Inlägg från: Anonym (Sorgsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorgsen)

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Quincey skrev 2024-11-10 09:46:28 följande:
    Hej hur har det gått för dig? Hoppas allt såg bra ut nu ❤️

Nej vi har inte hört något om gravsättning än, har varit bortrest men ska ringa nu i veckan och kolla och fråga var han är exakt så jag åtminstone vet det.

Ja det är en bra idé att fråga om någon annan kurator, känns fruktansvärt jobbigt ibland.

Min klinik trodde inte aborten har påverkat hur det blev och sa tom att vi kunde starta stimulering månaden efter avbrytandet, men känns så osannolikt att det skulle vara något annat? Har börjat en ny stimulering nu, kliniken har stängt nästa månad så kunde inte vänta längre. 
    Hej! 

Jag var på kliniken för några veckor sedan. Läkaren spolade då med koksalt för att se hur livmodern såg ut. Livmodern "buktade ut" på ett ställe. Hon trodde inte det var något, men ville ändå att jag skulle avvakta med återföring och göra en ny undersökning efter nästa mens. Nu väntar jag på att få mens igen, så det händer inte så mycket. Om mensen kommer i tid och allt ser bra ut kanske jag kan hinna göra en återföring innan jul/nyår. Men räknar verkligen inte med något längre.

Hur har det gått för dig? Hjärta Har du fått träffa någon annan kurator? Har du fått veta något mer om planen för gravsättning? Hur har det gått med stimuleringen?

Hm, okej. Ja, jag tycker också det känns osannolikt. Men hade de någon annan förklaring? 
  • Anonym (Sorgsen)
    Kabeln skrev 2024-11-26 10:07:07 följande:

Jag har precis fått positivt Test, 2-3 veckor säger stickan men utifrån senaste mens så är jag i vecka 5. Denna graviditet behövde jag inte äta letrozol utan kroppen verkar ha kommit igång av sig själv efter aborten. 

På många vis glad att kroppen kunde av sig själv men väldigt blandade känslor. Vi kommer inte gå ut med graviditeten förens efter vi gjort och fått svar på NIPT igen. Vilket kommer vara hemskt att vänta på provsvar igen då det var det som sist gav dem hemska beskeden. Kan man kräva tidig kontroll/tätare kontroller när man varit med om detta?

Håller mina tummar för er andra om positiva besked❤️

Vad kul att höra hur det har gått för dig! Och stort grattis! ❤️

Förstår att det är blandade känslor. Tyvärr ingen aning om man kan kräva tätare kontroller. Jag tror i alla fall att man kan få NIPT gratis. Eller göra moderkaksprov direkt istället för KUB. Men är inte helt säker. 

Jag har precis gjort min första återföring efter avbrytandet. Men vågar inte hoppas för mycket med alla motgångar som varit. Kunde inte hålla tillbaka tårarna när läkaren sa att de läst vad vi gått igenom. Även om jag mår bättre så blir jag känslosam när jag tänker på det. 

Tack❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2024-12-18 14:42:39 följande:
    Läste att du gjort en återföring nu, så bra att det inte var några fler komplikationer med livmodern och att de kollade ordentligt. Håller tummarna för positivt resultat! ❤️

Har inte träffat någon kurator, har inte orkat ta tag i mitt mående. Ringde Kyrkogårdsförvaltningen igen idag. Visade sig då att barnet är på ett krematorium på annan ord och inte kommit till kyrkogården än. Ringde krematoriet som sa att transport inte sker automatiskt utan att man måste ordna den själv, antingen boka transport för 2000 kr eller hämta och lämna askan själv. Så jag har i princip väntat på att höra om gravsättning i onödan. Önskar någon hade berättat att jag behöver ordna transport så hade jag gjort det för länge sedan. Vi gjorde aborten på ett sjukhus på annan ort (inte där krematoriet är) och bad om gravsättning på en kyrkogård som är nära där vi båda växte upp.

