Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • JuliaåRonjasmammis

Vad kul att tråden har kommit igång! Glad

Jag ville inte skriva redan i trådstarten hur vi själva resonerat, men kan väl avslöja att vi tycker det är helt ok med båda alternativen, så länge det inte blir nåt nattsuddande och för lite sömn om det är skoldag dan efter.

När jag berättade för min mamma att vi skulle tillåta E att ha flickvännen sovandes över redan nu, blev hon alldeles förskräckt! "nejmen oj, redan?! Och tänk om dom har....ehm, _samlag_ (sagt i skrikviskande ton)?!" Jag blev alldeles full i skratt!  

Fick påminna henne lite fint om att översovningsförbud inte hindrade mig från att ha det för 27 år sen...Drömmer

Vi har aldrig tyckt att sex är något som det ska hymlas med, och därför pratat och svarat på frågor under många år redan. Diskuterat om hur viktiga de känslomässiga delarna är, hur viktigt det är med ömsesidig respekt och att inte göra något den andra inte vill, samt vikten av att skydda sig både mot graviditet och sjukdomar.

Än så länge har de bara sovit över i kompisgänget hemma hos varandra, men vi har redan sagt att om det är ok för flickvännens föräldrar (för det är såklart ett MÅSTE!) så får hon gärna sova över ensam också.

Ser att 5 st röstat på alternativet "inte förräns hen gifter sig och flyttar hemifrån", skulle vara kul att höra en motivering från den gruppen!

Fortsätt skriv, tack för era inlägg so far!

• JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 10:57:26 följande:
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
    Fast, behöva ha dörren öppen när man är 14 år och har pojk- flickvännen där tycker jag är att gå alldeles för långt! Lite privacy måste de få ha, och jag tror även det är viktigt att man visar att man litar på dom.

Och vad är det egentligen som säger att de _alltid_ har sex om de är i ett stängt rum eller om de sover över hos varandra? Som jag minns det så var det åtskilliga gånger det bara blev lite småhångel eller kli på ryggen, sen godnattpuss och sova.
  • JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 12:33:25 följande:
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
    Det kan ju bero på att vi inte bor sådär jättestort, så skulle han inte få ha dörren stängd skulle det inte bli så värst mycket privatliv för honom. Har man ett stort hus/lägenhet där det går att vara ifred utan att ha dörren stängd så kanske det är annorlunda.

Att min tonåring har sex är ju ingenting jag _vill_, men däremot så inser jag att han troligtvis ganska snart kommer att vilja ha det (om han inte redan haft det, men då tror jag att han hade talat om det faktiskt, för så öppna är vi). Och jag tycker inte heller att det är något hemskt.

Så länge han är noga med att skydda sig och tjejen samt att det sker med ömsesidig respekt och på bådas villkor, som sagt.

Väldigt extrem är ju inte din åsikt, om du kollar i stapeln ovan, men för oss som är lite mer liberala när det gäller detta, så kan det vara intressant att försöka förstå andrras tankegångar.

Jag måste fråga; kommer du ursprungligen från nåt annat land? Du har två gånger hänvisat till "typiskt svenskar" och "i det här landet", så jag tänkte att du kanske kommer från ett land där inställningen till sex över lag är annorlunda?
  • JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 17:48:49 följande:
    Lite nyfiken.
    Ni som skriver att era barn kommer ha sex på skoltoaletten, i ett buskage, i en busskur eller dylikt om dom inte får ha det hemma hos er?
    Har ni egen erfarenhet av det eftersom ni med sån säkerhet uttalar er om att detta är vad som händer?
    Ja, jag har faktiskt det. Min oskuld rök på en offentlig toalett och den som "fick äran" var en kille som var aktiv i Bapitistförsamlingen. Han var inte den enda frireligiösa tonåringen som använde sig av såna ställen, om man säger så.  Apropå det du berättade om din bakgrund.Flört

Jag är uppvuxen på en liten ort med många olika kristna församlingar, och det du beskriver fanns ju där i allra högsta grad, dock varierade det mycket mellan vad de olika församlingarna hade för oskrivna lagar och regler.

Förbuden funkade inte iaf, varken vad gällde musik, dans, alkohol eller sex, de ungdomarna blev bara väldigt duktiga på att smyga med både det ena och det andra.

Men visst, jag kan förstå om man som bokstavstroende tycker att det är viktigt att vara oskuld när man gifter sig, i vissa församlingar är det ju tom en förutsättning för att inte bli svartmålad och kanske även utesluten!

Vad jag har förstått så har det dock blivit lite mer cool inställning sen jag var ung, något jag själv tror bara är sunt.
  • JuliaåRonjasmammis
    vittra skrev 2010-09-14 18:48:07 följande:
    Du har en mycket bra poäng här som jag anser vara det viktigaste i hela diskussionen:
    Jag vill att mina barn ska kunna vara ärliga och raka med mig och deras pappa, inte tvingas lära sig att smyga med allting! Det är knappast någon hemlighet att sträng uppfostran och mycket förbud frammanar situationer där barnen istället ljuger, smyger och smusslar...
    Jo, precis så har vi också känt. Jag var själv inte sådär jättehårt hållen hemma, men saknade ändå den där öppenheten som jag såg att vissa kompisar hade mellan sig och sina föräldrar.

