• Thuleslapper

Klädköp för bonusbarnet

Jag behöver lite råd utav er här. Sambon har ju 2 barn och vi har barnen varannan vecka. Tyvärr har vi just nu ett stort problem angående kläder. Jag tycker att om jag köper kläder till dem så ska de ha dessa kläder när de är hos oss. Nu är det så att speciellt tjejen (hon är 7år och har klädstorlek 146/152) gärna vill ha kläderna jag har köpt på sig när det är "byte". Jag ber henne att ta med kläderna nästa vecka när hon kommer till oss men nejdå. De stannar hos mamman
    När jag undrar vart kläderna är som jag har köpt så säger hon: "Det är mina kläder och jag har dem vart jag vill!!!!" Och är jättesur och säger: "Tjatar du så rigner jag till mamma för hon har sagt att jag inte behöver ta ditt tjat". Ok, det kan väl vara svårt för en 7-åring att förstå MEN..... Jag är så trött på detta. Hon har aldrig något att sätt på sig. Jeansen är för trånga över magen, tröjorna är för korta, trosorna urtvättade osv. Varje kväll när hon ska plocka fram kläder är det bråk för inget passar eller hon gillar inget. Då går dumma jag iväg på min lunchrast och köper kläder för mina pengar...... och sen börjar allt från början. Dessa plagg "försvinner" till mamman och jag får aldrig se dem igen. Biomamma tar hela barnbidraget (och köper säkert kläder för det) MEN vad ska jag göra? Jag kan inte gå och handla en ny uppsättning varje vecka, det har jag inte råd (eller lust) med. Hur kan man förklara för tjejen att hon ska ta med kläderna tillbaka? Och vad ska jag göra för att biomamman inte ska falla oss i ryggen? Hos lillkillen funkar det mycket bättre (han är 6 år) Vill han ha "våra" kläder på sig när det är byte så har han på sig de när han kommer hit igen. Jag har försökt med allt, sagt att jag inte köper kläder till henne mer, att hon får ta det som finns i skåpet men inget hjälper. Snälla, alla råd, synpunkter mottages tacksamt

• Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet
  • Thuleslapper

Jo då, hon har kläder hos mamman, men varje gång hon kommer hit har hon på sig för små klänningar/ tunikor och tights.... även om det regnar. En väska med kläder är ju en bra idé, men föräldrarna byter på måndagar( den ena föräldern lämnar och den andre hämtar) och det är väl inte så bra för de små att behöva släpa med kläder till skolan. Till saken hör att biomamman har flyttat för någon månad sedan, nu bor hon typ 200 meter från oss. Jag bad tjejen sist de kom att hon skulle gå till mamman och hämta sina "kvarglömda" kläder  (jag hade köpt ett par jeans och en tröja som hon endast hade haft på sig en gång) men det vägrar hon. Och jag känner att om jag pratade med biomamman så skulle det bara bli ännu mer irriterat (vårt förhållande är inte det bästa)

• Thuleslapper
    iser skrev 2010-09-15 23:24:33 följande:
    Håller med ovanstående. Men om det inte fungeras så kan du överlåta dotterns klädbestyr till pappan.  
    Det var precis det jag sa till tjejen sist. Jag sa att jag var besviken då jag hade bett henne ta med de nya jeansen tillbaka då jag precis hade köpt de och hon endast hade haft på sig de en gång. Och hon sa att det är hennes kläder och hon har dem vart hon vill. Då sa jag att jag inte kommer att köpa kläder till henne i framtiden utan att det får hennes mamma och pappa sköta, men då blev hon sur och menade att jag visst ska köpa åt henne...
  • Thuleslapper

Tack för alla tips, det hjälper mycket att få höra era åsikter. Saken är den att jag o sambon har mer eller mindre "delad" ekonomi så det är inte frågan om pengar. Och tjejen vill att jag ska vara med och välja kläder på kvällarna (tjejgöra??) Jag ska banne mig börja med et som du sal SolAngelica ;.) Det lät väldigt bra, får se om det hjälper. Idag är det bytesdag, ska bli intressant att se om "våra" kläder kommer hit den här gången eller inte......

