 följande:
    Låter toppen! Ska testa det till lunch imorgon!

hihi =)

du får berätta vad han tyckte om det =)

• bonnieloveskim

Det här receptet tar ca 2 min vid diskbänken.

lägg 4 frysta laxfileer i en form.
    strö över lite salt, rosmarin och kryddpeppar.

blanda matlagningsgrädde med ca 2-3 msk koncentrerad apelsinjouice eller efter smak.
    häll över laxen,
    ta ev en näve räkor på.

ställ i ugnen 225 grader ca 25 minuter. 

servera med potatis eller quinoa.

ett annat tips med lax är att steka laxen i stekpannan, och som sås blanda en lite creme fraich med ca 1 msk knorr grönsakskrydda.. blanda och det är en jättegod sås till stekt eller grillat kött eller lax.

Som extra tillbehör vid tallriken kan du ställa pesto.

• bonnieloveskim

glömde skriva att du kan göra det på endast en laxfile med.. det är bara att ta lite  mindre form och mindre sås

• mandala

Lax, tonfisk, torskfilé, hälleflundrafilé, korv (kryddkorv med hög kötthalt), bacon tycker jag går fort att göra på spisen (tonfisk ska vara abbas i vatten och den behöver ju inte stekas).

Perfekt är om man kan förebereda med kyckling tex på söndagen (eller vilken dag som helst). Köp hel kyckling eller filéer, kör 1-2 kycklingar i ugnen eller filéer, krydda lite lätt och lägg sen köttet lagom stora påsar och in i frysen. Sen går det kanonfort att värma till eller lägga i nån sås, gryta o soppa.

Samma med pasta, potatis, ris, bulgur, couscous, koka lite extra ena dagen så du har det till ett par dagar till som lunch i veckan. Frysta grönsaker är perfekt att fylla frysen med, det går också snabbt att värma.

Smaksätt med pesto, cf, keso, örter, ha tillbehör som oliver, solrosfrön, soltorkade tomater, parmesanost, färdigkokta linser, bönor.

Ja det var lite tips från mig

Svar på tråden Tipps och recept på SNABB lunch som passar de flesta 3åringar!