• Maxipaxi

10% inte pappa till barnet?

När mina barn varsmå gjorde jag ett privat dna-test när vi var på semester i utlandet för att kolla om jag var far till dem (båda). Det var/är jag. Det var inte det att jag misstrodde kvinnorna (2 mödrar) nåt speciellt men jag ville ändå förvissa mig.

Jag förstår mig inte på män som avstår från den möjligheten. Många män bygger upp hela sitt samliv med en kvinna på att hon en gång i tiden bedrog honom en eller flera gånger. Han uppfostrar och älskar barnen som inte är hans! Hans cyniska kvinna lurade honom med berått mod. Och ekonomiskt. Han försörjer /betalar för dessa barn i över 20 år, som inte ens är hans. Självklart skulle han han velat försörja & älska sina egna istället.

I diverse undersökningar har det framkommit att 10% av dem som dna-testar, inte är fäder till "sina" barn.

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:34
    Jag är medveten om att en och annan kvinna blir en smula nervös när denna fråga kommer på tal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:38
    För klarhetens skull: Jag har inte påstått att 10% av barnen har en annan far än de tror. Jag säger att runt 10% (enligt vad jag läst) av de som TESTATS har en annan far än den påstådda.

Jag vet ingenting om hur många det handlar om i verkligheten. Kanske är de 5%, kanske 15%. Det vet inte ni och det vet inte jag, eftersom det saknas forskning på området

• Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?
  • Mornie Alantie

Finns det något som säger att det är 10% av alla "pappor" som inte är pappor egentligen? Detta säger ju bara att av de som testar är 10% inte pappor. Antagligen testar de flesta för att de misstänker något och det är ju då inte så konstigt om misstankarna i vissa fall är befogade.

Varför slösa pengar på ett test om alla inblandade är nöjda och glada?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Jennie med ie

Att det är "fel" pappa i 10% av de fall _där man testar_ säger ju inte så mycket om hur vanligt det är över lag att den som tror sig vara pappan inte är det. I de fall man testar beror det ju rimligen på att särskilda omständigheter gör att den ena eller andre har anledning att tveka. Jag antar att den totala siffran är så låg att rutinmässiga dna-tester inte är rimligt med tanke på de resurser som väl ändock krävs..

• Maxipaxi
    Mornie Alantie skrev 2010-09-15 09:29:18 följande:
    Finns det något som säger att det är 10% av alla "pappor" som inte är pappor egentligen? 
    Nej, men det har jag heller inte påstått.

Ett fult knep det där att först hitta på de argument man sedan argumenterar mot.
  • Maxipaxi
    Varför slösa pengar på ett test om alla inblandade är nöjda och glada?
    Så det är alltså okej att alla män och barn ska leva i ovisshet, med all den tragik som uppstår i de fall då sanningen uppdagas.i
  • Mornie Alantie
    Maxipaxi skrev 2010-09-15 09:33:07 följande:
    Så det är alltså okej att alla män och barn ska leva i ovisshet, med all den tragik som uppstår i de fall då sanningen uppdagas.i
    Nu använder du samma teknik som du anklagade mig för i inlägget innan. Du hittar på argument och argumenterar mot.

Har jag sagt att män och barn ska leva i ovisshet? Svaret är nej. I de fall någon är oviss är det fritt fram att testa. I alla andra fall är det dock bortkastade pengar eftersom alla redan är nöjda och glada. Jag tror knappast att de flesta fäder och barn oroar sig för att ungen är någon annans.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Maxipaxi
    Mornie Alantie skrev 2010-09-15 09:38:19 följande:
    Har jag sagt att män och barn ska leva i ovisshet?
    Ja, indirekt är det ju det du säger.

Ungefär som: "Jag vill inte att vi ska svälta ut honom, bara att vi inte ska tillåta honom att äta"
  • Leoella
    Finns det något som säger att det är 10% av alla "pappor" som inte är pappor egentligen? Detta säger ju bara att av de som testar är 10% inte pappor. Antagligen testar de flesta för att de misstänker något och det är ju då inte så konstigt om misstankarna i vissa fall är befogade.
    EXAKT!
    Den där siffran brukar komma upp i diverse artiklar osv och jag säger alltid detsamma som du!

Det är ju en ganska stor skillnad på "alla pappor" och "alla pappor som testar".
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-15 09:24:38 följande:
    Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?
    Frågan är om det är värt kostnaden för alla DNA-test? Jag tycker nog snarare att det är vettigare att göra som det görs idag: för den/de som är tveksamma så görs DNA-test. För den/de som INTE är det så är det ju fullkomligt onödigt.
  • Maxipaxi
    Leoella skrev 2010-09-15 10:15:09 följande:
    Frågan är om det är värt kostnaden för alla DNA-test? Jag tycker nog snarare att det är vettigare att göra som det görs idag: för den/de som är tveksamma så görs DNA-test. För den/de som INTE är det så är det ju fullkomligt onödigt.
    Nej, jag ycker det är en rättighet för barnet att veta sitt ursprung.
Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?