Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Absolut inte innan 15 år.

• Matillin
    ymafr skrev 2010-09-14 10:15:04 följande:Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
    Precis vad jag tänker.

Jag tror att om mamma och pappa tillåter att 15 åriga pojkvännen sover över hos sin 14 åriga dotter och delar ut kondomer så finns det ju ingen anledningen för dottern att hålla på sig när det kanske är just vad hon vill egentligen.
    Pojkvännen kanske pressar på och man kanske är osäker på om man är redo.
    Att då ha en förälder som ger sitt godkännande och sätta tonåringen i en situation där hon med största säkerhet inte kommer att kunna säga nej är inte okej.

Klart man fattar att tonåringar kan ha sex i skolan eller var som helst om dom vill tillräckligt mycket.'
    Men det är bra mycket svårare att få till det i skolan, eller ta steget att gå så långt att gå in på skoltoaletten, mot att göra det i tryggheten hemma i sin egen säng när ingen kan störa.

Jag är inte så rädd för att mina döttrar ska ha sex för tidigt utan dom konsekvenser som sex kan bära med sig.
    Det är bra stor skillnad på att råka bli gravid vid 13 års ålder mot när man är 16 år.
    Dessutom är dom flesta inte mogna för sex när dom är så pass unga även om dom själva kanske tror det.
    Jag tycker man ska försöka göra så gott man kan för att undvika att ens tonåringar börjar med sex alldeles för tidigt.
    Sex kan man ha hela livet sen
  • Matillin
    vittra skrev 2010-09-14 10:47:10 följande:
    Du menar att du aldrig tänker låta tonåringarna vara för sig själva på rummet öht innan de är 15?!
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
  • Matillin

Möjligt att jag är påverkad av min religösa uppväxt, många verkar ju ha lite mer liberal syn på sex här
    Eller är det bara typiskt svenskar?
    Jag tycker i alla fall att man bör vänta tills man är mogen och jag tror dom flesta ungdomar inte är det.
    Framförallt inte redo för dom saker som kan komma när man har sex.

• Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 12:26:15 följande:
    Fast, behöva ha dörren öppen när man är 14 år och har pojk- flickvännen där tycker jag är att gå alldeles för långt! Lite privacy måste de få ha, och jag tror även det är viktigt att man visar att man litar på dom.

Och vad är det egentligen som säger att de _alltid_ har sex om de är i ett stängt rum eller om de sover över hos varandra? Som jag minns det så var det åtskilliga gånger det bara blev lite småhångel eller kli på ryggen, sen godnattpuss och sova.
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
  • Matillin
    Mariohn skrev 2010-09-14 12:45:10 följande:
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
    Ja det är extremt att tro att dom skulle ha sex så fort dörren är stängd men det är väl ingen som har skrivit här heller?
    Jag antar att du aldrig upplevt något liknande så du tror att öppen dörr = brist på privatliv?
    Men eftersom jag själv upplevt det så kan jag berätta för dig att det inte stämmer.
    Ja kanske om man är uppvuxen i en 2-a, då kan det vara brist på privatliv även om dörren är stängd.
    Måste vara skitjobbigt både för föräldrar och tonåringar.
    Men jag är uppvuxen i hus med långt mellan rummen och så kommer mina barn växa upp.
    Det gick alldeles utmärkt att prata ifred kramas eller hångla med öppen dörr.
    Däremot kanske man inte tar av sig alla kläder och kryper ner naken under täcket direkt vilket ju är vitsen med det hela
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 12:59:20 följande:
    Det kan ju bero på att vi inte bor sådär jättestort, så skulle han inte få ha dörren stängd skulle det inte bli så värst mycket privatliv för honom. Har man ett stort hus/lägenhet där det går att vara ifred utan att ha dörren stängd så kanske det är annorlunda.

Att min tonåring har sex är ju ingenting jag _vill_, men däremot så inser jag att han troligtvis ganska snart kommer att vilja ha det (om han inte redan haft det, men då tror jag att han hade talat om det faktiskt, för så öppna är vi). Och jag tycker inte heller att det är något hemskt.

Så länge han är noga med att skydda sig och tjejen samt att det sker med ömsesidig respekt och på bådas villkor, som sagt.

Väldigt extrem är ju inte din åsikt, om du kollar i stapeln ovan, men för oss som är lite mer liberala när det gäller detta, så kan det vara intressant att försöka förstå andrras tankegångar.