• Thuleslapper

Nu har ytterligare en grej hänt som har gjort att jag definitivt inte kommer att köpa kläder mer. För några veckor köpte jag en jättefin t-shirt till lillgrabben (då jag diggade den så mycket passade jag på att köpa 2, en till nu samt en större storlek). Han har haft den flera gånger och jag har tvättat den 2 gånger. Han ville ha den på sig när det var bytesdag sist, och den kom allt tillbaka MEN... istället för klarröd var den rostbrun, stora blåa fläckar i tyget (antar att den har tvättats i 60 grader tillsammans med mörka jeans) Flickan hade som vanligt inte med sig några kläder tillbaka
    Inte ens ytterjackorna följde med den här gången....
    Det var ganska jobbigt för tjejen häromdagen när hon stod framför sitt klädskåp och märkte att det inte fanns några långbyxor eller jeans......

Jag vet inte men jag är nog för trångsynt eller något när det gäller detta. Ska verkligen inte utsätta mig för det här problemet utan det får föräldrarna ta.

• Thuleslapper
    Romantica1981 skrev 2010-10-09 10:48:14 följande:
    Håller med många bonusföräldrar på den här sidan. Få din sambo att ta ansvar för klädbiten och snacket med bio-mamman. Två gardrober fungerar utmärkt och kommer garanterat inte att påverka barnet. De kläder som barnet har när de kommer till er har det också på sig när de åker tillbaka. När ett barn vet vilka regler som gäller brukar det mesta lösa sig av sig självt.
    Problemen är att tjejen VÄGRAR ta på sig kläderna hon hade på sig hit, det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklara för henne. "Du bestämmer inte vad jag ska ha på mig" säger hon både till mig och pappan.
    Jag har försökt att visa henne 2 olika uppsättningar (som är mammans) och sen får hon välja bland de men det går inte. Vi fixar alltid kläderna på kvällen så att man slipper stressen på morgonen.... Men hon vill hellre ha de kläder som jag har köpt.....
  • Thuleslapper
    SaramedM skrev 2010-10-09 18:25:16 följande:

Det är hennes kl'äder, de har hon väl på sig när hon vill

Problemet är ju att det är JAG som köper kläder för att hon växer ur sina gamla och sedan blir de kvar hos biomamman. Tycker du att det är rätt av vi ska köpa nya byxor, tröjor etc till henne varje månad som hon sedan tar med till mamman? Och veckan därpå när hon kommer till oss så får vi gå och köpa nya igen för de som hon har på sig är för små, trasiga etc. Mamman tar barnbidraget för bägge ungarna, biomamman har en ny sambo, de tjänar mer tillsammans än vad jag och biopappan tjänar. Här går det om en principsak: Köper jag kläder så är det för att hon ska ha ordentliga, rena, hela kläder när de är hos oss, inte för att de ska försvinna....Vad biomamman köper eller vad hon tycker att hennes barn ska ha hos henne är hennes ensak..Skulle det vara så att biomamman gav pappan ett barnbidrag att köpa kläder för skulle jag inte säga något, detsamma om hon får kläder utav farmor, fastrar etc i julklapp eller födelsedag. Då är det ju tjejens plagg. Men här är det som sagt jag som köper för att ha hos oss...
  • Thuleslapper
    Villimey skrev 2010-10-10 22:55:00 följande:
    Ett barn måste ju få ha sina kläder och leksaker som sina personliga tillhörigheter. Jag förstår inte hur en vuxen människa kan opponera sig mot det?

