Inlägg från: MissMurrig |Visa alla inlägg
  • MissMurrig

Min 1-åring äter så dåligt!

Åhhh vet inte vad jag ska ta mig till. Min 1-åring vill inte äta, när jag matar honom... Min mamma har nästan inga problem alls att mata honom när hon har honom. När jag ska mata honom så skakar han på huvudet, och oftast skriker han bara av att jag försöker sätta honom i stolen. De gånger det går BRA, vill han inte bli matad men kan äta själv, men det är inte lätt att ge hälsosam och varierad mat då, för han kan inte hantera sked/gaffel så bra än... Så den maten som funkar bäst är pasta, korv, köttbullar och ibland majs och artor. Men detta är som sagt på en BRA dag... 

Idag har han:

07.00 - druckit välling
    08.00 - ätit en liten bit korv
    11-druckit ca 100ml smoothie
    14- ätit en halv rull-smörgås med leverpastej
    15- En liten "Ella's Kitchen" smoothie...

Och så har han druckit lite... Men jag blir så himla ledsen över att han inte fått i sig mer än detta sedan han vaknade kl 6 i morse... Jag har försökt att erbjuda mat som han får äta själv, banan, mer smootie....  

Vanligtvis så brukar han äta mer runt 8-9 till frukost, en ordentlig lunch 11-14(innan eller efter han sovit), och nu runt 16-17 borde han ätit middag....  Det känns som han har missat minst 2 stora måltider idag. 
    Jag vill bara gråta... Han sover bara 9-10 timmar på natten och ät grinig halva dagen, det beror säkert på att han äter för lite...

Någon som har något tips på hur man kan göra? Har ni haft samma problem någon gång? 

Tack/ lite ledsen 

• Svar på tråden Min 1-åring äter så dåligt!
  • MissMurrig
    september0809 skrev 2010-09-16 16:57:27 följande:
    men låt honom klabba med vanlig mat också. min dotter var precis likdan och till slut av jag upp matningen och gav henne en sked sen fick hon pilla bäst hon ville och hon åt mycket bättre på det viset.visst det blir skitig på golv och bord men inte värre än man kan städa upp det... när de kommer till drickan så erbjud sånt som är lite godare än bara vatten tex.

Ja men det FÅR han ju! På en bra dag så äter han så. Men idag och många andra dagar vill han inte kladda själv eller något. HAn skrker och vill itne sitta i stolen, kastar bort maten framför sig så det skvätter över hela köket... Han vill inte äta, inte ens själv... 
  • MissMurrig
    september0809 skrev 2010-09-16 19:08:04 följande:
    han är inte på väg att bli sjuk då???eller fler tänder kanske!

Oj vad konstigt det ser ut..

Vet inte, han är snuvig. Men han har varit bråkig med maten i 2-3 månader nu... Han har SÅÅÅÅ mycket spring i benen, att han ofta inte kan sitta still  och äta ett mål... 

Fick i honom 2 små piroger förut iaf, han fick såklart pilla själv.. Men det räcker inte riktigt.. 
  • MissMurrig

Usch va jobbigt för dig sara... Jag har 'ndå en sambo att ringa till och snyfta hos lite.. Hör av dig till BVC kanske, jag ska avvakta liite till.. brukar ju få i honom något tillslut... Det var aldrig ett problem innan, när han var 6-8 månader gapade han bara och åt mer än mig... Nu är det som om han inte kan sitta still och bara vill springa runt, han har inte tid att äta.... Vi funderar på om det är ett bokstavsbarn vi har fått, han är aldrig stilla... 

• MissMurrig
    Taurus skrev 2010-09-16 19:45:31 följande:
    Låt honom äta själv bara.
    Och vad menar du med han sover bara 9-10 timmar på natten? Vill du han ska sova mer? Min son har aldrig sovit mer än så.
    HAn vill ju oftast inte äta alls, hade han alltid velat äta och det själv, så hade jag inte beklagat mig här... Problemet är att han inte vill äta ALLS... 

Vanligast är att barn i den åldern sover 11-12 timmar på natten och 1-2 timmar på dagen.  
  • MissMurrig
    Taurus skrev 2010-09-17 06:49:24 följande:
    Men du skrev att det går bättre när han får äta själv. Det finns 2 saker man inte kan tvinga ett barn till, det är mat & sömn.
    Är din son trött så sover han. Vanligast är kanske att dom sover 10 timmar men det är det verkligen inte alla som gör. Min son sover från 19:30-05:30, det är 10 timmar. Han har aldrig vaknat senare än så
    Jag skrev att på en bra dag så äter han själv, jag kan aldrig mata honom. Men många dagar vill han inte äta alls.. Jag tror han hade sovit mer om han åt mer... Han är ofta grinig, gnuggar sig i ögonen och gäspar.. Men vill inte sova, bara skriker... 
    Jag har ca 15-20 små barn i min närhet, och alla sover från 19-07 (eller motsvarande 18-06)... Ibland sover de lite mindre, men vår har sedan han började krångla med maten, blivit svårare att lägga och han vaknar tidigare... oftast sover han inte mer än 9 timmar, innan sov han alltdi 11-12 timmar... Vi är alla trötta nu pga det... 
  • MissMurrig
    Taurus skrev 2010-09-17 11:26:50 följande:
    Men bara för att ni har många barn i er närhet som sover såpass mkt så behöver ju inte er son göra det
    Nä ddet är ju klart, alla är ju olika. Men han började sova mindre när han började krångla med maten.. OCh han är mycket gnälligare numera också. Och jag vill ju att han ska sova ut ordentligt, som barn i hans ålder ska sova. Jag jämför inte bara med mina vänner och släktingars barn, utan också med vad olika experter och läkare säger. Och de säger att barn upp till 3 år bör sova 12-14timmar / dygn.
  • MissMurrig
    september0809 skrev 2010-09-17 20:02:18 följande:
    har han inget som slår ut allt annat i matväg som han vill ha???
    Hehe, jo. Jag lyckade få i honom 3 polska pirger sedan. Men de finns inte att köpa på ica direkt, och jag kan inte göra dem. Min mormor gör dem och fryser in åt mig. De är goda, men tar timmar att göra. 
    Men ibland vill han inte ha något, det är lite segt.  
Svar på tråden Min 1-åring äter så dåligt!