• MissMurrig

Min 1-åring äter så dåligt!

Åhhh vet inte vad jag ska ta mig till. Min 1-åring vill inte äta, när jag matar honom... Min mamma har nästan inga problem alls att mata honom när hon har honom. När jag ska mata honom så skakar han på huvudet, och oftast skriker han bara av att jag försöker sätta honom i stolen. De gånger det går BRA, vill han inte bli matad men kan äta själv, men det är inte lätt att ge hälsosam och varierad mat då, för han kan inte hantera sked/gaffel så bra än... Så den maten som funkar bäst är pasta, korv, köttbullar och ibland majs och artor. Men detta är som sagt på en BRA dag... 

Idag har han:

07.00 - druckit välling
    08.00 - ätit en liten bit korv
    11-druckit ca 100ml smoothie
    14- ätit en halv rull-smörgås med leverpastej
    15- En liten "Ella's Kitchen" smoothie...

Och så har han druckit lite... Men jag blir så himla ledsen över att han inte fått i sig mer än detta sedan han vaknade kl 6 i morse... Jag har försökt att erbjuda mat som han får äta själv, banan, mer smootie....  

Vanligtvis så brukar han äta mer runt 8-9 till frukost, en ordentlig lunch 11-14(innan eller efter han sovit), och nu runt 16-17 borde han ätit middag....  Det känns som han har missat minst 2 stora måltider idag. 
    Jag vill bara gråta... Han sover bara 9-10 timmar på natten och ät grinig halva dagen, det beror säkert på att han äter för lite...

Någon som har något tips på hur man kan göra? Har ni haft samma problem någon gång? 

Tack/ lite ledsen 

• Svar på tråden Min 1-åring äter så dåligt!
  • september0809

men låt honom klabba med vanlig mat också.
    min dotter var precis likdan och till slut av jag upp matningen och gav henne en sked sen fick hon pilla bäst hon ville och hon åt mycket bättre på det viset.visst det blir skitig på golv och bord men inte värre än man kan städa upp det...
    när de kommer till drickan så erbjud sånt som är lite godare än bara vatten tex.

• MissMurrig
    september0809 skrev 2010-09-16 16:57:27 följande:
    men låt honom klabba med vanlig mat också. min dotter var precis likdan och till slut av jag upp matningen och gav henne en sked sen fick hon pilla bäst hon ville och hon åt mycket bättre på det viset.visst det blir skitig på golv och bord men inte värre än man kan städa upp det... när de kommer till drickan så erbjud sånt som är lite godare än bara vatten tex.

Ja men det FÅR han ju! På en bra dag så äter han så. Men idag och många andra dagar vill han inte kladda själv eller något. HAn skrker och vill itne sitta i stolen, kastar bort maten framför sig så det skvätter över hela köket... Han vill inte äta, inte ens själv... 
  • september0809
    MissMurrig skrev 2010-09-16 17:20:18 följande:
    Ja men det FÅR han ju! På en bra dag så äter han så. Men idag och många andra dagar vill han inte kladda själv eller något. HAn skrker och vill itne sitta i stolen, kastar bort maten framför sig så det skvätter över hela köket... Han vill inte äta, inte ens själv... 
    han är inte på väg att bli sjuk då???eller fler tänder kanske!
  • MissMurrig
    september0809 skrev 2010-09-16 19:08:04 följande:
    han är inte på väg att bli sjuk då???eller fler tänder kanske!

Oj vad konstigt det ser ut..

Vet inte, han är snuvig. Men han har varit bråkig med maten i 2-3 månader nu... Han har SÅÅÅÅ mycket spring i benen, att han ofta inte kan sitta still  och äta ett mål... 

Fick i honom 2 små piroger förut iaf, han fick såklart pilla själv.. Men det räcker inte riktigt.. 
  • sarasthlm

hej miss.!