Gjorde ett nytt försök i november. Det gick sämre än de tidigare försöken men då sa kliniken plötsligt att vårt oktoberförsök där vi inte gick till plock var för nära inpå aborten. Så de ändrade sig om det. Fick ut mycket färre ägg än tidigare och hade sämre utveckling, fick en enda blastocyst. Haft så dåligt samvete för min son under ruvartiden. Tänkt mycket på honom och kollat bilder. Har nog försökt förtränga vad som hänt men blev svårt när jag började hoppas på ett annat barn ❤️
    Ja det är skönt att det inte blev några fler komplikationer ❤️
    Tyvärr blev det negativt resultat. Det var 7e återföringen och jag börjar bli rädd att det är kromosomfel på alla våra embryon. Det kan ju vara en anledning till att det inte fäster tänker jag.  

Åh jag förstår 😔❤️ Det är verkligen tuffa känslor att hantera. Jag själv flyr nog lite från känslorna. Håller mig sysselsatt med träning, jobb, träffa folk osv. Det är bra för mig att ha en kuratorstid bokad så jag måste tvinga mig själv att prata om det. Tycker det är svårt att prata med andra om det då jag inte känner någon som själv gått igenom det här. 

Men fy, då har du behövt vänta all den här tiden i onödan 🥺 Dåligt att de inte gav information om det! Hur blir det nu? Måste ni vänta till våren?

Men vad konstigt att de ändrat sig helt plötsligt. Då va det ju som du trodde. 

Kan förstå det här med dåligt samvete och att det blir mer känslosamt nu.❤️ Jag har haft och har dåligt samvete. Så svårt att sörja ordentligt då tycker jag. 

Hur har det gått nu efter återföringen? 
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-01-08 19:02:23 följande:
    Åh nej jag beklagar 💔 Hur många gånger har ni plussat av de 7? Vad säger läkarna? Förstår vad du menar, är också rädd att det är kromosomfel på alla embryon, får panik av den tanken. Har samtidigt inte hört om någon annan som har ett sådant problem men man börjar undra hur man kan ha så mycket otur.

Tror verkligen det är bra att hålla sig sysselsatt som du säger, enda som hjälper att känna att man har ett liv utanför den här sorgen. Ska försöka prioritera mitt mående i år. Hur var det du hade fått kontakt med din kurator?

Ja det känns läskigt att vi inte vetat och väntat i onödan. Precis innan jul hämtade vi askan på krematoriet. Den lilla lådan satt och väntade på oss med en etikett där det stod ?Barnet?. Pratade med den lilla lådan, grät och pussade på den. Kändes ändå fint att återförenas med min ängel en stund. Vi lämnade över den till kyrkogården där hans aska ska spridas, det skulle bli till våren. Nu vet jag iaf var han är ❤️

Vi fick vara en blastocyst vid sjätte äggplocket, med tanke på hur få ägg jag fått, dålig utveckling på de befruktade, bara en blastocyst och att den hade sämre kvalitet än de tidigare kände jag mig väldigt tveksam och ledsen direkt vid återföring. Men jag testade positivt och var sååå glad att få vara gravid igen. Kändes som att det kanske fanns en mening med allt som hänt trots allt. Brf skulle bli i augusti, ett år efter aborten. Hade en liten röd blödning i vecka 6, sen små bruna blödningar i vecka 9 och idag konstaterades MA, inget foster syntes och hinnsäcken mättes till 6 veckor. Hade en känsla av att det var för bra för att vara sant.. Nu blir det cytotec och hela den processen igen om det inte blöder ut av sig självt. Ska sluta med progesteron. Känns helt hopplöst och fruktansvärt. Men inte lika vidrigt som att genomgå aborten så får väl ta mig igenom detta på nåt sätt. 

Tack ❤️ Har plussat 2 gånger sammanlagt. Första gången jag plussade var det kemisk graviditet. Så fick mensen någon vecka senare bara. Jag nämnde min oro för läkaren som gjorde återföringen. Hon svarade väl inte direkt på det, men hon pratade lite om att embryon ju kan testas men att det inte görs i Sverige tyvärr. Jag är skriven på en klinik i min hemstad, men får åka till en annan stad för äggplock/återföring. Så kan känna att det är lite svårt att veta vart jag ska vända mig med vissa frågor. 

