Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Det låter helskumt att du ska behöva skaffa en vagn bara för att ha i förskolan. I mina barns förskolor finns vagnar på plats för de barn som sover. Nog för att min kommun har en tendens att snåla på saker, men de har iaf vett nog att punga ut för vagnar.

• Rulltrappa
    La Lola skrev 2010-09-16 11:01:00 följande:
    O jag tycker det är helskumt att förskolan ska stå för vagnar.....
    allt hänger ju på ens erfarenheter....
    En del barn åker inte ens vagn, familjen äger inte ens en vagn. Är inte vagnkravet lika orimligt som att skolbarn ska ha med sig egen hockeyutrustning till idrottslektionerna?
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 11:25:12 följande:
    Helsjukt? Tvärt om är det extremt ovanligt att förskolan står för vagnar. Det brukar finnas kanske 2-3st syskonvagnar på en småbarnsavdelning men de är till för utflykter osv.
    Inte sjukt, bara skumt. :)
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 11:31:45 följande:
    Verklighet är det Som jag skrev tidigare i tråden; om förskolan bestämmer att barnen ska leka ut - ska de stå för regnkläder och vinteroverall då?
    Kläder är ju knappast samma sak som utrustning. Ett barn som inte har några kläder har nog lite större problem än var på förskolan den ska sova. En vagn är det däremot inte alla som har.
  • Rulltrappa

Under hela min skolgång blev det alltid ett jävla bråk varje gång man skulle göra något utöver det vanliga och de barn som inte hade egna cyklar, hjälmar, skridskor, skidor, pjäxor, föräldrar med bil som kunde skjutsa, fickpengar till klassresor etc fick liksom stå där och skämmas.

Ett krav på egen utrustning för att ha möjligheten att sova i förskolan påminner starkt om ovanstående.

• Rulltrappa
    La Lola skrev 2010-09-16 11:37:39 följande:
    Nja, här i jämtland förväntas alla barn ha skidutrustning o skridskor till skolgympan....så för mig är det inget konstigt om man måste stå för en egen vagn på förskolan (de går ju att hitta snorbilligt till skillnad från skidor o skridskor som är hårdvaluta här).....
    Om du tycker att det är ok antar jag att du inte har hört till skamgruppen. Isf är det ju bara att gratulera. :)
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 11:35:43 följande:
    Nej men man kan köpa en för ingenting på Blocket, loppisar osv Jag skulle nog aldrig använda den vanliga vagnen som dagisvagn...
    Det känner jag är ganska irrelevant i frågan. Det finns inte ett rätt någonstans att kräva att barnen har med sig egen utrustning, det är sånt som skiktar upp sk klasstillhörigheter redan tidigt i livet och det tycker iaf jag är rätt obehagligt.

Vill kommunen ifråga inte bekosta vagnar för barnomsorgen vore det kanske på sin plats med lite mer flexibla riktlinjer. T ex "Vill du att ditt barn sover utomhus är ni välkomna att ta med en vagn till förskolan, annars finns dynor att vila på inne i lokalerna"
  • Rulltrappa
    La Lola skrev 2010-09-16 11:42:58 följande:
    Skamgruppen?
    De mindre priviligierade som skamset fick ge sig ut på promenad för att de aldrig ägde den nödvändiga utrustningen. De som satt och knaprade medhavt knäckebröd på en parkbänk under klassresorna när det vackra folket hade fått med sig lunchpengar och gick och åt på McDonalds.
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 11:49:52 följande:
    Ska man hårddra det så så är barn ingen rättighet heller. Och är man emot förskolans regler kan man hålla sina barn hemma eller söka annan plats.

Sen är det ju en hälsofråga också, vilket borde intressera föräldrar i samtliga samhällsklasser. Det är bättre för deras hälsa att sova ute än att ligga instängda på madrasser.
    Ja, för det är ju så lätt att få barnomsorgsplatser. ;)

Men eftersom du inte verkar ta illa vid dig att familjer förväntas tillhandahålla egen utrustning till förskolevistelsen får jag väl gratulera dig också. Du kanske tillhörde det vackra folket. :)
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 11:51:53 följande:
    Vart har du växt upp? McDondalds? Här hade vi alltid med egen mat på utflykter. Och skridskor, skidor osv åkte man ju max en gång om året.
    I Linköping. På utflykter ja, jag syftar på klassresor. Och vi blev ombedda att ta med oss skridskor flera gånger varje vinter. För att inte tala om hur ofta man skulle ha med sig en jävla cykel för diverse utflykter.
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?