• Anonym

Skojar dom?! Har blivit hänvisat ett jobb 7 mil bort. 4% av heltid!!!!!!

Hur går det ihop???? Det kommer ju kosta mer att resa till och från jobbet än vad jag får ut i lön!!!!!!!!!!!!!!!
    Seriöst, självklart söker man deltidsjobb, men hur många timmar i veckan är 4% egentligen?! Det går ju aldrig runt när man måste pendla dit!

• Svar på tråden Skojar dom?! Har blivit hänvisat ett jobb 7 mil bort. 4% av heltid!!!!!!
  • FruSen
    Raskask skrev 2010-09-14 17:00:37 följande:
    Fast som arbetslös får man väl se till att bo vid avfarten till en motorväg, som inte ligger i närheten av Stockholm, Göteborg och Malmö så man kan axa upp redan på parkeringsplatsen och sen hålla 140 km i timmen. Lite får man väl anpassa sig.
    För att vara lite allvarlig...  Finns det vägar i vårt avlånga land som tillåter 140 km/h??? Där jag bor är det 90 som högst. Den enda väg som tillåter 110 är ju e4'an men det gäller ju bara vissa sträckor.

Och för att tydliggöra - jag räknar inte flygfält, racingbanor eller testbanor som "vägar"
  • Anonym (been there...)

AF kan verkligen "konsten" i att skicka iväg en på jobb man inte vill ha eller ens har kvalifikationer för.
    Blev anvisad ett vikariat på 12 månader inte mindre än 72 mil från min hemort! Tjänsten var dessutom långt ifrån vad jag läst till och även om jag läst kanske någon del som passade in. En tung chefspost med stort ekonomiskt ansvar - och jag var bara 23 år...
    Ringde mitt fack och frågade vad jag skulle göra. De sa, att sök tjänsten som anvisats men var inte överdrivet puschig om vilka färdigheter jag hade. Skulle jag bli kallad till intervju så skulle jag på frågan "varför sökte du tjänsten" säga precis som det var och då vore företaget idioter om de anställde någon som inte ens ville ha tjänsten på en såpass viktig post. Ifall de ändå skulle vilja ha mig till tjänsten så hade jag varit tvungen att tacka ja till den...

Sökte jobbet, blev tyvärr kallad på intervju, åkte lååååång tågresa till en intervju där jag sa precis som det var att tjänsten sökte jag endast för att jag varit tvingad att göra det.

Jag fick inte jobbet och hemskt glad är jag för det!
    Idag har jag en tjänst inom området jag är utbildad till och trivs bra :)

• Anonym (ko-ko)

Bor i södra Sverige och blev hänvisad ett jobb i Haparanda. Jobbet hade inte ens med min utbildning att göra. Men då jag jobbat tillfälligt på FK tyckte hon att jag skulle fortsätta med det. Jag är ingenjör. Trodde att hon skämtade, men det var på fullt allvar. Dessutom visste hon att jag var ensamstående med barn under 10 år.

• linjes

fattar inte problemet sök jobbet du lär inte få det ändå

• linjes

Tycker ni alltså på allvar då att 5 ,7 o 10 mil är långt att åka?

Ja det är sannerligen beroende på vart man bor

När ja bodde i sthlm tyckte jag det va jobbigt att åka 2 mil till jobbet

Nu har jag pendlat 30 mil tur o retur o tycker inte det är så värst jobbigt

• Hannathu
    linjes skrev 2010-09-14 21:31:42 följande:
    Tycker ni alltså på allvar då att 5 ,7 o 10 mil är långt att åka?

Ja det är sannerligen beroende på vart man bor

När ja bodde i sthlm tyckte jag det va jobbigt att åka 2 mil till jobbet

Nu har jag pendlat 30 mil tur o retur o tycker inte det är så värst jobbigt
    Nej det är inte långt att åka fem, tio mil om man har en heltidstjänst, eller i alla fall jobbar hela dagar...
    Däremot när det handlar om en restid som inte alls står i proportion och kostnad till arbetstid eller till inkomst av arbetstiden så är det för mkt...
  • Anonym (En Af-are)

Men, vem ska utföra de arbeten som ingen vill ha?
    Det finns ju faktiskt arbetsuppgifter som behöver göras...

Skrämmande att se hur många av er här resonerar- inte konstigt att man drar åt regleran för akassan då.
    För egen del är jag inte så pigg på att mina skattepengar används till att försörja människor som inte fattar att man ibland måste kämpa för att komma någonstans.

"Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov" Det kallades solidaritet och var populärt på 80-talet..

• Anonym (akademiker)
    Anonym (En Af-are) skrev 2010-09-14 22:15:37 följande:
    För egen del är jag inte så pigg på att mina skattepengar används till att försörja människor som inte fattar att man ibland måste kämpa för att komma någonstans.
    För min del är jag dessutom inte speciellt sugen på att betala lön till såna som inte lyckas hjälpa andra att få jobb trots att det är vad de är tillsatta för att göra...

Jag känner INGEN som fått jobb tack vare AF och för mig har de snarare stjälpt än hjälpt.
  • Anonym (En Af-are)
    Anonym (akademiker) skrev 2010-09-14 22:26:05 följande:
    För min del är jag dessutom inte speciellt sugen på att betala lön till såna som inte lyckas hjälpa andra att få jobb trots att det är vad de är tillsatta för att göra...

Jag känner INGEN som fått jobb tack vare AF och för mig har de snarare stjälpt än hjälpt.
    Tråkigt att höra- jag säger inte att Af är perfekt på något sätt- det finns mycket att jobba på. Särskilt på informationsbiten, kan jag tycka, då det är väldigt många som inte förstår Afs uppdrag och vad som är lagstadgat/vad som gäller för att få abetslöshetsförsäkring/försörjningsstöd. Det är ibland en svår balansgång med service och myndighetsutövande...
     Själv får jag (efter en initial misstänksamhet) fantastiskt bemötande av "mina" arbetssökande och flera hör av sig fortfarande efter ett par år och berättar hur det går för dem och jag vet att många inte hade haft en chans utan de insatser som af har kunnat ge dem. De kan handla om allt från att ge information om utlandsobb till att utreda arbetsförmåga eller förhandla med arbetsgivare om kompensation pga arbetsförmågebortfall pga funktionshinder eller när man ska tillbaka in i arbetslivet efter en svår olycka som har ställt livet på ända.
    Men, för självständiga akademiker med tydlig bild av vart de ska (och jag menar absolut inte att det är något fel med det)- men, utan avsik att ta "brödjobb" så länge (och så länge kan vi se ibland bli väldigt länge) kan jag förstå att a-kassans regelverk (som alltså af ska kontrollera) känns mer i vägen än till stöd.

Sedan har vi ju det där med Afs uppdrag med att se till att arbetsgivare får arbetskraft, då är det ju inte så bra när det saknas arbetssökande som vill jobba.
  • Anonym (Jag)

Håller med om att AF är totalt värdelöst. Jag jobbar själv som rekryteringschef inom det privata och fick reducerad arbetstid under långkonjunkturen. Har aldrig varit med om en så inkompetent människa som den handläggare jag hade på AF. Jag har dubbla högskoleexamina och har varit ansvarig över 10 rekryteringskonsulter, ändå undrade människan om jag visste vad ett CV var och behandlade mig som en vilsen 13-åring. Jösses!

Jag blev så irriterad över alla inkompetenta människor, allt tjafs och alla tusen blanketter att jag struntade i A-kassa, trots att jag var berättigad. Say no more...

Svar på tråden Skojar dom?! Har blivit hänvisat ett jobb 7 mil bort. 4% av heltid!!!!!!