Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej Millan! Jag läste din presentation och känner igen mig mycket i dina upplevelser. Oron av att vänta barn igen och inte kunna njuta av graviditeten. Ska det bli missfall är den frisk?
Jag hade tur som kunde konstatera att det var ngt fel redan på nupp och inte väntade till rutinul som med min första men friska pojke är jag otroligt glad för. Vi fick ju tre pojkar på rad med syndrom och jag förstod inte varför dessa skulle vara så envisa. Att avbryta första var värst då vi inte visste om doktorn hade rätt. Läste på nätet om när de haft fel osv. Att ta det där pillret som avstannar grav är hemskt. Det var skönt att få bekräftat att doktorn haft rätt och att barnet knappast hade överlevt till förlossning ens. Att det sen visade sig vara ärftligt var inte lika skönt att veta, men dessa barn kan inte överleva och det var en viss tröst.
Att sen nu när vi äntligen blev gravida med en liten som ej hade detta syndrom och gå igenom fostervattensprov var inte ett enkelt val. Min man vill absolut inte ha ett barn med syndrom om det går att undvika och jag har tänkt samma men nu när jag skulle göra det tvekade jag mycket. Det kanske inte blev så sjukt och älska det skulle vi gjort båda två osv. Som tur var slapp jag ta det beslutet.
Att som du gå igenom två aborter pga downs .. Nej jag förstår verkligen att det uppstår tvivel, det är inget konstigt med det .
Men ge inte upp! Är säker på att det går bra för dig till slut.