Centralventilation, fläktkåpa!
Är det nån som vet var man kan hitta en snygg fläktkåpa om man har centralventilation? Som inte kostar typ 20 tusen :)
Är det nån som vet var man kan hitta en snygg fläktkåpa om man har centralventilation? Som inte kostar typ 20 tusen :)
Vad är det för typ av centralventilation ni har då?
Är det en gammal s.k. Bachoväxlare (en plåtgrunka, som en ruter med filter m.m. i ett skåp direkt ovanför fläktkåpan)?
Ja EXAKT, och en gaaaammal gammal ful kåpa med nått hjul man kan snurra på samt en fläkt
Men då ska du väl inte ha en appliancekåpa, utan snarare en för centralventilation..?
Många sådana här system börjar ju bytas ut på grund av åldersskäl/dålig ekonomi/trasiga etc.
En sökning på bl.a. forumet på www.byggahus.se ger att många väljer att växla till nya system från Fläkt Woods (RDKG eller RDKR) eller bygga om systemet helt.
Fläkt Woods erbjuder även nya utbyteskåpor, som kanske kan passa er:
www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/spiskapor/utbyteskapor/
Fast när vi var på Elon så sa dom till oss att vi skulle ha en alliance, hade med ett kort på den, och just för att det var i ett skåp över kåpan sa dom.
Byta hela alltihopa ska vi inte göra för själva ventilationen är KANON
Jag tror du måste ha en kåpa med exakt den styrning ni har idag.
Styrning? Ha ha vad pratar du om nu? Hur ska ja veta vad jag har för styrning? du hör ju hur duktig jag e på detta, min sambo är om möjligt ännu mindre insatt
Ni har väl knappar och reglage på fläktkåpan?
Det fanns en sådan anläggning i en lägenhet vi bodde i för 10 år sedan, och den vill jag minnas hade reglage för både spjäll och förstärkt luftväxling..

Se där ja, en bild säger mer än tusen ord..
Det var inte exakt så jag minns den i vår lägenhet, men funktionerna misstänker jag är de samma..
På knappen till vänster styr du spjället, och på knappen till höger styr du den förstärkta luftväxlingen.
Den nya kåpan måste ha exakt samma styrfunktioner..
Är det så alltså? Ja nått med spället är d på vänster, sen är det själva fläkten n är man lagar mat o så på höger..
Fast det kan inte vara en sån till lägenhet för det är ett hus, så mycket vet ja, vilket projekt det blev d här då!
Det fanns varianter både för hus och lägenhet.
Mitt tips är det jag skrev i #23,
www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/spiskapor/utbyteskapor
Längst upp i menyn kan man söka närmaste återförsäljare.
ser det ut sådär så ska du defenitivt inte ha en alliance-fläkt (vi har en) påstår elon annat så berätta att dom har fel,be dom läsa på lite mer o sen komma med förslag på en passande fläktkåpa istället.om nu inte pappa G:s tips var nåt för er ![]()