Det känns väldigt skönt att vi kan ha en sån relation här hemma idag, även om jag inte är såpass naiv att jag tror att tonåringen berättar exakt _allt_ för oss. Men det mesta iaf, och framför allt så vet han att han _kan om han vill_, utan att vi går i taket eller börjar moralisera.
  • JuliaåRonjasmammis
    hernameispekka skrev 2010-09-14 21:25:34 följande:
    vill även tillägga att de pratar med mig om sex och liknande. Typ att de ser helst att jag inte gör det innan jag gift mig (precis så som jag och fästmannen tycker) men om vi skulle råka så är de noga med att vi ska skydda oss. Och de är väldigt noga med att man ska kunna prata om allt!
    Tänkte precis fråga om ni valt att vänta, men då vet jag.

Skönt att läsa att det lättat upp en del, och att vissa även pratar om sex och samlevnad med sina barn! Mina erfarenheter är tyvärr att det var oerhört tabu att ens låtsas om att sex fanns i de mest rigida kretsarna.

Något som drabbade barnen. Tvärtemot vad många  trodde så fick inte förbuden och bristen på information ungdomarna att bli avhållsamma, utan de visste bara inte om vad som kunde hända. Det är mer än en 13-14-åring på den orten som plötsligt stått där gravid i 7:e månaden utan att veta vad som hänt.FörvånadRynkar på näsan
  • JuliaåRonjasmammis

Fler åsikter och tankar?Glad

• JuliaåRonjasmammis
    hymafr skrev 2010-09-15 10:23:32 följande:
    ts mamma: Jag vet mycket väl att det är tillåtet för två 14-åringar att ha sex.

Det var därför jag skrev "lagligt".

Har själv ett exempel där 15-årsgränsen var effektiv. Min granne var 14 och hade en något äldre pojkvän (vilket ju är väldigt vanligt). Hon kände sig inte redo för sex, men lovade honom att de skulle ha sex så fort hon fyllt 15. Detta gav henne ett halvår med "gosande" med pojkvännen och hon säger nu, som vuxen, att det var helt rätt att vänta.

Min dotters kompis hade sex med sin jämnårige pojkvän när de båda var 14. Hon ångrade sig bittert efteråt  - pojkvännen gjorde nämligen snabbt slut och hon insåg att hon bara var en i en lång rad av alla han hade "lägrat". Nu har hon en pojkvän sedan två år tillbaka och säger att hon inser skillnaden.

Jag säger inte att man inte kan ha sex när man är 14 - men det kanske i så fall ska uppmuntras av föräldrarna att man ska vänta med sex överhuvudtaget tills förhållandet är stabilt?
    Fast det där beror ju på hur man ser på sex öht. Jag tycker inte att sex är något som uteslutande ska praktiseras i stabila förhållanden, för mig är det en trevlig sysselsättning jag kan ha även med någon jag inte är kär i eller lever tillsammans med (ja förr då, nu är jag gift och nästan läskigt trogen och monogamFlört).

Jag har aldrig förstått mig på det där med att "vänta på den rätta" eller att sex är något nästan heligt som man bara får ha med sin (enda) livspartner. (Därmed inte sagt att det är fel för de som känner så)

Då blir det ju oerhört fel om jag står och predikar ett sånt förhållningssätt till mitt barn, när jag inte själv lever/har levt så. En dubbelmoral utan dess like.

Dumpad lär man bli då och då, oavsett om man haft sex eller inte. Det ingår liksom i paktetet "livet".
  • JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-15 13:25:31 följande:
    Sex kan vara något man har tillfälligt med vem som helst om man vill det.

Men skillnaden är ju att det är få 14 åringar, ja framförallt tjejer, som i början av sin sexuallitet är ute efter att bara ha sex och one night stands med olika killar, eller har jag helt fel?
    Tjejer romantiserar gärna medans killar oftare är ute efter att "lägra" som tidigare skribent uttryckte sig.
    Jag tycker inte direkt man ska uppmuntra sina 14 åriga döttrar att testa på så många killar som möjligt.
    Men jag antar att vi skiljer oss åt i åsikt där med.

Vem har sagt något om att uppmuntra 14-åringar att testa så många som möjligt?! Det är det väl ändå inte tal om! För den delen gäller det väl i så fall även söner, eller tycker du att det är ok att uppmuntra _dem_ att testa så många tjejer som möjligt?

