• Soffipropp01

Färga håret?

Nu blir jag osäker, har läst på och frågat frissan. Hon säger man kan färga håret, jag har hört att det inte är bra och jag läser på internet att man både kan och inte ska färga håret. Hur har ni gjort? Jag har tid för att slinga håret idag och vet inte om jag ska avboka tiden. Är i v. 26. Tacksam på svar!Glad

• Svar på tråden Färga håret?
  • Pickeli
    Caysa skrev 2010-09-13 08:53:02 följande:
    I sin bok har Kim Erickson listat de nio vanligaste gifterna i kosmetikan. Monica Tammela på Läkemedelsverket redogör för EU-bestämmelser för de olika ämnena.
    Hårfärgning ger cancerrisk

ci Risken för äggstockscancer är tre gånger högre för kvinnor som talkar underlivet än bland kvinnor som inte gör det.

ci Kvinnor som färgar håret minst fem gånger per år löper dubbelt så stor risk att få äggstockscancer som kvinnor som aldrig färgat håret.

ci Åtta separata studier visar att kvinnor som färgar håret regelbundet löper högre risk att få blodcancer.

ci Kvinnor som färgar håret har mer kromosomskador än kvinnor som aldrig färgat håret.

ci Leukemi, myolom och non-Hodgkins lymfom är vanligare bland kvinnor som använder brun och svart hårfärg.

Dessa punkter kommer de från boken du talade om? Vilken forskning är den baserad på? Och det här handlar ju om hårfärgning i allmänhet, hur är det under graviditeten, passerar det över en sådan stor mängd i blodet att fostret påverkas av det och isåfall på vilket sätt?
    Google it!
  • Caysa

Ja, de kommer från boken och från läkemedelsverket.

Jag vet inte alls vad som går över och vad som inte gör det. Det är bara min magkänsla som får mig att inte vilja chansa.
    Det går säkert att ringa läkemedelsverket och/eller giftinformationscentralen om man vill hamer info...

Jag vet bara att det många gånger tas upp i media att hårfärgningsprodukter gång på gång innehåller för höga halter av kemikalier och det får mig att backa lite i hårfärgningen just nu när jag har bebis i magen.

Jag har nu en "snygg" grå slinga i min lugg som jag får dras med ett tag till... hihi....

• Pickeli
    Soffipropp01 skrev 2010-09-13 09:01:01 följande:
    Nu blir jag helt förrvirrad!
    Ja jag med, det är därför jag vill ha källor och inte ett utdrag från en skvallerblaska.

Grejen är att om du googlar på typ färga håret under graviditeten så är det inget gravid kvinnor tycks rekomenderas att avstå ifrån, det verkar inte finnas så mycket forskning på det och den forskning som gjorts visar lite av varje.

Att konstatera att färga håret i sig 1 gång i månaden inte är så bra och kan framkalla cancer är EN sak, men sen måste man väga sannolikheten och hur det skulle påverka fostret också.

Det finns MASSOR av saker vi både stoppar i oss och utsätter oss för, färgämnen, tillsatser i mat osv som också är cancerframkallande och går ut i ditt blod men ändå klassas som "riskfritt" att äta/använda under graviditeten.
    Google it!
  • Caysa
    Soffipropp01 skrev 2010-09-13 09:01:01 följande:
    Nu blir jag helt förrvirrad!
    Asch, gå på din magkänsla. Det finns tusen saker som är mindre bra när man är gravid och man får själv välja och sålla vilka man känner att man vill undvika och vilka man väljer att göra/äta/utsätta sig för!
  • Pickeli
    Caysa skrev 2010-09-13 09:04:13 följande:
    Ja, de kommer från boken och från läkemedelsverket.

Jag vet inte alls vad som går över och vad som inte gör det. Det är bara min magkänsla som får mig att inte vilja chansa.
    Det går säkert att ringa läkemedelsverket och/eller giftinformationscentralen om man vill hamer info...

Jag vet bara att det många gånger tas upp i media att hårfärgningsprodukter gång på gång innehåller för höga halter av kemikalier och det får mig att backa lite i hårfärgningen just nu när jag har bebis i magen.

Jag har nu en "snygg" grå slinga i min lugg som jag får dras med ett tag till... hihi....
    Grey is the new black! Flört
    Google it!
  • Liddi

När jag gick frisörlinjen för 100 år sedan så var det enda jag fick höra angående graviditeter att resultatet kan bli helt åt helvete om man har otur Men det var som sagt 100 år sedan så de kan säkert ha fått för sig att det är farligt nu senare..

