Anonym (akademiker) skrev 2010-09-14 22:26:05 följande:
För min del är jag dessutom inte speciellt sugen på att betala lön till såna som inte lyckas hjälpa andra att få jobb trots att det är vad de är tillsatta för att göra...
Jag känner INGEN som fått jobb tack vare AF och för mig har de snarare stjälpt än hjälpt.
Tråkigt att höra- jag säger inte att Af är perfekt på något sätt- det finns mycket att jobba på. Särskilt på informationsbiten, kan jag tycka, då det är väldigt många som inte förstår Afs uppdrag och vad som är lagstadgat/vad som gäller för att få abetslöshetsförsäkring/försörjningsstöd. Det är ibland en svår balansgång med service och myndighetsutövande...
Själv får jag (efter en initial misstänksamhet) fantastiskt bemötande av "mina" arbetssökande och flera hör av sig fortfarande efter ett par år och berättar hur det går för dem och jag vet att många inte hade haft en chans utan de insatser som af har kunnat ge dem. De kan handla om allt från att ge information om utlandsobb till att utreda arbetsförmåga eller förhandla med arbetsgivare om kompensation pga arbetsförmågebortfall pga funktionshinder eller när man ska tillbaka in i arbetslivet efter en svår olycka som har ställt livet på ända.
Men, för självständiga akademiker med tydlig bild av vart de ska (och jag menar absolut inte att det är något fel med det)- men, utan avsik att ta "brödjobb" så länge (och så länge kan vi se ibland bli väldigt länge) kan jag förstå att a-kassans regelverk (som alltså af ska kontrollera) känns mer i vägen än till stöd.
Sedan har vi ju det där med Afs uppdrag med att se till att arbetsgivare får arbetskraft, då är det ju inte så bra när det saknas arbetssökande som vill jobba.