• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • linjes

Nä dom ska vara 35

Ärligt vet jag inte hur jag skulle ställa mig då jag inte är riktigt där ännu men jag anser att min nu 13 åring (pojke) troligtvis inte skule vara redo för att göra det...

Själv fick jag sova över hos pojkvän i 14 årsåldern

• Ts Mamma

Ja. Vår don som blir 15 nu i år får sova hos sin tjej och hon får sova här (hon blev 15 i somras

• Ts Mamma

Skriver om mitt inlägg när jag lämnat barnen - funkar inte från mobilen...

• Zinara

Tycker det är ok under 15 om dom sover i olika rum. Efter 15 (om det är en dotter) föredrar jag om dom sover hos oss. Om min dotter ev blir av med oskulden vill jag att vi ska kunna prata om det dagen efter. (Så gjorde min mamma med mig, och det var otroligt skönt att kunna prata efter) Om det är en son spelar det mindre roll då söner sällan diskuterar sitt sexliv med sin mamma eller pappa i alla fall.

• Ts Mamma
    Ja, vår son som är 14 - blir 15 i höst - får sova hos sin flickvän som belv 15 i somras - hon får också sova här.

Vi har pratat mycket om vikten att skydda sig - vi har sett till att han har kondomer och hennes föräldrar har sett till att hon har skydd.

Vi resonerar som så att ha sex kan man ha när som helst över allt - inte bara natte tid i sängen - vi låter dem sova hos varandra för det blir ingen "Big deal" för dem, vi vet att de är hemma hos någon om det skulle vara något.

Vi är inte dumma - säger vi nej så gör de det ändå - på eftermiddagarna när ingen annan är hemma, ute, på ensamma kvällar eller när man kör syskon till höger och vänster...

Jag undrar en sak - ni som säger nej - tror ni att ni förhindrar era barns sexdebut?
  • Ts Mamma
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 00:45:00 följande:
    Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.
    Nu vet jag in te hur gammal du är men jag tror inte det är mer tillåtande på det viset - jag vet att jag sov hos min kille när jag var 15 och han skulel fylla 14 samt att han sov hos mig - våra föräldrar gjorde som vi har gjort att de såg till att vi hade skydd och pratade med oss I N N A N och så var det för de flesta av mina och hans kompisar också...
  • Matillin

Absolut inte innan 15 år.

• Bjornis

Jag tänker bara hur det var för mig. Jag och min kille var 15 när vi första ggn sov över hos varann. Vi passade på att ringa och fråga min och hans mamma när jag var ensam hemma en helg. Hehe. De sa ja och sen sov vi över hos varann för jämnan efter det.

Jag har en liten kille i magen och kommer förhoppningsvis tänka på samma sätt om honom. Jag känner att innan 15 kan va OK om de varit ihop ett tag samt hur bra kontakt jag och min son har OCH även jag och min ev "svärdotter". Ah, va mysigt att tänka att man kan få en svärdotter (ja, eller svärson).

• Mariohn

Jag förstår inte resonemanget. Om det är sex man är rädd för är det ju direkt löjligt att tro att de inte kan ha det utan att sova över hos varandra? Två tonåringar som verkligen vill ha sex kan ha det precis när de vill och kommer att ha det. 

Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?