Tips för flaskmatning önskas
Jag undrar nu:1. Måste flaskor och nappar kokas efter varje gång?
- Nej det måste de inte. Det duger att diska dem noga och koka dem någon gång ibland. Vi kokade innan vi använde dem första gången och har därefter enbart kört dem i diskmaskinen efter varje användning.
2. Måste jag koka vattnet till ersättningen (jag har kommunalt vatten)?
- Nja. Att ta varmvatten från kranen menar de flesta inte är en god idé eftersom det ger avlagringar från rören (oavstet vattensort..). Men många gör det ändå, utan att upptäcka några biverkningar. (Mitt råd är att du ser till att koka allt vatten du använder iaf de första månaderna när bebisarna är som känsligast. Sen får ditt samvete avgöra helt enkelt. Mitt var mer rymligt än andras.)
Du KAN göra ersättningen direkt på kallt vatten och alltså servera den kall, en den bebisar accepterar det (eller tom föredrar det) andra inte. Annars rekomenderar jag att antingen värma vattnet i micron och sedan blanda, alternatitivt koka upp vatten i vattenkokare/platta och ställa in det i kylen. Så har du en färdig tillbringare med "Förkokat" vatten att använda. Sen om du ska göra snabbt så kan man blanda ungefär 70/30 med kylskåpskallt vatten (förkokat) och nykokat vatten så brukar det bli lagom temp.
3. Hur många flaskor behöver vi för att det ska funka smidigt?
- Fyra tycker vi är lagom. Men vi körde runt på 1-2 också i början, men då måste man ju diska omgående efter användning.
4. Hur gör ni smidigast när ni inte är hemma, kör ni på tetrapack då eller går det att göra på något annat sätt?
- Vi har enbart använt tetra 1-2 gånger totalt. Vi försöker att ge mat det sista vi gör innan vi går hemifrån. Då har man en lucka på 2-3 timmar innan man behöver ge igen.
Annars kan man ta med sig vatten direkt i flaskan, och ha med pulver separat och blanda vid behov. (Det är superenkelt att ha pulver i sådana rör som man har vitaminbrustabletter i, då kan man hälla i rätt antal skopor och sen tömmer man bara hela röret direkt i flaskan!). Vattnet kan du som sagt ha antingen i nappflaskan, eller ta med en termos (finns ju små).
Det händer även att jag blandar en flaska redan hemma, med riktigt varmt vatten, och bara sätter ett lock på och tar med. Då tar det kanske 20 min innan det svalnat så att man kan äta, och är gott och väl drickbart i kanske 40-60 min framåt. Det funkar utmärkt om man ska en kortare tur på stan och bebisen inte är hungrig än, men man tror att den snart kommer att bli det.
Sen undrar jag om någon kan ge svar på hur mycket man måste amma för att bebisen ska få det skydd som bröstmjölk ger. Måste man helamma då? Jag tror att han får i sig 50/50 av bröstmjölk och ersättning. Om det är helamning som gäller så börjar jag fundera på om det överhuvudtaget är värt att kämpa på med amningen nämligen.
Lite bröstmjölk är bättre än ingen. Sonen vägrade att amma efter några dagar, så jag pumpade ur så gott jag kunde i 2 månader innan jag gav upp helt. Han fick väl 1 mål/dag med bröstmjölk.
Vad jag har förstått så är det väl råmjölken som man anser är absolut viktigast. Men om du orkar fortsätta så är det absolut inte meningslöst att amma bara för att du inte helammar. Men gå efter vad du har ork till.