• Krokofos

Tips för flaskmatning önskas

Hej!
    jag har insett att jag nog inte kommer att kunna helamma mitt barn på snart tre veckor. Jag efterlyser därför tips på hur man smidigast löser detta med ersättning. Vi har hittils enbart kört med tetrapack men det kommer inte hålla ekonomiskt i längden. Jag har även kokat flaskorna efter varje användning vilket tar en massa tid.

Jag undrar nu:
    1. Måste flaskor och nappar kokas efter varje gång?
    2. Måste jag koka vattnet till ersättningen (jag har kommunalt vatten)?
    3. Hur många flaskor behöver vi för att det  ska funka smidigt?
    4. Hur gör ni smidigast när ni inte är hemma, kör ni på tetrapack då eller går det att göra på något annat sätt?

Sen undrar jag om någon kan ge svar på hur mycket man måste amma för att bebisen ska få det skydd som bröstmjölk ger. Måste man helamma då? Jag tror att han får i sig 50/50 av bröstmjölk och ersättning. Om det är helamning som gäller så börjar jag fundera på om det överhuvudtaget är värt att kämpa på med amningen nämligen.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips för flaskmatning önskas
  • älskarlivet81

Har precis lagt av med amningen helt och hållet!

1. Vi kokar inte flaskor och nappar efter varje gång, då skulle man ju behöva ha hur många flaskor som helst alternativt stå och koka sakerna hela tiden.
    2. Vi kokar alltid vattnet, kör i vattenkokaren, du får ju inte ta varmt vatten direkt från kranen även om du har kommunalt vatten.
    3. Vi har 3 flaskor men har bara använt 1 hitintills.
    4. Vi fyller på varmt vatten på termos när vi är ute och tar med oss pulver och mått. 

• Kazeer

Jag diskade nappflaskor och nappar efter varje användning. I början kokade jag nappar och flaskor varje dag men efter några månader gick jag över till att koka dem 1-2 gånger i veckan.
    Jag har kommunalt vatten och jag kokade vattnet tills sonen var ca 5 månader. 
    Jag har fyra nappflaskor, två stora och två små.
    När vi är ute (och ej har tillgång till mikro) har jag med mig en termos med kokhett vatten och en termos med kallt vatten samt pulver i en vällingdoserare. Blandar vatten till lagom ättemperatur, i med pulvret, skaka, färdigt. De färdiga tetrorna har jag inte använt, främst p g a att jag skulle behöva kasta så mycket, eftersom sonen inte skulle äta upp allt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bäbbä
    Krokofos skrev 2010-09-14 11:51:11 följande:
    Hej!
    jag har insett att jag nog inte kommer att kunna helamma mitt barn på snart tre veckor. Jag efterlyser därför tips på hur man smidigast löser detta med ersättning. Vi har hittils enbart kört med tetrapack men det kommer inte hålla ekonomiskt i längden. Jag har även kokat flaskorna efter varje användning vilket tar en massa tid.

Jag undrar nu:
    4. Hur gör ni smidigast när ni inte är hemma, kör ni på tetrapack då eller går det att göra på något annat sätt?

Sen undrar jag om någon kan ge svar på hur mycket man måste amma för att bebisen ska få det skydd som bröstmjölk ger. Måste man helamma då? Jag tror att han får i sig 50/50 av bröstmjölk och ersättning. Om det är helamning som gäller så börjar jag fundera på om det överhuvudtaget är värt att kämpa på med amningen nämligen.

Tacksam för svar!
    Hej!

Vet ej vad som är rätt eller fel då man får höra olika överallt men vi gjorde såhär:

1. Kokade nappar några ggr/veckan och flaskorna då och då. Handdisk räcker egentligen tror jag.
    2. Vi kokade vattnet i vattenkokare i 2 månader kanske, sen tog vi kallt kranvatten som vi micrade i ca 20sek till lagom temp. Kommunalt vatten är rent!
    3. Vi tyckte att 3 flaskor var bra. Blir mycket disk annars
    4. Vi hade oftast tetra när vi inte var hemma. Kunde inte alltid värma den heller så han är van att dricka rumstemp mat. Skulle vi vara borta en liten stund bara så gjorde vi varm ersättning i flaskan och hade som ett fodral runt som höll tempen ett tag. Köpt på Babyproffsen.
    Annars kan man ha en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten, en dosfördelare med pulver. Sen blandar du bara när bebben ska äta.

