Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
ts mamma: Jag vet mycket väl att det är tillåtet för två 14-åringar att ha sex.
Det var därför jag skrev "lagligt".
Har själv ett exempel där 15-årsgränsen var effektiv. Min granne var 14 och hade en något äldre pojkvän (vilket ju är väldigt vanligt). Hon kände sig inte redo för sex, men lovade honom att de skulle ha sex så fort hon fyllt 15. Detta gav henne ett halvår med "gosande" med pojkvännen och hon säger nu, som vuxen, att det var helt rätt att vänta.
Min dotters kompis hade sex med sin jämnårige pojkvän när de båda var 14. Hon ångrade sig bittert efteråt - pojkvännen gjorde nämligen snabbt slut och hon insåg att hon bara var en i en lång rad av alla han hade "lägrat". Nu har hon en pojkvän sedan två år tillbaka och säger att hon inser skillnaden.
Jag säger inte att man inte kan ha sex när man är 14 - men det kanske i så fall ska uppmuntras av föräldrarna att man ska vänta med sex överhuvudtaget tills förhållandet är stabilt?