Jag måste fråga; kommer du ursprungligen från nåt annat land? Du har två gånger hänvisat till "typiskt svenskar" och "i det här landet", så jag tänkte att du kanske kommer från ett land där inställningen till sex över lag är annorlunda?
    Nej jag syftade mest på att svenskar, vilket jag är också, är rätt kända i världen för sin liberala syn på sex.
    Det var mest ett konstaterande.
    Förvånade mig dessutom att folk skriver arga gubbar och skriver argt som att det vore barnaga man disskuterade?

Jag är uppvuxen i ett kristet hem därav har jag nog uppfostrats "aaaningens" annorlunda när det gäller den där sex-biten
    Men det fanns hur som helst inte på världskartan att jag skulle haft sex i 14 års åldern och det var nog extremt få i min klass eller på skolan som hade det i den åldern heller.
    Jag vet bara en kompis till mig som började så tidigt.
    Dom som jag vet hade sex i den åldern var dom ungdomarna som inte hade så bra hemförhållanden direkt.
    Runt 16-18 års ålder när man gick på gymnasiet började folk ha sex och skaffa stadiga pojkvänner.
    Vilket är helt okej tycker jag, men när man är yngre än så tycker jag att man "oftast" är för ung.
    Antagligen och förhoppningsvis kommer det gälla mina döttrar med så då behöver vi inte ens ha den disskusionen hemma
  • Matillin
    Mariohn skrev 2010-09-14 15:33:58 följande:
    Fast vad spelar det för roll om dörren är öppen eller stängd om ingen är där och tittar ändå?
    Risken finns ju att någon kan komma förbi när man har öppen dörr.
    Men hela poängen var väl också att signalera att det var okej att vi umgicks på rummet själva men inte helt utan "bevakning".

Har du umgåtts med några "troende"?
    Det är rätt vanligt där att man inte ska umgås själva så mycket, ofta helst ingenting just för att undvika att ha sex innan man gift sig.
    Dom flesta troende tycker ju att det är en stor synd som du säkert vet?
    Mina föräldrar var inte så stränga, jag vet dom som inte ens fick sitta på rummet själva ens med öppen dörr

Jag kommer inte uppfostra mina barn så men innan jag anser att dom är redo för ett sexuellt förhållande eller när dom helt enkelt är för unga så kommer jag inte uppmuntra dom till att ha sex.
    Jag tror inte jag är helt ensam om att ha den åsikten som svensk mamma?
    37% har ju svarat som jag men ingen vågar väl skriva i tråden typ
  • Matillin
    Mariohn skrev 2010-09-14 16:16:53 följande:
    Jag tror att det är utvecklande och bra för barn att få vara kära och pussas och kramas i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att någon "kan" komma förbi. Tonårskärlek är underbart och ytterst privat och precis som du säger är det inte samma sak och man kan inte slappna av på samma sätt med varandra om någon när som helst kan komma förbi. Inte för att man gör något fel utan för att de flesta tonåringar kanske inte gillar tanken på att kyssas och kramas framför sina föräldrar. Jag tycker att man ska låta fjortonåringar vara stormförälskade, få sin första riktiga kyss ifred och kunna njuta av det ögonblicket utan att oroa sig för att bli iakttagna. 
    Fast jag har också varit tonåring och kär och njutit av det med
    Det behöver inte vara mindre härligt för att man inte har sex.
    Kyssas kramas osv kan man ju göra även fast man inte har sex eller måste ha dörren öppen
    Sen träffar man ju inte bara sin pojkvän flickvän hemma utan utanför hemmet med.
    lykantrophona skrev 2010-09-14 15:55:16 följande:
    Usch, vad du spär på min fobi om kristna. Jag uttövar en religiös sed, men tack och lov ingen som förbjuder sex före äktenskap, eller en där familjemedlemmar kontrollerar varandra.

Med tanke på din uppväxt, hur känner du inför onani och homosexuella relationer?