Min bebbe fick bröstmjölk i ca 5-6 v. Dels genom amning men även flaska (pumpade). Efter det bara ersättning. Läkaren på bvc sa att han fått ett jättebra skydd med min mjölk de första veckorna.
    Dessutom tror jag inte ett smack på att de blir friskare på bröstmjölk! Min son hade sin första förkylning vid 6½ månads ålder. Aldrig sjuk före det!  Barn som bara amms är oftare förkylda och sjuka enligt min erfarenhet

Lycka till! Att ge ersättning har funkat kanon för oss.
  • Miss Cee
    Jag undrar nu:
    - Nej det måste de inte. Det duger att diska dem noga och koka dem någon gång ibland. Vi kokade innan vi använde dem första gången och har därefter enbart kört dem i diskmaskinen efter varje användning.

- Nja. Att ta varmvatten från kranen menar de flesta inte är en god idé eftersom det ger avlagringar från rören (oavstet vattensort..). Men många gör det ändå, utan att upptäcka några biverkningar. (Mitt råd är att du ser till att koka allt vatten du använder iaf de första månaderna när bebisarna är som känsligast. Sen får ditt samvete avgöra helt enkelt. Mitt var mer rymligt än andras.)
    Du KAN göra ersättningen direkt på kallt vatten och alltså servera den kall, en den bebisar accepterar det (eller tom föredrar det) andra inte. Annars rekomenderar jag att antingen värma vattnet i micron och sedan blanda, alternatitivt koka upp vatten i vattenkokare/platta och ställa in det i kylen. Så har du en färdig tillbringare med "Förkokat" vatten att använda. Sen om du ska göra snabbt så kan man blanda ungefär 70/30 med kylskåpskallt vatten (förkokat) och nykokat vatten så brukar det bli lagom temp.

- Fyra tycker vi är lagom. Men vi körde runt på 1-2 också i början, men då måste man ju diska omgående efter användning.

- Vi har enbart använt tetra 1-2 gånger totalt. Vi försöker att ge mat det sista vi gör innan vi går hemifrån. Då har man en lucka på 2-3 timmar innan man behöver ge igen.
    Annars kan man ta med sig vatten direkt i flaskan, och ha med pulver separat och blanda vid behov. (Det är superenkelt att ha pulver i sådana rör som man har vitaminbrustabletter i, då kan man hälla i rätt antal skopor och sen tömmer man bara hela röret direkt i flaskan!). Vattnet kan du som sagt ha antingen i nappflaskan, eller ta med en termos (finns ju små).
    Det händer även att jag blandar en flaska redan hemma, med riktigt varmt vatten, och bara sätter ett lock på och tar med. Då tar det kanske 20 min innan det svalnat så att man kan äta, och är gott och väl drickbart i kanske 40-60 min framåt. Det funkar utmärkt om man ska en kortare tur på stan och bebisen inte är hungrig än, men man tror att den snart kommer att bli det.

Lite bröstmjölk är bättre än ingen. Sonen vägrade att amma efter några dagar, så jag pumpade ur så gott jag kunde i 2 månader innan jag gav upp helt. Han fick väl 1 mål/dag med bröstmjölk.
    Vad jag har förstått så är det väl råmjölken som man anser är absolut viktigast. Men om du orkar fortsätta så är det absolut inte meningslöst att amma bara för att du inte helammar. Men gå efter vad du har ork till.
  • Krokofos

Å, tusen tack för era svar! Nu undrar jag vad en vällingdoserare är för något och var man kan köpa en sån? Vitaminrör funkar ju också, smart!

• Kazeer
    Krokofos skrev 2010-09-14 12:20:43 följande:

Å, tusen tack för era svar! Nu undrar jag vad en vällingdoserare är för något och var man kan köpa en sån? Vitaminrör funkar ju också, smart!

Jag har köpt doseraren på ICA. Det är en burk, som det får plats pulver för tre mål (så funkar min i alla fall). Men, precis som du säger, vitaminrör funkar alldeles utmärkt också
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Bild på vällingdoserare:

www.barniallt.se/nya/butiken.cgi%28Avd+a108+Nothing,Manuell%29+%28P+080205143759%29

• Mumin80

Det gjorde vi inte, diskade dem noggrant efter varje användning och kokade kanske en gång/vecka. Men rekommendationen är naturligtvis att koka oftare. Jag skulle säga att det beror mycket på hur du gör annars. Vi sparade t.ex. aldrig ersättning, eller gjorde i ordning i förväg eller något sånt.

Vi kokade tills dottern var ca 5 månader, men egentligen behövs det nog inte. Vi kokade en kanna på morgonen och förvarade i kylen. Sedan mikrade vi en lämplig portion (i vår mikro tog det ca. 20-30 sek, beroende på mängden...)

Vi hade 5 totalt, men med två klara favoriter som vi använde oftast. 