Men du kan ju sluta handla nya kläder varje vecka, det är ju helt orimligt. Det är väl också din mans ansvar först och främst att sörja för barnens kläder i samarbete med sin ex-fru?
    varför tar ni inte och ordnar någon form av samarbetssamtal om hur ni ska göra med klädinköp och barnbidrg.

Försök vara en lite större människa för barnens skull.
    Jag har slutat att handla kläder åt barnen.
    Tycker det är synd egentligen att de ska få lida för att deras mamma inte vill samarbeta men men. Min sambo och jag har vi från början försökt att tänka som en familj, vi har gemensam ekonomi osv.

Biomamman säger att hon är mamman och det är hon som ska ha barnbidragen, så är det. Och min sambo är tyvärr inte så sugen på att bråka med henne (sist han påpekade detta med barnbidraget så började hon  hota med att barnen nu skulle skrivas hos henne istället för hos pappan, osv)
  • Thuleslapper
    Villimey skrev 2010-10-10 23:13:06 följande:
    Varför har din man helt slutat handla kläder åt barnen?Förvånad Ett barnbidrag räcker ju inte till allt ett barn behöver vad gäller fritidsaktiviteter, kläder, presenter till vänner. Vad hemskt att tänka i kronor och ören-millimeter rättvisa om sina egna barn.
    Min sambo har aldrig slutat köpa kläder till barnen, jag kanske har förklarat fel. Vi åker och "storhandlar" emellanåt men då plaggen alltid försvinner så springer jag oftast iväg på lunchrasten och kollar om det finns något då jag jobbar mitt i sta´n. Men här handlar det enbart om att mamman river händerna och blir glad när vi köper kläder som hon sedan behåller. Om hon också skulle köpa kläder och om de hade rena, hela och årstidsanpassade kläder när de kom till oss skulle detta problem nog aldrig uppstått.  
  • Thuleslapper
    FrökenKanSjälv skrev 2010-10-11 06:50:57 följande:
    Bra att du har slutat köpa kläder! Låt barnens pappa inse att det här är ett problem. Låt barnens pappa tycka synd om sina barn och till slut inse att han är tvungen att hjälpa dem. Låt barnens pappa ta striden med mamman.

Du kan förresten hälsa till din sambo att mamman inte kan skriva barnen hos sig utan hans underskrift. Om hon skickar in en adressändring för barnen så skickar Skatteverket ut en blankett till pappan som han ska skriva på. Om pappan inte skriver på så blir det en utredning om var barnen ska skrivas, och så länge som barnen bor varannan vecka så ändras Skatteverket inte mot den ena förälderns vilja. Det är alltså ett tomt hot. Pappan kan alltid ringa till Skatteverket och kolla om han är osäker.
    Tack för tipset ))
    Jag kollade faktiskt upp det då det var aktuellt ifjol..
    Som tur är kom aldrig något mer än ett brev från www.adressändring.se där de skrev att det har kommit in en adressändriing för barnen och om det är sant. Om ja skulle man ej höra av sig men om det var fel skulle man ringa dem. Det gjorde vi och de sa med att mamman inte kan göra något utan att bägge föräldrar ger sitt godkännande.
  • Thuleslapper
    Åsiktskvinnan skrev 2010-10-11 07:25:40 följande:
    Herre jisses.... Om ni tycker detta är ett problem så får ni väl bestämma hur det ska vara, antingen är kläderna kvar, punkt. Eller så går hon med för små kläder, punkt. Vaddå hon vägrar???? Hon är 7. Antingen sätter hon på sig kläderna eller går naken, bär ut henne om hon vägrar, hon är 7. Varför detta jävla daltande? Hon är 7. Ni behöver inte förklara någonting, vaddå våra regler, du bor under vårat tak, löjligt. Ni är VUXNA och ni BESTÄMMER, hon är 7. Ta och bestäm hur NI vill att det ska vara och agera utefter det.
    Du skriver egentligen exakt vad jag tycker...... MEN....
    Hade det varit MITT barn hade detta problem inte funnnits, jag lovar. Men som det är nu så är jag tvungen att ta hänsyn till biomamman. Man är ju alltid lite rädd att flickan går till mamman och beklagar sig och kanske t o m inte vilja komma hit (till sin pappa) något mer... och det vill jag nog inte ha på mitt samvete.

