Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Jag förstår inte resonemanget. Om det är sex man är rädd för är det ju direkt löjligt att tro att de inte kan ha det utan att sova över hos varandra? Två tonåringar som verkligen vill ha sex kan ha det precis när de vill och kommer att ha det. 

• Mariohn
    Ts Mamma skrev 2010-09-14 09:03:43 följande:
    Det är precis så vi resonerar och tillåter dem alltså att sova över hos varandra...
    Japp. Förstår inte hur man tänker om man tror att ungdomar bara kan talla på varandra nattetid. Naivt. 
  • Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 11:00:22 följande:
    Möjligt att jag är påverkad av min religösa uppväxt, många verkar ju ha lite mer liberal syn på sex här
    Eller är det bara typiskt svenskar?
    Jag tycker i alla fall att man bör vänta tills man är mogen och jag tror dom flesta ungdomar inte är det.
    Framförallt inte redo för dom saker som kan komma när man har sex.
    Och du tror att du förhindrar sexet genom att inte låta dem sova över hos varandra för sex har man bara på natten i sängen?
  • Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 12:33:25 följande:
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
  • Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 15:23:45 följande:
    Ja det är extremt att tro att dom skulle ha sex så fort dörren är stängd men det är väl ingen som har skrivit här heller?
    Jag antar att du aldrig upplevt något liknande så du tror att öppen dörr = brist på privatliv?
    Men eftersom jag själv upplevt det så kan jag berätta för dig att det inte stämmer.
    Ja kanske om man är uppvuxen i en 2-a, då kan det vara brist på privatliv även om dörren är stängd.
    Måste vara skitjobbigt både för föräldrar och tonåringar.
    Men jag är uppvuxen i hus med långt mellan rummen och så kommer mina barn växa upp.
    Det gick alldeles utmärkt att prata ifred kramas eller hångla med öppen dörr.
    Däremot kanske man inte tar av sig alla kläder och kryper ner naken under täcket direkt vilket ju är vitsen med det hela
    Fast vad spelar det för roll om dörren är öppen eller stängd om ingen är där och tittar ändå?
  • Mariohn

Jag fattar verkligen inte. Om inte syftet är att någon ska kunna titta in så kan väl dörren lika gärna vara stängd som öppen? 

• Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 15:31:57 följande:
    Dom som jag vet hade sex i den åldern var dom ungdomarna som inte hade så bra hemförhållanden direkt.
    När jag var 14 hade jag och min kille varit tillsammans i 2 år. Vi hade sex, jag gick på p-piller och det var ett val vi aktivt gjorde och som jag aldrig har ångrat. Riktigt bra kille och vi är vänner än idag. 3,5 år var vi tillsammans. Och jag uppskattade att vi fick ha dörren stängd när vi var nykära. Att få vara tonåring och kär och i sin egen lilla bubbla och veta att man är ifred är skitmysigt. Och vi hade haft sex även om vi tvingats ha dörren öppen. Vi hade hittat våra tillfällen. Vi var kära. OCH jag hade ytterst bra hemförhållanden. Det var därför jag vågade gå till mina föräldrar och berätta att jag ville ha hjälp att skydda mig mot oönskad graviditet. 
  • Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 15:41:45 följande:
    Risken finns ju att någon kan komma förbi när man har öppen dörr.
    Men hela poängen var väl också att signalera att det var okej att vi umgicks på rummet själva men inte helt utan "bevakning".

Har du umgåtts med några "troende"?
    Det är rätt vanligt där att man inte ska umgås själva så mycket, ofta helst ingenting just för att undvika att ha sex innan man gift sig.
    Dom flesta troende tycker ju att det är en stor synd som du säkert vet?
    Mina föräldrar var inte så stränga, jag vet dom som inte ens fick sitta på rummet själva ens med öppen dörr

Jag kommer inte uppfostra mina barn så men innan jag anser att dom är redo för ett sexuellt förhållande eller när dom helt enkelt är för unga så kommer jag inte uppmuntra dom till att ha sex.
    Jag tror inte jag är helt ensam om att ha den åsikten som svensk mamma?
    37% har ju svarat som jag men ingen vågar väl skriva i tråden typ
    Jag tror att det är utvecklande och bra för barn att få vara kära och pussas och kramas i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att någon "kan" komma förbi. Tonårskärlek är underbart och ytterst privat och precis som du säger är det inte samma sak och man kan inte slappna av på samma sätt med varandra om någon när som helst kan komma förbi. Inte för att man gör något fel utan för att de flesta tonåringar kanske inte gillar tanken på att kyssas och kramas framför sina föräldrar. Jag tycker att man ska låta fjortonåringar vara stormförälskade, få sin första riktiga kyss ifred och kunna njuta av det ögonblicket utan att oroa sig för att bli iakttagna. 
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?