Sen tror inte jag att det går att generalisera sådär att "tjejer romantiserar och killar vill lägra". Visst, vi matas med att de beteendena är de biologiskt riktiga "det bara är så", genom tidningar, böcker och media, men jag tror fler och fler ungdomar börjar inse att det mer handlar om personlighet än kön.
  • JuliaåRonjasmammis
    C060908 skrev 2010-09-16 20:14:29 följande:
    Nu är ju inte mina flickor 14 ännu jag har 10 år kvar innan äldsta blir 14 men det var ju bara 6 årsen jag själv var 14 år. Och mina föräldrar förbjöd oss ifrån ganska mycket vilket blev att man smög med mycket och var tyst istället..

Som andra skrivit beror det ju lite på också om det är en pojkvänn sen två dagar tillbaka eller 3 månader tillbaka. Tycker iallafall jag spelar roll. Jag känner som så att han gärna får sova över hos oss tills dom varit tillsammans ett tag och man kanske hunnit träffa hans föräldrar eller iallafall att man hunnit lära känna killen lite mer sen hade dom kunnat få sova över hos honom. Låter kanske lite gammal modigt. Men det är så jag planerat att göra iallafall sen får vi väl se hur det blir när man väl står där.. Man kanske känner helt annorlunda.

Sen håller jag mycket med i vad Kaji säger också. Man får ju titta lite på omständigheterna också Men jag hade ju inte sagt blankt nej eftersom att man ändå vill vara en del av barnets liv och risken finns att om man har för mycket regler och för höga krav så blir man istället totalt utestängd från barnets liv.. Och det vill man ju verkligen inte
    Intressant att läsa. Du fick ju barn väldigt tidigt, tror du det hängde ihop med att dina föräldrar förbjöd dig saker som därmed blev mer lockande istället? Jag vet att det varit anledningen till att andra som jag känner till fått barn i den åldern, skulle vara intressant att höra hur du ser på det.

Och så vill jag gärna ha fler kommentarer även från andra!Glad
  • JuliaåRonjasmammis
    C060908 skrev 2010-09-18 09:13:56 följande:
    Ja och dels det att man måste känna att man kan lita på sina föräldrar, att man kan prata om sånt som man gjort fel, sånt som kanske inte var så smart gjort utan att det blir världens bråk om det. För hur många har egentligen inte gjort något dum som tonåringar? Min mamma och jag hade ju inte komunikation överhuvudtaget trots att vi bodde i samma hus. Vi hade aldrig någon diskussion om P-piller, medans vänners mammor satt på ungdoms mottagningen med dom redan när dom var 13 år och väntade på P-piller.

Öppenhet, förlåtselse, respekt, förståelse och hjälpsamhet. När man blir tonåring tycker man ju inte att man är ett barn längre och uppskattar ju om vuxna pratar med en som en vuxen människa. Jag tror att dom föräldrarna som faktiskt kan se sina tonåringar som vuxna i vissa situationer och kunna prata med dom om allt mellan himmel och jord dom får ju bättre relation till sina barn och dessutom får dom en chans att vara lite mer delaktig i barnets liv. Sen ska dom självklart inte alltid behandlas som vuxna men just när det kommer till att kunna prata med varandra att man försöker att inte se sitt lilla barn som ett barn längre..

Kan ju tilläga att jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och har haft väldigt dålig kontakt med min mamma sedan dess trots att alla sa att den skulle bli bättre om man flyttade hemifrån. Men det finns ju andra saker som bidrag till det med. Men främst av allt att jag aldrig kunnat lita på henne eller kännt att hon lyssnat eller respekterat mig.

Nu skrev jag min livs historia men kanske bra för andra att veta i sånna här situationer hoppas du orkar läsa
    Det där tror jag också är jätteviktigt, så bra du sammanfattade det!

Och stort tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.{#emotions_dlg.flower}
  • JuliaåRonjasmammis
    trötta mamma skrev 2010-09-19 19:46:27 följande:
    min dotter får inte ha en kille sovande hos oss,principsak, eller att hon sover över heller,det får hon bestämma sjl när hon bor ensam.
    Vad beror det på? Är det religiösa skäl som ligger bakom eller något annat?
  • JuliaåRonjasmammis
    Thaleya skrev 2010-09-24 23:08:31 följande:
    Har inga barn, men mina föräldrar brukade förbjuda mig att sova över hos killarna de inte gillade. men lät mig sova hos de de gillade. vare sig jag dejtade dem eller ej.
    Hm, som ett slags kontroll över vilka du umgicks med, kanske? No offence, det var likadant för mig, jag förstod mig aldrig på varför de gjorde den där skillanden.

De som resonerar som Thaleyas och mina föräldrar får gärna svara på varför de gör så!
  • JuliaåRonjasmammis
    Thaleya skrev 2010-09-24 23:08:31 följande:
    Har inga barn, men mina föräldrar brukade förbjuda mig att sova över hos killarna de inte gillade. men lät mig sova hos de de gillade. vare sig jag dejtade dem eller ej.
    Hur tänker du själv om det här, var det bra eller dåligt? Hur tror du att du kommer att resonera när/om du får barn och de kommer i samma ålder?
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?