Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Gud så negativ du är. Tänk positivt istället!

Köp en vagn för några hundringar på Blocket, detsamma med åkpåse. Fleecekläder finns på Tradera. köp stora så räcker de länge. Annars; kika på loppisar...där kan du hitta gamla Emmaljunga eller Brio-vagnar för kanske en 50-lapp.

• enlitenbitkaka
    Lenchen77 skrev 2010-09-15 21:24:55 följande:
    Om dagis bestämt att de ska sova ute, får dagis stå för vagn! Aldrig i livet att det är mitt jobb! Hos oss sover de inne med öppet fönster. Alla barnen har sin egen madrass, kudde och filt som tvättas regelbundet. Våra barn är inte sjukare än andra!
    Om dagis bestämmer att de ska leka ute...ska de stå för overall och rengkläder då också?
  • enlitenbitkaka
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:50:10 följande:
    Alexi skrev 2010-09-15 21:45:40 följande:
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
    Nej han klättrar inte ur sin sele Han har den under övervakning. Jag vill inte att han ska vakna och vara fastbunden. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till rent praktiskt bara. Sätter de fast barnen i selarna och förväntar sig att barnen ska somna? Eller nattar de barnen individuellt och spänner fast dem när de har somnat? Detta är alltså inte ett försök att gräla. Jag undrar genuint för jag tycker att det verkar hemskt- 
    Nattar dem individuellt? Det gör man inte ens när de sover inne. De lägger sig, man säger "sov så gott" och så sätter man sig och väntar på att de ska somna. Naturligtvis försöker man tillgodose enskilda barns behov men "nattning" i ordets rätta bemärkelse förekommer inte.
  • enlitenbitkaka
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:57:17 följande:
    Det är ju bra. Jag såg framför mig hur ungar spändes fast i vagnarna och förväntades sova :-/ 
    Må låta grymt...men du skulle bli förvånad över hur FÅ barn som har problem med att somna på förskolan Även de som krånglar hemma
  • enlitenbitkaka
    Mariohn skrev 2010-09-15 22:07:19 följande:
    Det är ju jätteskönt! Jag vill mest veta att det inte finns något krav på att barn förväntas somna fastspända. 
    Att de är fastspända i vagnen är ju en säkerhetsgrej. Men om de behöver någon bredvid sig för att somna så får de det. Behöver de rullning så får de det. Men i vagnen.

Och "barnvagnsparkeringen" är oftast i direkt anslutning till huset. Dvs man har god uppsikt och någon har alltid ansvar för de sovande barnen.
  • enlitenbitkaka
    snillis skrev 2010-09-15 22:16:15 följande:
    Båda de dagis som jag ha erfarenhet av har förutom en särskild personal också Babyvakt så de hör ju direkt när ett barn vaknar.
    Så har jag också haft det när barnen sovit hemma och då har jag kunnat vara inne och greja i flera timmar när barnen legat ute och sovit.
    Babyvakten är ju guds gåva till småbarnsföräldrar  
    Ja babyvakt har de på de flesta ställen. Fast här i Göteborg är det faktiskt vanligast att de sover inne...pga personalbrist förmodligen. När barnen sover inne sitter man ju i regel bara med dem när de somnar, sen utanför rummet.
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 10:59:07 följande:
    Det låter helskumt att du ska behöva skaffa en vagn bara för att ha i förskolan. I mina barns förskolor finns vagnar på plats för de barn som sover. Nog för att min kommun har en tendens att snåla på saker, men de har iaf vett nog att punga ut för vagnar.
    Helsjukt? Tvärt om är det extremt ovanligt att förskolan står för vagnar. Det brukar finnas kanske 2-3st syskonvagnar på en småbarnsavdelning men de är till för utflykter osv.
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:27:40 följande:
    Inte sjukt, bara skumt. :)
    Verklighet är det Som jag skrev tidigare i tråden; om förskolan bestämmer att barnen ska leka ut - ska de stå för regnkläder och vinteroverall då?
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:34:19 följande:
    Kläder är ju knappast samma sak som utrustning. Ett barn som inte har några kläder har nog lite större problem än var på förskolan den ska sova. En vagn är det däremot inte alla som har.
    Nej men man kan köpa en för ingenting på Blocket, loppisar osv Jag skulle nog aldrig använda den vanliga vagnen som dagisvagn...
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:46:58 följande:
    Det känner jag är ganska irrelevant i frågan. Det finns inte ett rätt någonstans att kräva att barnen har med sig egen utrustning, det är sånt som skiktar upp sk klasstillhörigheter redan tidigt i livet och det tycker iaf jag är rätt obehagligt.

