Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

WT-mammor ger ersättning??

Alla tycker inte att det är en liten uppoffring.

Jag skiter ärligt talat fullständigt i om det är min mjölk eller mjölk från ett paket ungarna får i sig. Att amma är en fullständigt vidrig upplevelse och jag gör det enbart för att jag är för lat för att fixa med paketmjölken.

• Rulltrappa

Nu tillhör jag iofs klassen "Vitt slödder" som jag antar att WT betyder och är både obildad och lågavlönad men jag tror knappast att man behöver vara ett lowlife på min nivå för att hysa en önskan om att göra livet så bekvämt för sig som möjligt. För vissa innefattar det amning, för vissa utesluter det amning. Så.

• Rulltrappa

Och vad får folk att tro att alla har TID att kämpa med en amning som inte klaffar från början? Jag skulle då aldrig sitta och försöka få igång amningen flera timmar om dygnet (i ett sånt fall där amningen inte funkar från start), flera dygn i rad. Hur ska man då hinna jobba, äta och umgås med resten av familjen? Det är fan ingen LITEN uppoffring att välja bort alla de där sakerna för att sitta och tvinga fram en fungerande amning.

• Rulltrappa
    Charmeuse skrev 2010-09-13 11:12:28 följande:
    Nu känner jag ytterst få personer som börjat jobba första veckan efter förlossningen. Så på vilket sätt har man inte tid att amma? Ok om man har flera barn och känner att det bara blir stressande för att barnet inte går upp i vikt.

Men när folk börjar prata om att man inte ville att bebisen skulle svälta ihjäl så undrar jag om man då tror att bebisen gör det eller om det faktiskt inte går upp i vikt?  Kan ju finnas flera anledningar till att det inte funkar men känner att dom mammor i min närhet som är mest bekväma av sig har gett upp amningen snabbast.

Sen kan jag tycka att gå upp på natten och värma ersättning är 10 gånger jobbigare och större uppoffring än att hala fram tutten där man ligger och somna om medan bebisen äter... Men alla är vi olika.
    Jag har som målsättning att jobba så fort jag får en tur efter utskrivningen, gärna inom en vecka. Jag har som målsättning med varje barn att pumpa ur och lära det att äta ur flaska varvat med amning så fort vi kommer hem. Jag har som målsättning att umgås med mina barn i lika stor utsträckning som jag gjorde innan vi gick till sjukhuset och hämtade hem ett skrikpaket.

Jag har som sagt ammat av ren lathet, trots att jag avskyr det. Men då har jag haft tur med barn som har fått ett korrekt tag redan från början och mjölk som har runnit till efter ca ett dygn. Har man inte en sån tur kan jag ur mitt personliga perspektiv tycka att det verkar som ett vansinnigt slöseri med tid och tålamod att traggla vidare när det finns andra lösningar lättillgängliga.
  • Rulltrappa
    alvaereva skrev 2010-09-13 11:52:53 följande:
    Hur många HP tror du jag behöver läsa till för att vilja amma nästa barn?
    hehe
  • Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 08:11:45 följande:
    OK, La Lola, jag forstar vad du sager. Och sa ar det sakert manga som kanner. Jag tycker sjalv det ar ratt jobbigt att amma. Jag langtar tills hon inte vill langre. Men det handlar val inte riktigt om vad jag tycker om ammningen, eller?
    Det handlar i allra högsta grad om vad föräldrarna (och här mest mödrarna) vill. Man upphör ju knappast att vara centrum i sitt eget universum bara för att man har ett spädbarn hemma.
  • Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 09:21:03 följande:
    vardinstitutionerna ar for slappa med att ge ersattning bara for att "det ar jobbigt att amma"
    Den inställningen är knappast någon regel. Jag har många bekanta som har fått onda ögat av sjukhuspersonalen då de har sagt att de inte vill amma, följt av tjat, påtryckningar och amningspropaganda. Inte särskilt slappa med att ge ersättning där inte.
  • Rulltrappa
    MammaEmelie91 skrev 2010-09-14 11:34:46 följande:
    Då är jag WT.
    Ammade inte min dotter alls för jag VILLE inte helt enkelt. Är jag en sämre mamma för det? Nej!
    Nu får du ge dig, alla vill inte, alla kan inte. Så är livet o det är bara att inse. Huvudsaken är väl att barnet får mat i sig? Eller har jag fel?
    Ja, det är ju bara att fundera på nyfödda barn som får en papperskorg på en flygplanstoa som första bostad så får man lite perspektiv på saker och ting... Då är det inte särskilt synd om en välfärdsbebis som får mjölkersättning närhelst den är hungrig.
  • Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 18:19:57 följande:
    Septemberbarn08 mfl.

