Caysa skrev 2010-09-13 09:18:40 följande:
Nu har jag kontaktat Monica Tammela, enhetschef på kosmetikaavdelningen på Läkemedelsverket och frågat, så det är bara att invänta svar

Jag har fortfarande inte fått något svar!!!! Bah!
Men jag pratade med en på läkemedelsupplysningen idag i stället för jag är nyfiken!!!
Och
hon sa så här: (jag kommer inte ihåg va hon hette, haha :)
Jag: Hej, jag är gravid och undrar om det är olämpligt att färga håret under graviditeten?
Hon: Det finns inga rekomendationer på att gravida inte ska använda hårfärger. Det är upp till tillverkaren att testa sina produkter så att de inte är skadliga på något sätt.
Jag: Gör dom då även tester på hur det påverkar foster hos gravida?
Hon: Det borde dom ju göra om dom ska upptäcka om det är skadligt.
Jag: Men ingen vet om dom gör det eller?
Hon: Nej, det är upp till tillverkaren vilka tester dom gör för att säkerhetsställa sin produkt.
Jag: Det har ju flera gånger visat sig att de har för höga halter av blysalter i sina produkter, det kan väl ändå inte vara bra att få bly i sig när man är gravid?
Hon: Nej, det är det så klart inte. Men som sagt så avråder vi inte från att färga håret, det är upp till var och en. Men man ska ju kanske vara lite försiktig då permanenta hårfärger är de produkter med högst kemikaliehalt.
Jag: OK, det kan ju vara bra att veta. Är det stor skillnad på toning och permanent hårfärg?
Hon: Ja, det är skillnad, så toning är väl ett bra alternativ om man känner sig orolig.
Jag: Hur är det då med alla kemikalier? Får man höga halter i blodet?
Hon: Om huden exponeras för hårfärgen så övergår vissa kemikalier till blodet. Så det är ju bra att använda handskar för att undvika hudkontakt.
Jag: (fnissar lite) jo, men det är ju fullt av hud på huvudet ju...
Hon: (skrattar) ja, det är sant, svårt att undvika huden på huvudet! Men gör man slingor är det ju lättare!
Jag: Tack för att du orkade svara på mina konstiga frågor!