Jag tror det är bra till viss gräns att hålla sig sysselsatt. Men jag kan känna ibland att jag trycker undan mina känslor istället för att ta tag i dem. Det tycker jag du gör rätt i! 🤗 Vi fick en tid till henne direkt när vi fått svaret på fostervattenprovet. 

Åh vad fint att ni fick återförenas en stund. Och skönt att du vet vart han är nu. Hoppas det kan hjälpa dig i sorgen ❤️

Verkligen jättetråkigt att höra 😔 Och så hemskt när man får upp hoppet och sen blir nedslagen igen 🥺 

Hur går ni vidare nu? Planerar ni nytt äggplock eller har ni kvar något embryo från tidigare äggplock? Måste verkligen vara jobbigt att behöva gå igenom så många äggplock med så lite utbyte 🥺

Jag har tagit en liten paus med återföring för att kunna leva lite den här månaden. Tror det blir återföring nästa cykel. Men börjar tappa hoppet. Tiden går så fort känns det som.

• Anonym (Sorgsen)
    Kabeln skrev 2025-01-13 22:11:08 följande:

Åh blir så ledsen men ändå tacksam att kunna återkomma till denna tråd som ännu skrivs av er. Att få skriva med andra som genomgår samma läker mig❤️

Jag var på inbokad NIPT idag. Inga hjärtljud. Startat med första tablett idag och fortsätter imorgon. Fostret var i v7 men jag skulle vara i v12. Övertygade om att få göra abort hemma nu då det var möjligt fast dem helst ville ha mig på patienthotell. Världen brister igen och jag inser det var ytterligare ett sjukt foster. Blandade känslor, glad att slippa samma som sist men trodde också att det verkligen skulle gå nu. Naturligt gravid och så mycket symptom denna gång? så får se hur det går nu hemma imorgon. Sjukskriven igen. Fy fan. Sänder massvis av styrka till er båda. 

Åh nej, är verkligen ledsen för din skull 😔 💔

Vad fint att du känner att du kan komma tillbaka till den här tråden och att hjälper dig att skriva här. Jag är verkligen så tacksam för att jag hittade hit. Det blir lätt så ensamt annars då jag inte känner någon som gått igenom samma. 

Massa styrka till dig med!

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-01-20 10:10:45 följande:
    Tog också upp det med min klinik och fick inte heller något direkt svar, bara att jag ser ut att inte ha så bra äggkvalitet. Jag vet inte om det stämmer, kan vara många olika saker som man inte utreder. Vad säger er klinik, kan man göra någon utredning för att förbättra chanserna att det fäster?

Förstår, kanske kommer känslorna ikapp en senare. Ska höra av mig där jag gjorde fvp och se om jag kan få en annan kurator bara.

Vi har använt upp alla äp i vårt paket nu så får sätta in de vi har i frysen från tidigare omgångar. Måste vänta ca två månader. Ja tiden går så fort och det ger så mycket ångest tycker jag. Hur gammal är du förresten?

Man tycker ju att de borde kunna göra fler utredningar. Speciellt på oss som är med om så mycket motgångar i det här. De har inte sagt något alls om det. Nu efter jag faktiskt blev gravid så mena de på att då verkar det i alla fall inte vara något med min livmoder. Får kanske prata med kliniken igen. 

Hur många återföringar har du gjort? Och hur många plus? 

Gör det om du känner att det kan vara bra för dig ❤️

Okej 😕 Hur många har ni i frysen? 

Ja det ger verkligen mycket ångest. Börjar tänka att det kanske aldrig blir något barn för oss. Och om det blir så har jag lagt all den här tiden och energin på ingenting. Jag fyller snart 36. Det är väl kanske ingen ålder när man gör IVF, men tiden går som sagt fort. Hur gammal är du? 