Termos med varmt vatten, flaska (eller nappflaska) med kallvatten, en lagom glasburk med pulver och måttskeden som följer med pulverpaketen, samt en tom nappflaska. Blanda, skaka, klart. 

• pluvdo

1. Jag anser inte att de måste kokas efter varje gång. Jag diskar flaskan någon gång per dag och övriga gånger så häller jag i varmt vatten i den och skakar om den hårt.
    2. Jag har hört att man inte behöver koka vattnet om man har kommunalt, men det verkar variera på vem man frågar. Jag kokar inte vattnet, utan tar kallvatten från kranen och värmer i micron.
    3. Jag har bara en flaska som jag använder och jag tycker det är smidigt nog.
    4. Om vi skall någonstans där det inte finns uppvärmningsmöjligheter och så så har jag med en termos med varmt vatten och en flaska med kallt så jag kan reglera temperaturen på maten. Så har jag med pulver och mått då, såklart.

Angående amningen så vet jag inte.

• pluvdo
    Mumin80 skrev 2010-09-14 12:30:07 följande:
    Det gjorde vi inte, diskade dem noggrant efter varje användning och kokade kanske en gång/vecka. Men rekommendationen är naturligtvis att koka oftare. Jag skulle säga att det beror mycket på hur du gör annars. Vi sparade t.ex. aldrig ersättning, eller gjorde i ordning i förväg eller något sånt.

Vi kokade tills dottern var ca 5 månader, men egentligen behövs det nog inte. Vi kokade en kanna på morgonen och förvarade i kylen. Sedan mikrade vi en lämplig portion (i vår mikro tog det ca. 20-30 sek, beroende på mängden...)

Vi hade 5 totalt, men med två klara favoriter som vi använde oftast. 

Termos med varmt vatten, flaska (eller nappflaska) med kallvatten, en lagom glasburk med pulver och måttskeden som följer med pulverpaketen, samt en tom nappflaska. Blanda, skaka, klart. 
    Att ta med en burk med pulver istället för förpackningen var ju onekligen smart. Det kommer jag nog härma nästa gång behovet finns. Om jag minns. :)
  • Alfonsina
    pluvdo skrev 2010-09-14 12:39:38 följande:
    1. Jag anser inte att de måste kokas efter varje gång. Jag diskar flaskan någon gång per dag och övriga gånger så häller jag i varmt vatten i den och skakar om den hårt.
    2. Jag har hört att man inte behöver koka vattnet om man har kommunalt, men det verkar variera på vem man frågar. Jag kokar inte vattnet, utan tar kallvatten från kranen och värmer i micron.
    3. Jag har bara en flaska som jag använder och jag tycker det är smidigt nog.
    4. Om vi skall någonstans där det inte finns uppvärmningsmöjligheter och så så har jag med en termos med varmt vatten och en flaska med kallt så jag kan reglera temperaturen på maten. Så har jag med pulver och mått då, såklart.

Angående amningen så vet jag inte.
    Jag instämmer i alla punkter. Min son fick ersättning från 3,5 månaders ålder så jag helammades tills dess. Idag är han 6 månader och har bytt ut nästan alla mål till mat.
  • MammaMajs

Precis som många svarat räcker det med att diska nappar och flaskor noga, värm vattnet i vattenkokare det kommunala vattnet skall såklart vara tjänligt som dricksvatten för alla (om inte kommunen meddelat annat men jag tror inte någon kommun har så dåligt dricksvatten?)

Jag har aldrig gett ersättning men doseringsburk och termos med varmvatten låter som en bra idé. När det gäller skyddet som amningen ger tror jag att all amning bidrar till något gott oavsett mängd

• Lilla Morran

Så här gjorde vi och kommer att göra även med nästa barn:

Nej, men med jämna mellanrum, kanske 2 ggr/vecka...

Nej

Oj, svår fråga, vi har nog haft 3-4 stycken...

Vi har lagom tempererat vatten på termos och pulver i i en vällingdoserare (finns att köpa för några tior på typ ICA) Om vi behöver fler än 3 portioner med oss så tar vi förpackningen och mått.

• morotsland

Kommunalt vatten behöver inte kokas men man ska naturligtvis aldrig någonsin ta varmvatten ur kranen utan alltid kallvatten som värms i micro eller blandas med kokat vatten.

Det finns såvitt jag vet ingen påvisad skillnad mellan delamning och helamning. Å andra sidan är skillnaderna mellan bröstmjölk och ersättning också så små i Sverige att det inte finns några medicinska skäl att amma.

Svar på tråden Tips för flaskmatning önskas