• Thuleslapper
    Åsiktskvinnan skrev 2010-10-14 10:40:54 följande:
    Jag kan förstå rädslan, och det är just den som barnet utnyttjar nu. Men ett barn vill ha en vuxen som står för sitt ord, som barnet kan lita på, det är därför de trotsar.... Jag tycker fortfarande som jag skrev innan, och OM barnet skulle välja att gå och gnälla till mamman, så låt henne göra det då, hon är fortfarande 7, vad händer sedan när det inte handlar om kläder, ska ni fortsätta vara rädda för att om inte barnet följer era regler vill hon inte vara hos er???? Äh, skärp er.
    Nejdå, men jag vill nog inte ha det ansvaret att det är mitt fel att min sambo förlorar vårdnanden om sin dotter.... då håller jag hellre igen

Det har hänt förut, att biomamman har försökt att flytta till en annan stad,  försökt att skriva barnen hos sig (de har varit skrivna på denna adress sen de föddes, även efter det att mamman bestämde sig för att flytta härifrån och lämna familjen).

Sen har mamman fixat en mobil till tjejen som hon utnyttjar nästan dagligen när hon är hos oss.
    Det räcker med att det är något som dottern inte får som hon vill så ringer hon sin mamma och beklagar sig...( det kan vara allt från att jag ber henne städa sitt rum, läsa läxor, plocka in kläder eller dylikt)
    Jättekul... och sen får sambon höra utav mamman att jag inte ska uppfostra hennes barn, annars kommer hon att se till  att de ska bo hos henne heltid......
    Hur ska JAG kunna skärpa mig då??????
  • Thuleslapper
    Ulrika45 skrev 2010-10-20 10:30:20 följande:
    Jag tycker den här diskussionen har urartat. Handlade det inte om klädköp? 
    Allt eftersom diskussionen fortgår förefaller problemet vara ett helt annat - nämligen om en biologisk mamma som manipulerar barnet, hotar pappan att "ta" vårdnaden och gud vet allt. Klart att inte klädhanteringen kan funka i en sådan situation.

Jag önskar er lycka till när ni förhoppningsvis försöker lösa den grundläggande konflikten. Kanske pappan och mamman kan sätta sig, utan andra inblandade, och ha ett ordentligt samtal om hur de ser på barnuppfostran, familjeliv och ekonomi?
    Ja du har nog rätt, det har urartat lite.......
    Det finns väldigt många problem här... vill inte skylla bara på biomamman, jag är nog inte den lättaste att ha att göra med då hon och jag har helt olika uppfattningar angående vår situation.

Pappan är "easy going" men tyvärr utnyttjar hon detta
    Han är inte heller en person som argumenterar utan han försöker att ligga lågt, detta utnyttjas utav biomamman (och lite utav mig med)

Men i grunden vill jag bara att jag inte ska behöva köpa kläder som mamman sen behåller
    Imorgon ska sambon gå och handla lite kläder med dottern.... det blir nog  nyttigt och förhoppningsvis en början på något nytt.
  • Thuleslapper

Jag är såååååå stolt över mig själv!
    Var på Ullared i lördags (och ja, det var det värsta jag varit med om: 4 timmars bilresa ner, 2,5 timmars köande, väl inne gick det knappt att handl pga för mycket folk som blockerade allting, 1,5 timme kö i kassan och sen 4 timmars hemresa)

Det enda i klädväg jag köpte till tjejen var 1 ny pyamas och ett set med ytterkläder (thermobrallor med jacka) som hon ska få utav farmor i födelsedagspresent!!

Svar på tråden Klädköp för bonusbarnet