Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Jag bor i jämtland o här sover nästan alla barn i vagn.
    Mer ovanligt att de sover inomhus.

De flesta har barnets vanliga vagn men är man rädd om den så är det ju bara att köpa en gammal på tex Blocket.
    Finns snorbilliga o ibland kan man få de till skänks oxå. En sk "dagisvagn".

Här har de flesta på sig fleeceställ, vantar, mössa och tjocksockar o sover i åkpåsar eller sovsäckar.

Gränsen för att få sova utomhus här brukar gå kring -15 grader men det beror lite på väder o vind i övrigt oxå.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Lenchen77 skrev 2010-09-15 21:24:55 följande:
    Om dagis bestämt att de ska sova ute, får dagis stå för vagn! Aldrig i livet att det är mitt jobb! Hos oss sover de inne med öppet fönster. Alla barnen har sin egen madrass, kudde och filt som tvättas regelbundet. Våra barn är inte sjukare än andra!
    Men herrejösses.....

Fräsch att ligga nära ett dammigt golv......
  • La Lola
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-15 21:37:41 följande:
    Om dagis bestämmer att de ska leka ute...ska de stå för overall och rengkläder då också?
    Drömmer
  • La Lola
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:27:26 följande:
    Jag tycker att detta är skrämmande.  Är det någon som övervakar vagnarna? Måste man inte vara ett år för att få börja på dagis? Min son har vänt sig sedan han var 4 månader. Somnar han i vagnen nu måste vi hålla koll hela tiden för när han vaknar klättrar han och trillar ur.  Vad händer om flera barn vaknar samtidigt? 
    Personalen håller koll på vagnarna ja.
    På en del förskolor är det utevistelse när det sovs o på andra ställen håller man koll genom fönstret.

1 år är gränsen men kan sökta dispens för att få börja innan.

Har han inte selen på sig?
    Annars rekomenderar jag det om det är så att ahn klättrar ur.

Om flera barn vaknar samtidigt....ja då går man ut o hämtar de...?......
  • La Lola
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:50:10 följande:
    Alexi skrev 2010-09-15 21:45:40 följande:
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
    Nej han klättrar inte ur sin sele Han har den under övervakning. Jag vill inte att han ska vakna och vara fastbunden. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till rent praktiskt bara. Sätter de fast barnen i selarna och förväntar sig att barnen ska somna? Eller nattar de barnen individuellt och spänner fast dem när de har somnat? Detta är alltså inte ett försök att gräla. Jag undrar genuint för jag tycker att det verkar hemskt- 
    Föräldrarna talar ju om om de vill att barnet ska ha sele eller ej....de sitter ju inte hårt o man kan ha en lös variant oxå.....de spänns fast innan de somnat....

På alla ställen där jag har jobbat har vi rullat/skakat de vagnar där det har behövts o andra barn somnar av sig själv.
  • La Lola
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:57:17 följande:
    Det är ju bra. Jag såg framför mig hur ungar spändes fast i vagnarna och förväntades sova :-/ 
    Nejje!

Ingen fara.
    Du vet, vi förskolepersonal har oxå känslor.
  • La Lola
    Busbellan skrev 2010-09-15 22:05:24 följande:
    Jag kan faktiskt förstå dig TS, kanske för att jag är van vid att dagis alltid håller med vagn om barnen ska sova ute.
    Har varit runt och jobbat på de flesta dagis i våran kommun och ingenstans har jag varit med om att förldrarna själva behöver ha med sig vagn.
    Om dagiset har barnen sovandes ute så har de också vagnar så det räcker på stället
    O jag har aldrig varit på en förskola där förskolan stått för vagnar....