Jag har samma jäkla problem som du!! uhh vill bara grina ihop typ
    min tjej e lite yngre 10 och en halv månad
    d e samma sak här, hon vill oftast inte sitta i stolen, hatar hakklappen slänger den med kraft i golver om hon får tag i den (matning funkar lika dåligt utan hakisen)
    hon försöker ständigt kränga sig ur stolen vilket börjar bli läskigt trots "sele över mage"
    när hon va mindre behövde jag alltid sjunga för att hon skulle ens gapa lite lite
    nu funkar inte sång jag får stojja o hålla på m grejer, som hon slänger, ta nya, skojja med dem, tjoa och hela baletten heeela tiden, faktiskt skitjobbigt o uppepå det att känna att hon inte får i sig tillräckligt
    idag är hon visserligen sjuk o d går sämre än någonsin,
    några skedar gröt
    1 dl välling
    1/2 liten burk broccoliochpasta pure
    thats it
    jag e ensam uppepå allt o orkar snart inte, ska man ta kontakt m bvc, hur kan dem hjälpa?
    hoppas på tips här också förstås och känner med dig missm!!!!!!!!!!!!!!!

• MissMurrig

Usch va jobbigt för dig sara... Jag har 'ndå en sambo att ringa till och snyfta hos lite.. Hör av dig till BVC kanske, jag ska avvakta liite till.. brukar ju få i honom något tillslut... Det var aldrig ett problem innan, när han var 6-8 månader gapade han bara och åt mer än mig... Nu är det som om han inte kan sitta still och bara vill springa runt, han har inte tid att äta.... Vi funderar på om det är ett bokstavsbarn vi har fått, han är aldrig stilla... 

• sarasthlm

hoppas det löser sig för er, ni kan ju också kolla med bvc eller har ni redan gjort det? min tjej har

från början inte varit så intresserad av mat men d har gått att "lura" med sång o lek,

nu tycks hon inte gå på sånt längre...:( så antar att jag får ta itu med detta på riktigt,

ska ringa bvcn imorn, ammar du?

d gör jag,,kan va en bov i dramat, läste i lite andra trådar om d....oj va många matvägrare d finns! skönt att man inte e ensam, o jag tror inte er son behöver va bokstavsbarn för att han e livlig, d e ju många
    ja tips på att sluta amma välkomnas också.. men nu e d ingen ide för vi e båda sjuka o orkar inte då tyvärr
    hade dragit ned massa..men så blev vi sjuka..igen..pust
    som jag hört förut är d inga barn som svälter sig.. hoppas att d e sant..
    kram

• Taurus

Låt honom äta själv bara.
    Och vad menar du med han sover bara 9-10 timmar på natten? Vill du han ska sova mer? Min son har aldrig sovit mer än så.

• Tingeling83

Min dotter & son med strulat me maten ibland , de kommer & går , ha i lite extra smör / olja när de väl äter sa BVC

BVC sa med barn svälter ej :)

men förstår de jobbigt ... välling gav jag en del de e mat som mat .. bättre än inget ..

ge de ditt barn gilla skit i om de e pannkakor eller köttbullar varje dag bara de äter 

låt barnet leka lite med maten :)

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • Strumpan08

Kopierar det jag skrev i en annan tråd om precis samma ämne:

"Min tjej var likadan i den åldern. Hon började vägra alla pureér och att bli matad, annars hände samma som du beskriver, tre tuggor och sen tvärnit. Så vi gick över till plockmat, hon fick äta precis det vi åt, och var det extra kinkigt så fick hon plocka direkt från vår tallrik. Naturlig utveckling."

Det var alltså precis vid 1-årsdagen det vände. Hon åt mindre men hon verkar ha klarat sig ändå. Jag gav inga mellanmål för det gjorde också att hon inte hade aptit vid målen och det var svårt att hålla koll på hur mycket hon egentligen åt om dagarna.

Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
Svar på tråden Min 1-åring äter så dåligt!