• Opo

    Testikelcancer = infertil?

    Min sambo hade testikelcancer för 3 år sedan, och de opererade bor en testikel. Han har inte genomgått någon cellgiftsbehandling eller strålbehandlig, någon som vet om det ändå minskar våra chanser till barn?

    Någon som varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Testikelcancer = infertil?
  • moii

    det behöver inte betyda att han är steril alls, kanske försvårar det något men om den andra testikeln är i god form så ska det inte ens göra någon skillnad. men jag funderar över om han även har opererat ner någon testikel som barn? 

  • Opo
    moii skrev 2010-09-14 23:30:46 följande:
    det behöver inte betyda att han är steril alls, kanske försvårar det något men om den andra testikeln är i god form så ska det inte ens göra någon skillnad. men jag funderar över om han även har opererat ner någon testikel som barn? 
    Ooh det låter ju bra!! Nej det har han inte (aldrig nämnt nåt sånt iaf) Vad skulle det göra för skillnad i så fall?

    Han kommer ju som innan operationen, kanske inte med samma "kraft" men ändå....
  • IssaPissa

    Min man fick testikelcancer i December förra året som sedan inte var någon cancer utan en godartad förändring men de tog bort ena testikeln och en stor bit av den andra och hans spermaprov visade på större mängd rörliga spermier än innan han tog bort en. Han låg över medel i antal och vi är nu gravida, det tog tid men det betydde inte på maken utan på att jag ahr PCOS.


    Det ska inte vara någon skillnad! är ni oroliga, kräv ett spermaprov, det gjorde vi och månaden efter blev vi gravida


  • Opo
    IssaPissa skrev 2010-09-15 12:34:51 följande:

    Min man fick testikelcancer i December förra året som sedan inte var någon cancer utan en godartad förändring men de tog bort ena testikeln och en stor bit av den andra och hans spermaprov visade på större mängd rörliga spermier än innan han tog bort en. Han låg över medel i antal och vi är nu gravida, det tog tid men det betydde inte på maken utan på att jag ahr PCOS.


    Det ska inte vara någon skillnad! är ni oroliga, kräv ett spermaprov, det gjorde vi och månaden efter blev vi gravida


    skönt att höra... Glad
  • moii

    nej skillnaden är nog ingen, bara att jag är intressedar då jag har fått reda på att risken för testikelcancer tydligen är högre för dem som har opererat ner testiklar + att det kan göra (att ha opererat ner dem alltså) att det kan vara svårare att få ut spermierna.

  • Svala

    En bekant till mig har opererats för samma sak.
    Vad jag har förstått så har han ingen nedsatt förmåga till att bli pappa. 
    Om det var svårigheter så beror det inte på testikelcancern i alla fall.

  • moii

    kanske ska man tillägga att det naturligtvis beror på behandlingsform + att alla inte riktigt berättar allt för sina vänner vad gäller sånt här. Strålar de cancern tar de så gott som alltid ut spermier innan och sparar. opererar man bort en så har man ibland en kvar. Ibland har olk inte det och då kanske de också har sparat spermier innan. så hur barnen blivit till vet man kanske inte alltid och man vet inte heller om det har varit svårt eller enkelt för folk att få barn. Om de inte är öppna med det och det är inte alla.

Svar på tråden Testikelcancer = infertil?