MrsC74 skrev 2013-01-15 17:10:05 följande:
Lillaminipytte... Fel tråd va ? Har du varit i samma sits ?
Handlar inte om värde utan om så mycket annat. Döm inte andra människor innan du varit i deras situation. Det är riktigt illa att du gör det.
Jag dömmer verkligen inte utan mer intresserad av tanken bakom, jag jobbar med bla barn med DS och andra funktionshinder och handikapp finns någon få så glada människor som folk med DS enligt min egen upplevese så vill verkligen inte trampa någon på tårna.. då tolkade du mig fel.
Kattflickan skrev 2013-01-15 16:27:37 följande:
Ett barn/ vuxen med DS eller annat kromosomfel har samma värde som andra barn och vuxna i mina ögon.
För mig har frågan varit om barnet/ den vuxne kommer att kunna få ett värdigt liv med livskvalitet. I många fall kan de säkert få det men i många fall inte. Jag har delvis arbetat med funktionshindrade när jag var yngre och det är delvis dessa erfarenheter jag grundade mitt beslut om abort på. De levde inte ett liv med livskvalitet. Att behålla ett barn med ett svårt kromosomfel innebär i mina ögon ett mycket stort ansvar. För mig var det mer ansvarsfullt att göra en abort.
Sen är det lätt att tycka om man inte själv varit i samma sits!
Håller med dig det är ett stort ansvar verkligen, jag kan inte svara på hur jag själv gjort eftersom jag ej varit i situationen men min första tanke är "nej aldrig" men som du säger det kräver nog väldigt mycket eftertänksamhet om vad man verkligen kan ge barnet för framtid och om man kan ge barnet ett värdigt liv.
Såklart alltid lätt att tycka men min mening var ännu en gång inte att trampa någon på tårna, då ber jag om ursäkt.