Inlägg från: Hjelm |Visa alla inlägg
  • Hjelm

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Nu har jag aldrig varit gravid, följaktligen heller inte gjort någon abort, och kan inte svara på vad jag hade gjort om jag var i samma sits.

Men en sak jag aldrig har kunnat begripa, är varför majoriteten av människor är för fri abort, men majoriteten (enligt min erfarenhet) också tycker det är moraliskt fel att abortera ett foster med någon form av funktionsnedsättning (säkert finns det bättre ord för detta, men ni förstår vad jag menar).

Jag menar, varför tycker vi det är okej och en självklar rättighet att välja bort ett barn som med största sannolikhet är friskt och har alla förutsättningar för vad vi kallar ett optimalt liv, men förkastligt och fel att välja bort ett som man vet inte är/har detta?

Vi ifrågasätter inte att någon väljer bort barnet för att man känner sig för ung, för att man inte har rätt ekonomi, för att man inte längre är tillsammans med fadern, för att man vill satsa på karriären etc etc. Ändå tycker åtminstone jag att dessa anledningar känns "mindre" goda än att barnet i sig faktiskt är sjukt eller har en funktionsnedsättning som gör att dess livskvalitet inte känns tillräcklig och/eller att mamman tvivlar på att hon ska kunna ge det vad det behöver.

Vi har fri abort i Sverige, och då ska man faktiskt aldrig behöva förklara eller ursäkta sitt val. 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort