• pluvdo

Tips för flaskmatning önskas

1. Jag anser inte att de måste kokas efter varje gång. Jag diskar flaskan någon gång per dag och övriga gånger så häller jag i varmt vatten i den och skakar om den hårt.
    2. Jag har hört att man inte behöver koka vattnet om man har kommunalt, men det verkar variera på vem man frågar. Jag kokar inte vattnet, utan tar kallvatten från kranen och värmer i micron.
    3. Jag har bara en flaska som jag använder och jag tycker det är smidigt nog.
    4. Om vi skall någonstans där det inte finns uppvärmningsmöjligheter och så så har jag med en termos med varmt vatten och en flaska med kallt så jag kan reglera temperaturen på maten. Så har jag med pulver och mått då, såklart.

Angående amningen så vet jag inte.

• pluvdo
    Mumin80 skrev 2010-09-14 12:30:07 följande:
    1. Måste flaskor och nappar kokas efter varje gång?
    Det gjorde vi inte, diskade dem noggrant efter varje användning och kokade kanske en gång/vecka. Men rekommendationen är naturligtvis att koka oftare. Jag skulle säga att det beror mycket på hur du gör annars. Vi sparade t.ex. aldrig ersättning, eller gjorde i ordning i förväg eller något sånt.

2. Måste jag koka vattnet till ersättningen (jag har kommunalt vatten)? 
    Vi kokade tills dottern var ca 5 månader, men egentligen behövs det nog inte. Vi kokade en kanna på morgonen och förvarade i kylen. Sedan mikrade vi en lämplig portion (i vår mikro tog det ca. 20-30 sek, beroende på mängden...)

3. Hur många flaskor behöver vi för att det  ska funka smidigt?
    Vi hade 5 totalt, men med två klara favoriter som vi använde oftast. 

4. Hur gör ni smidigast när ni inte är hemma, kör ni på tetrapack då eller går det att göra på något annat sätt?
    Termos med varmt vatten, flaska (eller nappflaska) med kallvatten, en lagom glasburk med pulver och måttskeden som följer med pulverpaketen, samt en tom nappflaska. Blanda, skaka, klart. 
    Att ta med en burk med pulver istället för förpackningen var ju onekligen smart. Det kommer jag nog härma nästa gång behovet finns. Om jag minns. :)
Svar på tråden Tips för flaskmatning önskas