Hur har det gått för dig efter missfallet? ❤️?????

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-01-30 18:52:43 följande:

Ja verkligen, blir förkrossad när jag tänker på att jag kanske bara slösar tid och att det hade gått att hitta ett fel om man bara letade lite. Min klinik sa något om att man kanske kommer kunna testa blastocyster i Sverige i framtiden, men blir om minst 2 år. Det är en lättnad ändå och tröst man kom längre än de där 12 första veckorna, även om det slutade som det gjorde.

Vi gjorde totalt 2 återföringar med våra landstingsförsök. Båda var av 3-dagars embryon, vi fick inga blastocyster. Testade negativt båda gångerna. Började sen på privat klinik och då fick vi vår första blastocyst ❤️ Fått plus på 3 av 3 återföringar på nya kliniken. Är otroligt tacksam för det, var ett totalt mörker när jag trodde att vi aldrig skulle få en blastocyst och första kliniken började prata om äggdonation. 

Vi har 5 i frysen från omgång 4 och 5, bara en är blastocyst från dag 5. Samma här fyller 36 i år och känt många gånger att det kanske inte är menat. Men man vill göra allt man kan, tror inte man kommer ångra tiden och energin. Tiden går dock fruktansvärt fort, vi började försöka för snart 4 år sedan 😔

Var på återföring i veckan och behövde inte skrapas tyckte de så får vara glad för det. Dock känns det som att det kommer bli utdraget med blödning och hcg som ska sjunka, sen vänta en cykel..,

Hur går det för dig? ❤️

Ja det känns fruktansvärt. Är såklart bra att det går framåt, men samtidigt blir jag sorgsen att det inte gjorts tidigare. Nu kanske en själv ?missar det tåget?. Ja på ett sätt känns det bra att det i alla fall inte verkar vara något fel på livmodern när man ändå kunde hålla en graviditet så länge. 

Jag förstår att det måste varit fruktansvärt när det gick så dåligt på landstingsförsöken. Skönt att det gått mycket bättre sen ni börjar på privat klinik. Verkar som att vissa kliniker ger bättre resultat 🤔

Okej, bra ändå att ni har kvar i frysen ❤️ 

Då är vi i lite samma situation - snart 36 år och har försökt runt 4 år (vi började försöka i slutet på 2020). Jo man vill ju försöka allt man kan. Kanske istället ångrar sig om man inte gjort allt. Men jag har börjat tänka att vi nog kommer behöva sätta en gräns på hur länge vi ska försöka. Det är inte aktuellt än att sluta försöka, men försöker i alla fall ställa in mig på att vi så småningom kanske behöver sätta en gräns. 

Skönt att du slapp skrapning. Men förstår att det är jobbigt ändå såklart 😔❤️

Vi tänkte göra återföring den här cykeln (blir om några veckor). Men jag har inga förhoppningar alls just nu tyvärr. Känner bara att jag vill sätta in alla embryon för att ha det gjort. För att ha provat så jag inte behöver undra. Usch vad bitter jag känner mig 🙈

• Anonym (Sorgsen)

Hej,
    Hur går det för er Quincey och Kabeln? 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-02-23 09:34:14 följande:
    Hej Sorgsen,
    Hur har det gått med återföring? ❤️

Har haft mycket ångest på sistone och oro över att fyra graviditeter haft kromosomfel. Börjar undra om enda lösningen är att försöka utomlands och testa blastocysterna, men det känns helt övermäktigt. Träffade nyligen min fd närmsta kollega som skulle få barn två veckor innan mig. Blev förvånad att jag inte kände så mycket, var bara glad för hennes skull. Får höra att jag är så stark men känner mig som världens svagaste för är så arg och vill ge upp hela tiden men antar att det är starkt att fortsätta och fortsätta..

Hoppas det har gått bra för dig ❤️

Hej!

Jag har testdag på torsdag. Men har redan tjuvtestat varje dag i snart 1 vecka. Varje test har faktiskt varit positivt, men vågar inte hoppas något. Tycker inte det blivit starkare, men inte heller svagare. Den här gången tar jag Cyclogest, så vet inte om det gett verkan.

