• Hemlighet

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Var på dotterns dagis idag för första gången och fick veta att hon kommer att sova ute i vagn. Hon är van att sova inne, men ser inte det som ett problem.
    Problemet är att man måste ta med sig en vagn själv!
    Visst hon har en vagn, men jag vill inte att den skall stå ute i ur och skur. För fin och för dyr för det:-S
    Så nu måste jag kika på en ny vagn(begagnad).
    Har dom rätt att kräva att man skall ta med en vagn själv som barnet skall sova i??

Och vad sover dom i på vintern????

• Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?
  • MissLis

Vi köpte en jätte fin begagnad vagn till dottern, som dagisvagn, när hon började på dagis. Har fungerat perfekt!

På vintern sover de i åkpåsar. Här i norrland, där vi bor, har vi investerat i en Voksipåse. En sån håller mot nästan all kyla! Är det för kallt får de sova i vagnarna inomhus. 

• Philippa

På vårt dagis har de tak över vagnarna där de sover, samt ett förråd där de står över natten....

Klart de har rätt att kräva att de ska ha en vagn när de sover.... hur tänker du då?

Vad menar du sover i på vintern? I vagnen i åkpåse och kläder såklart

Hör i norrland sover de ute till minus 20 grader.... och du ska veta vad de sver gott!

• crazy mom
    Philippa skrev 2010-09-15 14:33:50 följande:
    På vårt dagis har de tak över vagnarna där de sover, samt ett förråd där de står över natten....

Klart de har rätt att kräva att de ska ha en vagn när de sover.... hur tänker du då?

Hör i norrland sover de ute till minus 20 grader.... och du ska veta vad de sver gott!
    Vaddå självklart? Not!!!!

Jag ser det absolut inte som självklart att de kan kräva att alla ska kunna skaffa en extravagn för x antal tusingar!!! Antingen hittar du en billig ok vagn. Är du mer principiell ringer/mailar du skolverket och frågar dem.
  • Hemlighet

Trollpackan:

Philippa skrev 2010-09-15 14:33:50 följande:

Dom har tak över där dom har vagnarna här med. Jag vill inte att min vagn skall blekas.
    Hur kan dom kräva att barnet skall sova i vagnen när dom sover?
    Hade varit en annan sak om man fick välja vart sina barn skall sova då förstår jag att man måste ha egen vagn om man vill ha sitt barn sovandes ute. Men nu finns det inget allternativ!

Jag måste desutom införskaffa fleece kläder och en åkpåse så lillan håller sig varm, oj oj vad dyrt detta blev*suck*
  • MissLis

Behöver inte alls bli dyrt! Vår vagn kostade 500 kronor och var i perfekt skick. Åkpåsar och fleecekläder kan du säkert hitta på blocket eller tradera. 

• MissLis
    crazy mom skrev 2010-09-15 14:39:35 följande:

Jag ser det absolut inte som självklart att de kan kräva att alla ska kunna skaffa en extravagn för x antal tusingar!!! Antingen hittar du en billig ok vagn. Är du mer principiell ringer/mailar du skolverket och frågar dem.
    men vem har sagt att man behöver fixa en extravagn? det är väl inget måste? det var ts som inte ville ha sin dyra vagn på dagis...
  • Philippa
    crazy mom skrev 2010-09-15 14:39:35 följande:

Jag tycker det är en självklarhet att de sover ute, tänk alla infektioner de håller borta.....

Man behöver väl inte köpa en extra vagn,... jag använde samma vagn som jag har hemma!
  • Philippa
    Hemlighet skrev 2010-09-15 14:39:49 följande:
    Trollpackan:Dom har tak över där dom har vagnarna här med. Jag vill inte att min vagn skall blekas.
    Hur kan dom kräva att barnet skall sova i vagnen när dom sover?
    Hade varit en annan sak om man fick välja vart sina barn skall sova då förstår jag att man måste ha egen vagn om man vill ha sitt barn sovandes ute. Men nu finns det inget allternativ!

Jag måste desutom införskaffa fleece kläder och en åkpåse så lillan håller sig varm, oj oj vad dyrt detta blev*suck*
    Vad dyrt det blev?? Men har han inte utekläder ändå? Är ni aldrig ute på vintern??
  • Hemlighet

Jag känner inte att jag vill använda min emmaljunmga vagn på dagis och bli förstörd. Jag är väldigt rädd om min vagn + att den skall användas till fler barn.

Enda alternativet är om dom har regnskyddet på jämt för att inte bleka tyget, men risken är väll att det blir väldigt instängt när det är varmt ute?

• Hemlighet
    Philippa skrev 2010-09-15 14:42:59 följande:
    Vad dyrt det blev?? Men har han inte utekläder ändå? Är ni aldrig ute på vintern??
    Jo, men då har vi overall på och filtar och en fotsack. Ingen åkpåse eller fleece kläder har vi haft!
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?