Alexander 090210
  • Caysa

Nu har jag kontaktat Monica Tammela, enhetschef på kosmetikaavdelningen på Läkemedelsverket och frågat, så det är bara att invänta svar

• Pickeli
    Caysa skrev 2010-09-13 09:18:40 följande:
    Nu har jag kontaktat Monica Tammela, enhetschef på kosmetikaavdelningen på Läkemedelsverket och frågat, så det är bara att invänta svar
    Google it!
  • Soffipropp01

Enligt min BM varierar det lite. Att färga hela håret kan vara en risk medans några slingor inte är en lika stor "risk". Sen skulle man kolla med frisören vilket jag också har gjort och de sa att det inte var någon fara!
    Trots detta är jag så osäker. Jag menar, vad skulle i värsta fall kunna hända?

• Pickeli
    Soffipropp01 skrev 2010-09-13 11:44:30 följande:
    Enligt min BM varierar det lite. Att färga hela håret kan vara en risk medans några slingor inte är en lika stor "risk". Sen skulle man kolla med frisören vilket jag också har gjort och de sa att det inte var någon fara!
    Trots detta är jag så osäker. Jag menar, vad skulle i värsta fall kunna hända?
    Vad menade BM med risk? Frågade du henne vad som skulle kunna hända?

Faktum är att håret kan bete sig annorlunda när du är gravid, färgen kan variera osv..

Ja i värsta fall får du väl cancer eller så?
    Google it!
  • Soffipropp01

Risk att färgen/kemiklaerna går ner till bebis via blodet och vad det sedan medför vet jag inte och det verkade inte hon heller veta!

Cancer  i värsta fall? Tycker inte det är något att skämta om!

• Pickeli
    Soffipropp01 skrev 2010-09-13 12:10:31 följande:
    Cancer  i värsta fall? Tycker inte det är något att skämta om!
    Nej det är väl ingen som skämtar om det heller? Det är ju antagligen det värsta som kan hända.
    Google it!
  • Parniara

Varför chansa?

Det kommer nog inte gå att få ett direkt svar på frågan då urvalsmaterialet för en sådan studie skulle vara litet och svårt att definiera samt utesluta andra påverkande faktorer.

• Caysa
    Caysa skrev 2010-09-13 09:18:40 följande:
    Jag har fortfarande inte fått något svar!!!! Bah!

Men jag pratade med en på läkemedelsupplysningen idag i stället för jag är nyfiken!!!
    Och hon sa så här: (jag kommer inte ihåg va hon hette, haha :)

Jag: Hej, jag är gravid och undrar om det är olämpligt att färga håret under graviditeten?
    Hon: Det finns inga rekomendationer på att gravida inte ska använda hårfärger. Det är upp till tillverkaren att testa sina produkter så att de inte är skadliga på något sätt.
    Jag:  Gör dom då även tester på hur det påverkar foster hos gravida?
    Hon: Det borde dom ju göra om dom ska upptäcka om det är skadligt.
    Jag: Men ingen vet om dom gör det eller?
    Hon: Nej, det är upp till tillverkaren vilka tester dom gör för att säkerhetsställa sin produkt.
    Jag: Det har ju flera gånger visat sig att de har för höga halter av blysalter i sina produkter, det kan väl ändå inte vara bra att få bly i sig när man är gravid?
    Hon: Nej, det är det så klart inte. Men som sagt så avråder vi inte från att färga håret, det är upp till var och en. Men man ska ju kanske vara lite försiktig då permanenta hårfärger är de produkter med högst kemikaliehalt.
    Jag: OK, det kan ju vara bra att veta. Är det stor skillnad på toning och permanent hårfärg?
    Hon:  Ja, det är skillnad, så toning är väl ett bra alternativ om man känner sig orolig.
    Jag: Hur är det då med alla kemikalier? Får man höga halter i blodet?
    Hon: Om huden exponeras för hårfärgen så övergår vissa kemikalier till blodet. Så det är ju bra att använda handskar för att undvika hudkontakt.
    Jag: (fnissar lite) jo, men det är ju fullt av hud på huvudet ju...
    Hon: (skrattar) ja, det är sant, svårt att undvika huden på huvudet! Men gör man slingor är det ju lättare!
    Jag: Tack för att du orkade svara på mina konstiga frågor!
Svar på tråden Färga håret?