• Soffipropp01

Färga håret?

Nu blir jag osäker, har läst på och frågat frissan. Hon säger man kan färga håret, jag har hört att det inte är bra och jag läser på internet att man både kan och inte ska färga håret. Hur har ni gjort? Jag har tid för att slinga håret idag och vet inte om jag ska avboka tiden. Är i v. 26. Tacksam på svar!Glad

• Svar på tråden Färga håret?
  • Pickeli

Jag har färgat håret under graviditeten.

Google it!
  • Göteborgsbruden

Jag har både färgat och blekt under mina graviditeter(hemma) och det har gått bra.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Lei

slingor kan man defenitivt göra utan några problem för slingor kommer inte mot hårbotten. När de gäller färgning så rekomenderar dem att inte göra det om de inte har speciell typ av färgmedel som inte är farligt för födseln.

Men det är ju som med allt de avråder en till som tex bada bubbelpool och liknande, någonstans väljer man själv och gör ett val som man står för :)

• Rockabilly

Jag färgade mitt hår under graviditeten och tappade otroligt mkt! Fick gå till frissan dagen efter och klippa mig jättekort, mitt hår var tuggummi! Hemskt! Men jag blekte det, det kanske är värre..
    Fick skriva på kontrakt att mitt hår redan var förstört när jag kom så jag inte skulle stämma dem, att det var frissan som förstört mitt hår.

• Rockabilly
    Lei skrev 2010-09-13 08:27:09 följande:
    slingor kan man defenitivt göra utan några problem för slingor kommer inte mot hårbotten. När de gäller färgning så rekomenderar dem att inte göra det om de inte har speciell typ av färgmedel som inte är farligt för födseln.

Men det är ju som med allt de avråder en till som tex bada bubbelpool och liknande, någonstans väljer man själv och gör ett val som man står för :)
    Det var slingor jag gjorde med hätta, tappade MASSOR! Så jag rekomenderar det INTE!
  • Pickeli
    Rockabilly skrev 2010-09-13 08:30:32 följande:
    Jag färgade mitt hår under graviditeten och tappade otroligt mkt! Fick gå till frissan dagen efter och klippa mig jättekort, mitt hår var tuggummi! Hemskt! Men jag blekte det, det kanske är värre..
    Fick skriva på kontrakt att mitt hår redan var förstört när jag kom så jag inte skulle stämma dem, att det var frissan som förstört mitt hår.
    Har du använt samma sling/färgning tidigare efteråt? Trodde frissan att det berodde enbart på graviditeten? Har du isåfall någon förklaring till det? Skulle vara intressant att höra hur det kunde bli så, rent teoretiskt alltså :)
    Google it!
  • Rockabilly
    Pickeli skrev 2010-09-13 08:46:17 följande:
    Har du använt samma sling/färgning tidigare efteråt? Trodde frissan att det berodde enbart på graviditeten? Har du isåfall någon förklaring till det? Skulle vara intressant att höra hur det kunde bli så, rent teoretiskt alltså :)
    Frissan kunde inte fatta att jag vågade färga håret när jag var gravid. Men nån förklaring har jag inte..
    Använde ett slingmedel jag inte använt på ett par år.
  • Caysa

Jag har valt att inte färga eller tona mitt hår då en stor mängd av kemikalierna går in i blodet och då passerar över till fostret.

• Pickeli
    Caysa skrev 2010-09-13 08:50:22 följande:
    Jag har valt att inte färga eller tona mitt hår då en stor mängd av kemikalierna går in i blodet och då passerar över till fostret.
    Var finns fakta med källor på detta? Någon bra hemsida du kan rekomendera?
    Google it!
  • Caysa

I sin bok har Kim Erickson listat de nio vanligaste gifterna i kosmetikan. Monica Tammela på Läkemedelsverket redogör för EU-bestämmelser för de olika ämnena.

1. Färgmedel av stenkolsstjärna - förbjudet inom EU.

2. Nagellack. Formaldehyd - tillåtet i nagellack och som nagelförstärkare.

3. Hårfärger. Bly - alla blyföreningar är förbjudna, förutom blyacetat som är tillåtet i hårfärg i begränsad halt. Märkningskrav.

4. Nitrosaminer - förbjudet inom EU.

5. Hårfärger. Fenylendiaminer - tillåtet i hårfärger i begränsad halt. Märkningskrav.

6. Krämer. Propylenglykol - tillåtet. Vanlig tillsats i olika hudvårdsprodukter. Fuktighetsbevarande samt lösningsmedel.

7. Rengöring. Kvartära ammoniumföreningar (t ex bensalkonium klorid, cetrimonium klorid och cetrimonium bromid) - tillåtet i begränsad halt. Antistatmedel. Ytaktivt och rengörande.

8. Rengöring. Natriumlaurylsulfat - tillåtet. Ytaktivt och rengörande.

9. Talk - tillåtet.

Hårfärgning ger cancerrisk

ci Risken för äggstockscancer är tre gånger högre för kvinnor som talkar underlivet än bland kvinnor som inte gör det.

ci Kvinnor som färgar håret minst fem gånger per år löper dubbelt så stor risk att få äggstockscancer som kvinnor som aldrig färgat håret.

ci Åtta separata studier visar att kvinnor som färgar håret regelbundet löper högre risk att få blodcancer.

ci Kvinnor som färgar håret har mer kromosomskador än kvinnor som aldrig färgat håret.

ci Leukemi, myolom och non-Hodgkins lymfom är vanligare bland kvinnor som använder brun och svart hårfärg.

Svar på tråden Färga håret?