Till er som verkligen gor ert allra basta att missforsta, jag ger det ett forsok till.

Vi har blivit snabba med att ta till ersattning for att vara barn "svalter ihjal". Gor dom det verkligen, pa sjukhuset? Genomsnittet for en nyfodd bebis att fa tillbaka sin fodslovikt ligger pa 3 veckor. Alltsa, massor med tid att lara sig amma. Och dom dor alltsa inte, isafall skulle det inte ha funnits nagra manniskor. Dom befinner sig i "4e trimestern". Dom ar inte skapade att fa en flaska ersattning halld ner i magen. Dom ar skapade att fa ramjolk/kolostrum.

Forritiden hade man ett stort natverk omkrikng sig som hjalpte den nya mamman, precis som flockdjuren har. Det ar inte meningen att vi ska kanna angest och ackelkanslor av att amma vara barn, det ar det jag menar med att hjalp pa sjukhusen skulle vara lattare att tillga, samt battre information under hela graviditeten.
    For er som blir sa forbannade over att jag sager att amning ar det naturliga, och som INTE har medicinska skal till ersattningen - Vad tycker ni att brosten ar till for? 

Och ja, jag tycker att for en ny mamma sa ska universum sluta snurra, hennes val skall vara att prioritera sin nyfodda. Har du nagot viktigare for dig? Har barnet syskon sa ar det EXAKT det som pappan och storfamiljen var till for. 

Eh, ja. Jag har viktigare saker för mig. Menar du på fullt allvar att man ska vara helt föräldraledig 3 veckor i rad och vara med barnet dygnet runt under den tiden för att "lära sig amma"? Jaja.
  • Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 20:22:06 följande:
    Jag orkar verkligen inte skriva fler ganger nu. Det blev ett otroligt liv har av att man papekar att brostmjolk ar det mest naturliga for en frisk bebis och en frisk mamma. Det far man tydligen inte lov att skriva. Trots att vi har tva bevis pa vara kroppar som vi ser varje dag I spegeln. Men jobb, hobbies, mannen och hemmet verkar tydligen vara viktigare, for att det ar "lattare". For er. Tack for mig och lycka till.
    Du har inte tänkt på att alla kvinnor kanske inte gillar att ha bröst? Att amningen är en ständig påminnelse om att de där vidriga bihangen existerar?
  • Rulltrappa
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 09:04:06 följande:
    Eh, ursäkta mig men hade du inte tänkt vara hemma med ditt barn på heltid ens i tre veckor efter födseln?

Här måste finnas ett missförstånd, har jag missat något inlägg? Hur du än matar ditt barn så behöver ni väl ändå vara med varandra? Att lämna till pappan i all ära med de första veckorna?

Jag tror faktiskt att man ångrar sig om man inte kan prioritera sitt barn ens när det är nyfött.... Det kanske finns en bättre tid i livet att skaffa barn i så fall.
    Nej, vi delar föräldraledigheten 70/30 från start. Jag umgås självklart med mina barn, men inte flera veckor i rad. Att "lämna" barnen med sin pappa klingar väldigt obehagligt. Jag anser inte att han lämnar barnen när det är han som jobbar och jag hoppas verkligen inte att han anser att jag lämnar barnen när det är jag som jobbar.

Vad får dig att tro att jag inte prioriterar mina barn? Händer det något hokuspokus när man har ett nyfött barn i huset som förvandlar män till inkompetenta drumlar med ständigt tillsynsbehov, som absolut inte kan ta hand om sina barn?

För övrigt så ammar jag, men om amningen inte hade fungerat från start finns det inte en chans i helvetet att jag hade offrat våra chanser till ett för oss ultimat uttag av föräldraledigheten för att vara ledig flera veckor i rad och sitta och försöka "lära mig amma".