Vill kommunen ifråga inte bekosta vagnar för barnomsorgen vore det kanske på sin plats med lite mer flexibla riktlinjer. T ex "Vill du att ditt barn sover utomhus är ni välkomna att ta med en vagn till förskolan, annars finns dynor att vila på inne i lokalerna"
    Ska man hårddra det så så är barn ingen rättighet heller. Och är man emot förskolans regler kan man hålla sina barn hemma eller söka annan plats.

Sen är det ju en hälsofråga också, vilket borde intressera föräldrar i samtliga samhällsklasser. Det är bättre för deras hälsa att sova ute än att ligga instängda på madrasser.
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:49:59 följande:
    De mindre priviligierade som skamset fick ge sig ut på promenad för att de aldrig ägde den nödvändiga utrustningen. De som satt och knaprade medhavt knäckebröd på en parkbänk under klassresorna när det vackra folket hade fått med sig lunchpengar och gick och åt på McDonalds.
    Vart har du växt upp? McDondalds? Här hade vi alltid med egen mat på utflykter. Och skridskor, skidor osv åkte man ju max en gång om året.
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:51:57 följande:
    Ja, för det är ju så lätt att få barnomsorgsplatser. ;)

Men eftersom du inte verkar ta illa vid dig att familjer förväntas tillhandahålla egen utrustning till förskolevistelsen får jag väl gratulera dig också. Du kanske tillhörde det vackra folket. :)
    Nej det gör jag inte, för samma villkor gäller för alla. Rik som fattig - alla måste ta med egen vagn. Ingen skillnad där. Sen kan inte kommunen ta hänsyn till allas olika ekonomi i varje liten grej.
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 11:54:12 följande:
    I Linköping. På utflykter ja, jag syftar på klassresor. Och vi blev ombedda att ta med oss skridskor flera gånger varje vinter. För att inte tala om hur ofta man skulle ha med sig en jävla cykel för diverse utflykter.
    Ja det är ju oturligt men majoriteten av alla barn har ändå tillgång dessa saker. Begagnade eller nya. Jag är själv uppvuxen med en ensamstående landstingsanställd mamma som inte hade det fett. Men jag har då aldrig behövt sakna något, även om jag aldrig fick det dyraste, finaste.
  • enlitenbitkaka

Jag är uppvuxen i en liiiiiten småstad (finns att beskåda på kanal 5) och där hade då alla cyklar osv. Innan jag fick mina egna skridskor lånade jag i ishallen. Mina skridskor jag fick sen var ärvda efter mammas vänninas barn. Jag älskade dem.

Och på friluftsdagar har det alltid funnits alternativ...

• enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 12:49:26 följande:
    Vi var även tvungna att bekosta simhallsbesök under sådana dagar. Styrketräning och pingis var mer sånt vi fick göra på ordinarie inomhuslektioner. :)
    Ja fick ju alltid simbesöken gratis...och så borde det vara. Så det är ju skit om de tar betalt för ddet.
  • enlitenbitkaka
    Alexi skrev 2010-09-16 13:10:38 följande:
    Men kan inte någon förklara för mig, varför man skulle tveka att ta med sig sin egen vagn till förskolan? Vad är det man tänker skulle ske med den där som inte sker hemma?
    Hemma kanske man förvarar den inne, hemma har man kanske en annan uppsikt över den. Barn är klåfingriga.
  • enlitenbitkaka
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 13:16:13 följande:
    Sen kan man verkligen undra vad man isf använder vagnen till om man är rädd för det, då måste det ju bli svårt att gå på långpromenader och man kan helst bara gå ut om det är mulet... ;)
    Fast det är ju lite löjligt Det är en viss skillnad på att gå på promenad och att ha sin vagn utomhus 8h om dagen i ur och skur
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?