Inlägg från: Hemlighet |Visa alla inlägg
  • Hemlighet

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Var på dotterns dagis idag för första gången och fick veta att hon kommer att sova ute i vagn. Hon är van att sova inne, men ser inte det som ett problem.
    Problemet är att man måste ta med sig en vagn själv!
    Visst hon har en vagn, men jag vill inte att den skall stå ute i ur och skur. För fin och för dyr för det:-S
    Så nu måste jag kika på en ny vagn(begagnad).
    Har dom rätt att kräva att man skall ta med en vagn själv som barnet skall sova i??

Och vad sover dom i på vintern????

• Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?
  • Hemlighet

Trollpackan:

Philippa skrev 2010-09-15 14:33:50 följande:
    På vårt dagis har de tak över vagnarna där de sover, samt ett förråd där de står över natten....

Klart de har rätt att kräva att de ska ha en vagn när de sover.... hur tänker du då?

Vad menar du sover i på vintern? I vagnen i åkpåse och kläder såklart

Hör i norrland sover de ute till minus 20 grader.... och du ska veta vad de sver gott!
    Dom har tak över där dom har vagnarna här med. Jag vill inte att min vagn skall blekas.
    Hur kan dom kräva att barnet skall sova i vagnen när dom sover?
    Hade varit en annan sak om man fick välja vart sina barn skall sova då förstår jag att man måste ha egen vagn om man vill ha sitt barn sovandes ute. Men nu finns det inget allternativ!

Jag måste desutom införskaffa fleece kläder och en åkpåse så lillan håller sig varm, oj oj vad dyrt detta blev*suck*
  • Hemlighet

Jag känner inte att jag vill använda min emmaljunmga vagn på dagis och bli förstörd. Jag är väldigt rädd om min vagn + att den skall användas till fler barn.

Enda alternativet är om dom har regnskyddet på jämt för att inte bleka tyget, men risken är väll att det blir väldigt instängt när det är varmt ute?

• Hemlighet
    Philippa skrev 2010-09-15 14:42:59 följande:
    Vad dyrt det blev?? Men har han inte utekläder ändå? Är ni aldrig ute på vintern??
    Jo, men då har vi overall på och filtar och en fotsack. Ingen åkpåse eller fleece kläder har vi haft!
  • Hemlighet
    Rapunzella skrev 2010-09-15 14:53:59 följande:
    Har du köpt en dyr och fin vagn som inte tål att vara ute? Byt dagis om du inte är nöjd, men vad tycker du annars att de skulle göra? Ska dagis bekosta alla vagnarna för att föräldrarna inte vill att deras fina, dyra vagn skall användas att sova i? Och åkpåse och fleece behöver du kanske ändå till vintern, eller hur ska hon åka i vagnen då?

Låter som ett lyxproblem - ta den vagn du har om du inte har råd med något annat, eller köp en billig begagnad på Blocket för några hundralappar. Det är väl inte hela världen, massor av barn sover ute på dagis s det är ju inte precis bara ditt dagis som har hittat på sådana "dumheter".

Mitt barn sover ute varje dag i en Bugaboo. Den är inte billig den heller, men hon sover skönt och det är huvudsaken! Dessutom står den under tak på dagarna och tas in i förråd vid hämtning, så den har vare sig blivit solblekt eller förstörd på annat sätt.
    Men ursäkta att jag är rädd om min vagn!! Får man inte vara det eller?!
    Hade inte undrat ang vagn om alternativet fanns för dom att sova inne, men det alternativet finns inte! Man är tvungen att ha en vagn det är det jag tycker är fel!

