Krokofos skrev 2010-09-14 11:51:11 följande:
Hej!
jag har insett att jag nog inte kommer att kunna helamma mitt barn på snart tre veckor. Jag efterlyser därför tips på hur man smidigast löser detta med ersättning. Vi har hittils enbart kört med tetrapack men det kommer inte hålla ekonomiskt i längden. Jag har även kokat flaskorna efter varje användning vilket tar en massa tid.
Jag undrar nu:
1. Måste flaskor och nappar kokas efter varje gång?
2. Måste jag koka vattnet till ersättningen (jag har kommunalt vatten)?
3. Hur många flaskor behöver vi för att det ska funka smidigt?
4. Hur gör ni smidigast när ni inte är hemma, kör ni på tetrapack då eller går det att göra på något annat sätt?
Sen undrar jag om någon kan ge svar på hur mycket man måste amma för att bebisen ska få det skydd som bröstmjölk ger. Måste man helamma då? Jag tror att han får i sig 50/50 av bröstmjölk och ersättning. Om det är helamning som gäller så börjar jag fundera på om det överhuvudtaget är värt att kämpa på med amningen nämligen.
Tacksam för svar!
Hej!
Vet ej vad som är rätt eller fel då man får höra olika överallt men vi gjorde såhär:
1. Kokade nappar några ggr/veckan och flaskorna då och då. Handdisk räcker egentligen tror jag.
2. Vi kokade vattnet i vattenkokare i 2 månader kanske, sen tog vi kallt kranvatten som vi micrade i ca 20sek till lagom temp. Kommunalt vatten är rent!
3. Vi tyckte att 3 flaskor var bra. Blir mycket disk annars
4. Vi hade oftast tetra när vi inte var hemma. Kunde inte alltid värma den heller så han är van att dricka rumstemp mat. Skulle vi vara borta en liten stund bara så gjorde vi varm ersättning i flaskan och hade som ett fodral runt som höll tempen ett tag. Köpt på Babyproffsen.
Annars kan man ha en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten, en dosfördelare med pulver. Sen blandar du bara när bebben ska äta.
Min bebbe fick bröstmjölk i ca 5-6 v. Dels genom amning men även flaska (pumpade). Efter det bara ersättning. Läkaren på bvc sa att han fått ett jättebra skydd med min mjölk de första veckorna.
Dessutom tror jag inte ett smack på att de blir friskare på bröstmjölk! Min son hade sin första förkylning vid 6½ månads ålder. Aldrig sjuk före det! Barn som bara amms är oftare förkylda och sjuka enligt min erfarenhet
Lycka till! Att ge ersättning har funkat kanon för oss.