• tjej87

Vad tycker ni om Lidl?

Jag handlar inte på Lidl pga alla konstigheter dom har haft för sig. Vägrade ha kundtoalett, personalen fick inte gå på toa när dom ville utom när dom hade mens (då skulle dom ha pannband så man visste att dom hade mens), fraktade mjölk från tyskland (som sedan hälldes ut) när det finns mjölk här i Sverige, dåliga anställningsavtal där man inte fick heltid och inte heller fick jobba någon annastans samtidigt när man bar ahde deltid osv.  Att Lidl sen gör reklam för att dom endast har ett fåtal sorter av t.ex ketchup gör att jag ännu mindre vill handla där, jag vill välja själv vilket märke jag ska köpa! 

Jag trivs bra på ICA, där är det alltid trevligt, lagom priser, allt jag vill ha brukar finnas och det är rent och fint :D

• tjej87
    pindile skrev 2010-09-16 16:46:41 följande:
    Vi lånar ut vår personaltoalett till gamla, barn och sjuka. Men har tyvärr igen toalett för vanliga vuxna folk. Detta har vissa orsaker. När vi gick ifrån denna regel slutade det med att vi på en veckas tid hade haft nån kund som kletat bajs på väggarna , en ung tjej som satte sig och bajsade i vår papperskorg och nån som slängde sina nerskitade trosor på golvet......detta på vår toa som vi använder när vi tex har rast...inte så kul:(

Pannbandet hände i tjeckien , det är inte unikt för lidl där utan handlar helt enkelt om att dom inte har såna bra lagar som vi i sverige som skyddar personal.

Anställningsavtalen såg ut så i en månad ungefär när lidl kom till sverige, men dom insåg snabbt att man inte kan göra hur man vill här i sverige utan fick lov att rätta sig efter kollektivavtalet som alla andra företag.
    Att vi har vissa som jobbar tex 25/h i veckan beror på att vi ej kan lägga schema om vi inte har vissa som går färre timmar, och bättre  att erbjuda nån 25/h än inget jobb alls?

Håller med om mjölken, det var idiotiskt, men som tur är har ledningen lyssnat på kunderna och numera kommer all mjölk utom hållbarhetsmjölken från sverige. Falköpings mejeri gör numera vår "egna" mjölk.

det där med ketchupen kan jag också hålla med om att reklamen e lite dum....men vi har ju de vanligaste märkena felix och heinz. Så de flesta kan ju handla sin ketchup hos oss.
    Vad konstigt, sånna toalettproblem har jag aldrig hört talas om på andra affärer där alla kan få låna toaletten om dom behöver. Jaja, det finns ju en del konstiga folk som gör sånna saker...
    Jo, men det är ju fortfarande samma företag som uppenbarligen tycker att det är okej att behandla sina anställda så (både pannbanden och anställningsavtalen). Att dom inte gör så i Sverige beror ju bara på att vi har lagar, inte att dom har bättrat sig egentligen.

Ketchupen gäller ju inte bara just ketchup utan alla olika sorters varor. Sen vill jag inte heller handla i en affär där dom säger att dom bara ställer ut pallarna på golvet och inte sätter upp sakerna i hyllor. Att använda det som en positiv grej tycker jag är konstigt eftersom alla jag känner tycker att det är trevligare med en affär som är i fin ordning med alla saker på hyllor.
  • tjej87
    pindile skrev 2010-09-16 17:35:59 följande:
    Kan förstå hur man tänker med det där med pallarna, men det hanslar ju om vart man lägger pengarna. Vill du betala mer för dina varor bara för att dom ska stå fint i hyllor., eller kan du tänka dig att köpa samma sak fast som står i en enklare variant av hylla, eller som coca-colan, på pall??

Det stämmer ju inte riktigt heller det du skrev om det där i tjeckien. För det är ju det landet som har problem, och företag anpassar ju sig efter det land dom är i. Kan ju vara så att det är personalen i den butiken som kommit på iden. Det är ju absolut inte så att ledningen i tyskland suttit och givit dessa direktiv om att de anställda ska använda pannband.....och efter vad jag vet så pågår inget ånt där längre, i några butiker alls.

Sortimentet är ju inte lika brett som på ICA tex, själv måste jag också komplettera med vissa saker som inte finns på Lidl, men det jag kan köpa där gör jag. Så det  köper jag absolut och håller med om.
    Jag betalar gärna några kronor mer för att handla i en affär med ett utbud som gör att jag kan hitta allt jag söker och där det är trevligt att handla :) Jo, men företag kan ju faktiskt anstärnga sig för att förbättra istället för att anpassa sig till det sämre. Detta gäller såklart alla företag, inte bara Lidl men det är dom som jag har hört mest sånna här saker om.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?