Min dotter hade overall, filtar och fotsack i vagnen förra året. Men det kanske man inte skall sova i!!!!!!
  • Hemlighet
    vittra skrev 2010-09-15 15:22:43 följande:
    Omg, ska man skratta eller gråta åt denna tråd?! Snacka om att göra det krångligt för sig, vad är egentligen problemet? De allra flesta förskolor låter barnen sova ute i vagn, inget konstigt med det och det är både hälsosamt med frisk luft och enkelt, givetvis får man räkna med att man behöver anpassa sig till förskolans rutiner när barnen faktiskt tillbringar större delen av dagarna där! Och vaddå, trodde du att barn skulle vara gratis?! Man får väl se till att köpa det de behöver helt enkelt!

Och är du så jäkla rädd om vagnen att den inte ens får användas på normalt vis, då kanske du inte skulle köpt en så svindyr vagn till att börja med..?
    Suck!
  • Hemlighet
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-15 21:37:41 följande:
    Om dagis bestämmer att de ska leka ute...ska de stå för overall och rengkläder då också?
    Det är väl inte samma sak!
  • Hemlighet
    vittra skrev 2010-09-16 12:46:12 följande:
    Eller för den delen åkpåsar eller vinteroveraller... som ju TS tydligen inte heller vill köpa...
    Jag har inte skrivit att jag inte vill köpa, utan bara att det kommer bli dyrt!

Vagnen är jag rädd om, skall förhoppningsvis ha fler barn.
    Jag tror inte att den kommer att bli förstörd på dagis utan den kommer att blekas. Dock lutar det åt att jag kommer ha vagnen på dagis, men jag kommer att ha regnskyddet på hela tiden för att förhindra att den bleks.
  • Hemlighet
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 13:16:13 följande:
    Sen kan man verkligen undra vad man isf använder vagnen till om man är rädd för det, då måste det ju bli svårt att gå på långpromenader och man kan helst bara gå ut om det är mulet... ;)
    Lite skillnad att gå på lång promenad mot att ha den ute större delen av tiden i veckorna! Tycker du inte det!

Det går inte att fråga och undra något i detta forum som man själv inte tycker är självklart utan att bli påhoppad och dummförklarad.
  • Hemlighet
    Rulltrappa skrev 2010-09-17 08:34:10 följande:
    Liten skillnad, inte stor. Ska man gå t ex en mil är man ju ute ca 1,5 timme och på förskolan har väl barnen knappast tid att sova mer än 2-3 timmar. Om sen personalen är vänlig att köra in vagnen i vagnförrådet eller slänga över ett regnskydd när barnet inte sover är den ju skyddad.
    Vagnarna står ute hela dagarna!
  • Hemlighet
    mammatill2härligavildar skrev 2010-09-17 08:34:27 följande:
    Hej TS! Har inte läst allt. Men vår son sover ute på dagis året runt (-15 regel, under det är d vagnarna inne dom sover i) och det funkar såååå bra. Friska barn som får extra friskt luft och dessutom får sova i sin egen vagn dom dom redan är trygga i. Toppen tycker jag! På vår förskola MÅSTE vi sätta på regnskyddet varje dag när vi ställer vagnen på gården, så personalen ska slippa om det börjar regna. Så den bleks inte alls. Är det väldigt varmt tar dom av hela, eller halv regnskyddet, så klart så barnen inte kokas därunder=) Vi kan välja att lämna vagnen i ett låst förråd på natten om vi vill. Vi köpte en vagn enkom för att ha på dagis, ångrar dock att vi inte letade efter en begagnad mer, för vi ville inte ha våran bugaboo stå där hela dagarna.
    Tror du kommer känna dig nöjd med att dom sover ute sen. Nu när vi ska flytta snart vill jag hellst att nya dagis sover ute oxå, å inte inne på sunkiga plastmattor där alla ligger bredvid varandra och snorar o hostar=)
    Jag har inge som helst problem med att min dotter får sova ute( om det gå eftersom hon är van att sova inne).
    Men jag har ingen lust att ha min vagn där och riskera att den blir solblekt.
    Jag håller dock utkik på blocket men jag har ingen lust att lägga ut hur mycket som helst eller åka hur långt som helst för att hämta den:S
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?