Det är en jäkla tur att några smarta typer har uppfunnit onaturliga saker som pump, nappflaskor och mjölkersättning, så att spädbarn och pappor kan umgås på ett naturligt sätt. ;)
  • Rulltrappa
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 09:04:06 följande:
    Jag tror faktiskt att man ångrar sig om man inte kan prioritera sitt barn ens när det är nyfött.... Det kanske finns en bättre tid i livet att skaffa barn i så fall.
    Och såhär va... Jag verkligen AVSKYR att umgås med spädbarn, SÄRSKILT nyfödda. Det kommer aldrig att förändras. Men det är ju ett stadie man måste utstå för att komma till allt det roliga som händer efter det första året. :) Ingen anledning att låta bli att skaffa barn.
  • Rulltrappa
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 11:52:07 följande:
    Ja, faktiskt så händer det något hokus pokus! Den första tiden är magisk - för båda föräldrar!

Vi har två veckors ledighet för pappor för att även de ska få vara med om detta hokus pokus och jag tror att många fler än vi spar semester och fixar med komp m.m. så att han ska kunna vara hemma längre.

Jag tar in att du avskyr nyfödda och inser att jag och min man är lyckligt lottade som fick uppleva detta hokus pokus tillsammans. Varken han eller jag blev en inkompetent drummel, men visst behövde vi träna på både blöjbyten, amning och att äta middag med en hand 
    Alla har inte möjlighet att utnyttja de sk pappadagarna, de är t ex rätt värdelösa om man saknar SGI. Vi har aldrig sett någon anledning till att båda ska vara lediga samtidigt när det räcker så väl att en i taget är ledig.

Jag avskyr inte nyfödda barn i sig då de knappast har gjort mig något ont, (även om man i all irritation gärna känner så), däremot avskyr jag att umgås med dem och är glad att vi slipper trolleri i vårt hem och att det finns nödlösningar om amningen skulle skita sig så att man kan fortsätta leva som vanligt.
  • Rulltrappa

Och som sagt, delar man upp föräldraledigheten så att båda jobbar några dagar var i veckan får/måste ju båda vara med barnet, utan att man måste ha en massa lång sammanhängande ledighet.

• Rulltrappa
    älskarlivet81 skrev 2010-09-15 12:09:48 följande:
    Pappan är lika bra förälder som mamman.. 
    Troligtvis bättre för pappor får inte lika mycket skit när de flaskmatar. ;)
  • Rulltrappa
    Helene70 skrev 2010-09-15 12:26:51 följande:
    Om mamman däremot känner att amningen är viktig och hon upplever att hon behöver en längre startsträcka för att få till en etablerad amning så faller det ju natruligt att just hon är hemma den första tiden om nu en av föräldrarna måste jobba. Annars ser jag inte varför pappan inte lika gärna kan vara hemma den första tiden.Glad 
    Ja alltså, det är ju lätt att bli lite rabiat i en sån här idiotisk tråd, ändå går man in och aktiverar sig i den bara för skojs skull. ;) Jag tycker att det är jättebra att föräldraförsäkringen ger föräldrar ett så stort utrymme att själva besluta hur de vill lägga upp tidsplaner för ledighet och allt vad den innefattar. Men det här osynliga kravet att föräldrar och i synnerhet mammor helt plötsligt ska rätta hela sin värld efter en liten fjärt som mest sover tycker jag kan dra något gammalt över sig. Visst, VILL man kasta alla sina egna behov åt sidan är det ju tur att möjligheten finns men att det skulle klassas som bortprioritering av föräldraskapet att skifta huvudansvarig förälder några gånger i veckan tycker jag är bull. Oavsett man gillar att vara med sitt spädbarn eller inte.
  • Rulltrappa
    Blgebo skrev 2010-09-21 14:28:21 följande:
    Kvinnor som ammar och som samsover, synkroniserar sitt sömnmönster med barnets, så att man vaknar på "rätt ställe" i sömnen, vilket gör att man ändå får bra sömn. En del kvinnor kommer inte ens ihåg hur många gånger barnet ätit under natten, de har i stort sett sovit sig igenom amningarna. Amningshormonerna påverkar även sömnen och kan göra att man sover mer effektivt. En del behöver rent av mindre sömn när de ammar än annars.
    Usch, jag skulle aldrig kunna amma och sova samtidigt. :D
  • Rulltrappa
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 21:07:16 följande:
    ja man väljer ju att ha bebisen i egen säng av en anledning och en kan ju absolut vara att man inte känner sig trygg med att samsova. Men som sagt, genrellt så störs nattsömnen oerhört mycket mindre av att bara lyfta på t-shirten och slumra vidare än att gå upp, hämta bebisen, amma, gå tillbaka med bebisen för att tillslut gå och lägga sig i den egna sängen, igen.
    Haha, jag förstår inte ens hur man kan bli sovtrött så länge man ammar.
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??