Även om jag hade sex snabbt när jag väl fick en pojkvän, så känner jag verkligen inte att det var för tidigt. Snarare kan jag sörja att jag inte började tidigare, men det var väl snarare frågan om att hitta någon att vara ihop med. Men från ungefär 14 års ålder var jag frustrerad över att inte ha sex med någon, jag blev bitter och lättirriterad. Med tanke på hur bestämd jag var med kondom och verkligen ville känna den jag hade sex med ordentligt, skulle jag nog inte tro att jag skulle ha utsatt mig för något stor risk ifall jag hade haft sex lite tidigare. Däremot hade jag nog varit mindre bitchig mot nyförälskade par.

Det finns väl förpubertala barn som ibland blir nyfikna och tittar på varandras könsorgan, byter kläder med varandra etc, tycker ni föräldrar att sådant ska förhindras också? Sånt var iaf vanligt i vissa umgängeskretsar när jag gick i lågstadiet, även om jag själv inte gjorde det.

Hursomhelst: sova tillsammans är inte lika med sex. och sex behöver inte heller ske mellan kille/tjej. Är din dotters tjejkompis verkligen bara en kompis? ;)
    När jag växte upp tyckte jag ju att allt sådan var fel, men jag vet bättre idag
    Skulle inte bli överlycklig om mina döttrar blev homosexuella men inte på grund av att jag skulle tycka det var "syndigt" eller något sådant.

Nej det behöver inte bli sex för att man sover över hos varandra, men risken är ju rätt stor om det handlar om ett pupertalt nykärt par

Både kristna och muslimer anser att sex före äktenskapet är fel.
    Inget konstigt eller hemskt med det om man tror på gud biblen, eller koranen
  • Matillin

Lite nyfiken.
    Ni som skriver att era barn kommer ha sex på skoltoaletten, i ett buskage, i en busskur eller dylikt om dom inte får ha det hemma hos er?
    Har ni egen erfarenhet av det eftersom ni med sån säkerhet uttalar er om att detta är vad som händer?

• Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 21:45:02 följande:
    Tänkte precis fråga om ni valt att vänta, men då vet jag.

Skönt att läsa att det lättat upp en del, och att vissa även pratar om sex och samlevnad med sina barn! Mina erfarenheter är tyvärr att det var oerhört tabu att ens låtsas om att sex fanns i de mest rigida kretsarna.

Något som drabbade barnen. Tvärtemot vad många  trodde så fick inte förbuden och bristen på information ungdomarna att bli avhållsamma, utan de visste bara inte om vad som kunde hända. Det är mer än en 13-14-åring på den orten som plötsligt stått där gravid i 7:e månaden utan att veta vad som hänt.FörvånadRynkar på näsan
    Jo det har även jag sett, fast samtidigt så händer ju det rätt många "vanliga" ungdomar med, som inte växer upp i kristna hem alltså.
    Man måste ha en balans ch kunna prata med sina föräldrar öppet.
    Problemet är ju också då när föräldrarna är stenhårt troende men inte barnen är det men föräldrarna ändå förväntar sig att barnen ska hålla sig efter mamma och pappas "tro".
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-15 11:49:01 följande:
    Fast det där beror ju på hur man ser på sex öht. Jag tycker inte att sex är något som uteslutande ska praktiseras i stabila förhållanden, för mig är det en trevlig sysselsättning jag kan ha även med någon jag inte är kär i eller lever tillsammans med (ja förr då, nu är jag gift och nästan läskigt trogen och monogamFlört).

Jag har aldrig förstått mig på det där med att "vänta på den rätta" eller att sex är något nästan heligt som man bara får ha med sin (enda) livspartner. (Därmed inte sagt att det är fel för de som känner så)

Då blir det ju oerhört fel om jag står och predikar ett sånt förhållningssätt till mitt barn, när jag inte själv lever/har levt så. En dubbelmoral utan dess like.

Dumpad lär man bli då och då, oavsett om man haft sex eller inte. Det ingår liksom i paktetet "livet".
    Sex kan vara något man har tillfälligt med vem som helst om man vill det.

Men skillnaden är ju att det är få 14 åringar, ja framförallt tjejer, som i början av sin sexuallitet är ute efter att bara ha sex och one night stands med olika killar, eller har jag helt fel?
    Tjejer romantiserar gärna medans killar oftare är ute efter att "lägra" som tidigare skribent uttryckte sig.
    Jag tycker inte direkt man ska uppmuntra sina 14 åriga döttrar att testa på så många killar som möjligt.
    Men jag antar att vi skiljer oss åt i åsikt där med.

Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?