(jag har hunnit med några st på 14-15 år)
  • La Lola
    maxlis skrev 2010-09-15 22:13:16 följande:
    jag skulle inte vilja ha mitt barn på en förskola där barnen sover oövervakade, varken inomhus eller utomhus. Försåt att du reagerar på det!
    Det kan inte vara många förskolor där det sker.....
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 10:59:07 följande:
    Det låter helskumt att du ska behöva skaffa en vagn bara för att ha i förskolan. I mina barns förskolor finns vagnar på plats för de barn som sover. Nog för att min kommun har en tendens att snåla på saker, men de har iaf vett nog att punga ut för vagnar.
    O jag tycker det är helskumt att förskolan ska stå för vagnar.....
    allt hänger ju på ens erfarenheter....
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:26:44 följande:
    En del barn åker inte ens vagn, familjen äger inte ens en vagn. Är inte vagnkravet lika orimligt som att skolbarn ska ha med sig egen hockeyutrustning till idrottslektionerna?
    Nja, här i jämtland förväntas alla barn ha skidutrustning o skridskor till skolgympan....så för mig är det inget konstigt om man måste stå för en egen vagn på förskolan (de går ju att hitta snorbilligt till skillnad från skidor o skridskor som är hårdvaluta här).....
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:41:32 följande:
    Om du tycker att det är ok antar jag att du inte har hört till skamgruppen. Isf är det ju bara att gratulera. :)
    Skamgruppen?
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:49:59 följande:
    De mindre priviligierade som skamset fick ge sig ut på promenad för att de aldrig ägde den nödvändiga utrustningen. De som satt och knaprade medhavt knäckebröd på en parkbänk under klassresorna när det vackra folket hade fått med sig lunchpengar och gick och åt på McDonalds.
    Ja då har jag nog tillhört den gruppen delvis.
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 12:02:17 följande:
    Och, hrm, jag har MYCKET svårt att tro att majoriteten av alla barn har egna skridskor och cyklar.
    Beror nog på var man bor...
    Här uppe har de flesta sånt eftersom vi har riktiga vintrar tex o skidor o skridskor är en del av...livet sas....
  • La Lola

Här åker ju skolorna iväg o åker slalom oxå på friluftsdagar.
    De flesta har sån utrustning oxå o många hyr på skidorterna (det har jag gjort).

• La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 12:32:06 följande:
    Ja, det finns ju rinkar bredvid idrottshallarna i resten av landet också. Och minusgrader. ;)
    Jo men jag menar att här uppe tillhör det lixom livsstilen.
    Så är det kanske inte i tex Skåne (jag har ingen annig men det känns som om detta faller sig mer naturligt i norra Sverige).
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 12:33:23 följande:
    Mmm. Tipspromenad. Skamalternativet. ;)
    Det bästa alternativet för mig som hatade dessa friluftsdagar då man skulle åka skidor eller nåt!
  • La Lola
    vittra skrev 2010-09-16 12:43:49 följande:
    Jag håller visserligen med rulltrappa i hennes argument, det är förjävligt att skolorna kräver mer och mer av familjer som kostar dem pengar, och de som inte har råd får tyvärr stå där med skägget i brevlådan och kan tex inte följa med på klassresor, utflykter eller annat... det är verkligen inget ovanligt att det blir så, och diskussionerna kring detta har varit aktuella länge. Det gäller faktiskt också på förskolenivå, då tex sådant som födelsedagskalas (stora kalas för alla i barngruppen) har diskuterats.

Men detta tycker jag dock är en lite annan diskussion, här handlar det inte om att TS inte har råd att skaffa vagn, eller inte har någon. Hon har helt enkelt köpt en svindyr vagn som hon inte ens vågar använda för att den är för fin! Det handlar inte om att man förväntas ha utrustning man inte har råd med, det handlar om att man är för negativ för att ens inse att det finns lösningar om man nu mot förmodan har köpt en för fin vagn. De flesta (alla?) förskolor har någon eller några vagnar till förfogande, jag är fullkomligt övertygad om att om TS går till sin förskola och säger att hon inte har råd med en vagn så plockar de fram en som hon kan låna! Men förskolan kan rimligtvis inte köpa in vagnar till varenda unge! Lika lite som skolor kan köpa in skidor till hundratals barn! Även om det oftast finns en viss mån av lånegrejer, så skulle det inte funka att alla våra skattepengar går till barnvagnar, skidor eller cyklar...
    Bra skrivet!

Jag håller delvis med Rlltrappa jag oxå.
    Men eftersom jag vill att mina barn ska kunna delta i gympan som alla andra så får jag oxå köpa div utrustning till de.
    Men det blir i första hand begagnat eftersom skidor/skridskor enbart används på skolan o aldrig hemma.
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?