Inlägg från: Lillsudd |Visa alla inlägg
  • Lillsudd

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Kinya skrev 2013-07-18 12:01:33 följande:

Har inte alla med Turners bara en könskromosom (X)? Hur kan det då vara en pojke? Alla med Turners är väl flickor? Jag känner nämligen en Turners syndrom och hon har förklarat det så iaf.

Förlåt ett inbrott i tråden... Jag fick - och förlorade - ett barn knappt halvvägs 2011 med Turners i mosaikform. En del av barnets celler var xy och en del x0. Man kan väl säga att en del av generna kodade för normal pojke medan en del kodade för flicka med Turners syndrom. Mitt barn hade normal anatomi och hade blivit en pojke med liknande symptom som en flicka med Turners. Med den typen av genuppsättning är det det vanligaste, men en liten del blir flickor och en annan liten del föds med oklart kön. Det finns en liten ökad möjlighet att barnet senare upptäcker att det fysiska könet inte överensstämmer med det mentala (transsexualitet alltså) iom att generna kodar både för man och kvinna. Nu dog mitt barn, vilket är en stor risk (de med Turners som föds är ju bara de "friskaste" av alla foster som haft det sas, precis som med DS), efter att jag fått CMV för första gången under graviditeten och hjärtat inte klarade infektionen. Men - det finns manlig Turners. Fast ovanligt...
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort