• Maxipaxi

10% inte pappa till barnet?

När mina barn varsmå gjorde jag ett privat dna-test när vi var på semester i utlandet för att kolla om jag var far till dem (båda). Det var/är jag. Det var inte det att jag misstrodde kvinnorna (2 mödrar) nåt speciellt men jag ville ändå förvissa mig.

Jag förstår mig inte på män som avstår från den möjligheten. Många män bygger upp hela sitt samliv med en kvinna på att hon en gång i tiden bedrog honom en eller flera gånger. Han uppfostrar och älskar barnen som inte är hans! Hans cyniska kvinna lurade honom med berått mod. Och ekonomiskt. Han försörjer /betalar för dessa barn i över 20 år, som inte ens är hans. Självklart skulle han han velat försörja & älska sina egna istället.

I diverse undersökningar har det framkommit att 10% av dem som dna-testar, inte är fäder till "sina" barn.

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:34
    Jag är medveten om att en och annan kvinna blir en smula nervös när denna fråga kommer på tal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:38
    För klarhetens skull: Jag har inte påstått att 10% av barnen har en annan far än de tror. Jag säger att runt 10% (enligt vad jag läst) av de som TESTATS har en annan far än den påstådda.

Jag vet ingenting om hur många det handlar om i verkligheten. Kanske är de 5%, kanske 15%. Det vet inte ni och det vet inte jag, eftersom det saknas forskning på området

• Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?
  • Maxipaxi
    Leoella skrev 2010-09-16 16:03:59 följande:
    Att staten inte infört obligatorisk DNA-testning är alltså en arvsfråga?
    Kan du utveckla det? Vad skulle agendan vara då menar du?
    Det är en mycket gammal lag, som i princip går ut på att maken till kvinnan som fått barnet, med automatik anses vara fadern. På så sätt undvek man juridiska problem. Det kunde ju hända att en furste eller en rik borgare helt enkelt var steril, och att man i princip lejde in en dräng för att befrukta frun. Barnet ansågs då vara makens; pengar och gods och titlar kunde ärvas ned till faderns icke-biologiska barn utan att nån hade rätt att kräva sin rätt till barnet e.d.

Lagen har alltså sitt ursprung i makt-pengar, att den rike skulle kunna regera över sitt arv, och att rikedomarna ej skulle falla i en fattigunges händer.

Lagen är som jag ser det en arkaism.
  • Maxipaxi
    Här och nu skrev 2010-09-16 16:14:02 följande:
    Var hittar du utpressning i detta? Då skulle jag behöva ha datachip på min man, så han inte vänstrar. Men vi litar på varandra, tills motsatsen bevisas.
    Ja, man kan ju se själva äktenskapet som  tvivel. Varför lovar man varann evig trohet om man nu inte tvivlar.

Håll med om att det är en raffinerad metod att om han kräver ett test, så säger hon att tar ut skilsmässa.  Ett sånt fruntimmer skulle jag lämna direkt.
  • Maxipaxi
    Plutteli skrev 2010-09-16 16:12:51 följande:
    Ok, så baserat på att typ 10% av fäder inte är biologiska pappor till ungarna de tror är sina så ska ALLA mammor misstänkliggöras och sjukvården lägga massa pengar på att testa varje unge som föds? F.ö anser jag att varje förhållande borde vara baserat på ömsesidig respekt och framförallt TILLIT till sin partner, sätter man igång att faderskapstesta ungar till höger och vänster så är ju tilliten i förhållanden de första som tar stryk.
    Precis, men enligt den principen borde man väl utdöma fängelsestraff till den fru som kollar ens mobiltelefon.
  • Maxipaxi
    Här och nu skrev 2010-09-16 16:07:51 följande:
    Den man jag lever med ska lita på mig. Annars bär det iväg till parterapi eller så delar vi på oss.
    Det är ju en garanti för BARNET. BARNET ska veta sitt biologiska ursprung.

Massor av folk får i vuxen ålder reda på att de har en annan far än de trodde. De har alltså levt i en lögn. Inget bra sätt att börja livet på, med lögner.
  • Här och nu
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:26:21 följande:
    Det är ju en garanti för BARNET. BARNET ska veta sitt biologiska ursprung.

Massor av folk får i vuxen ålder reda på att de har en annan far än de trodde. De har alltså levt i en lögn. Inget bra sätt att börja livet på, med lögner.
    Är så pass ovanligt! Litar man inte på varandra går man i terapi eller delar på sig.
  • Ant85
    Här och nu skrev 2010-09-16 16:38:17 följande:
    Är så pass ovanligt! Litar man inte på varandra går man i terapi eller delar på sig.
    Eller så är det inte så enkelt?
  • Plutteli
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:23:44 följande:
    Precis, men enligt den principen borde man väl utdöma fängelsestraff till den fru som kollar ens mobiltelefon.
    Eh va? Det var ju en intressant tanke, men hur du fick ut det av det jag skrev är för mig en gåta...
    Jag tycker knappast det ska vara ett straff för den man som vill få DNA test av sitt barn, men det kommer ju skada tilliten i förhållandet och beroende på situation kan det vara slutet på förhållandet. Jag och min man litar på varandra, han litar på att jag inte är otrogen, jag litar på att han inte är otrogen, hade vi inte haft den tilliten hade vårat förhållande varit meningslöst.
  • Här och nu
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:22:35 följande:
    Ja, man kan ju se själva äktenskapet som  tvivel. Varför lovar man varann evig trohet om man nu inte tvivlar.

Håll med om att det är en raffinerad metod att om han kräver ett test, så säger hon att tar ut skilsmässa.  Ett sånt fruntimmer skulle jag lämna direkt.
    Förklara andra meningen igen. Den som inte litar på mig vill jag inte leva med.
  • Här och nu
    Ant85 skrev 2010-09-16 16:38:42 följande:
    Eller så är det inte så enkelt?
    Så lever jag. Finns ingen tillit håller ingen relation.
  • Här och nu
    Plutteli skrev 2010-09-16 16:39:13 följande:
    Eh va? Det var ju en intressant tanke, men hur du fick ut det av det jag skrev är för mig en gåta...
    Jag tycker knappast det ska vara ett straff för den man som vill få DNA test av sitt barn, men det kommer ju skada tilliten i förhållandet och beroende på situation kan det vara slutet på förhållandet. Jag och min man litar på varandra, han litar på att jag inte är otrogen, jag litar på att han inte är otrogen, hade vi inte haft den tilliten hade vårat förhållande varit meningslöst.
    Här håller jag med dig.
Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?