Fy vad jobbigt 🥺❤️ Jag förstår dig. Det är ju min rädsla också - att våra embryon har kromosomfel. 

Att göra det utomlands som du säger är ju ett alternativ. Men förstår att det kan kännas tufft att göra hela den resan. Men har du fått gjort någon missfallsutredning? 

Vad skönt för dig att du inte kände annat än glädje för hennes skull. Jag har en vän som fick barn nyligen. Hon och jag berättade tidigt för varandra om våra graviditeter. hon blev gravid några veckor efter mig. Jag har självklart varit glad för henne, men samtidigt känt en sån sorg över att jag ju också borde varit där. 

Förstår vad du menar. Jag känner mig så känslomässigt svag. Men egentligen tycker jag att vi är jäkligt starka som orkar kämpa på i livet trots alla motgångar. Och att vi, som du säger, faktiskt fortsätter. De som inte gått igenom den här kampen kan aldrig förstå helt hur tufft det är. ❤️

(Vill förresten byta namn från ?anonym Sorgsen? till det jag valde när jag skapade kontot. Men valde ett namn som tyvärr kan hänvisas till mig, så vågar inte 🙈. Vet inte heller om man kan byta det namnet)

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-04-07 17:33:33 följande:
    Hej!

Åh grattis, vilka fantastiska nyheter!! ❤️ Hur har det gått för dig? Håller tummarna för en frisk graviditet som går hela vägen!

Nej får inte göra missfallsutredning. Våra 2 kemiska räknas inte.. Har varit bortrest ett tag, varit skönt att tänka på annat. Nu är planen att göra återföring i denna cykel äntligen!

Hmm vet inte, men är ju dags för ett nytt lyckligare namn när du är gravid igen ❤️

Hej!

Tyvärr blev det tidigt missfall, eller om man kallar det kemisk graviditet 😔 Har 2 embryon kvar. Planen är att göra de två återföringarna innan sommaren. Och om det inte blir något av dem så blev jag erbjuden att få göra en hysteroskopi innan nästa äggplock. 

Okej jag förstår. 
    Härligt med resan! Har du ett jobb där du lätt kan ta ledigt och resa bort? 😊

Härligt att du får göra återföring den här cykeln! ❤️ Här blir det också återföring den här cykeln. 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-04-09 18:08:41 följande:

Åh nej, beklagar 💔 Vad tufft det är. Är du ok? Har du gjort någon typ av undersökning av livmodern tidigare? Sätter du in båda nästa gång eller efter varandra, och hur lång tid behöver du vänta mellan insättningarna då? Tänker också att jag borde hinna med 2 återföringar innan sommaren.

Egentligen inte, den här resan bestämdes för ett halvår sedan, som tur är passade det bra tidsmässigt eftersom vi bara kunde vänta förra månaden.

Spännande! håller tummarna för oss båda. Jag trackar äl nu, hur långt har du kommit? 

Tack ❤️ Jag känner bara att jag tappar hoppet mer och mer tyvärr 😔 Nä, ingen så grundlig undersökning. Inte mer än att de spolat med koksalt. 

Tyvärr blev det ingen återföring den här cykeln då det krockade med påskstängt på kliniken? Så vi får se om det blir nästa cykel. Har frågat om jag får sätta in båda, men det sa de nej till. Våra embryon ?ser för bra ut? för att göra det. Men tror jag hinner med båda återföringarna innan sommaren ändå. Om den första inte fäster alls så kan jag göra nästa återföring cykeln efter. 

Okej, vad bra att det passade in med resan. Skönt att komma iväg och tänka på något annat 😊

Hur går det för dig? Har du gjort återföring nu? 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-04-27 15:39:09 följande:

Jag förstår, det är så tufft. Alla säger att det kommer vända snart men man väntar och väntar och det vänder aldrig. Hoppas vi båda får skriva att vi fått våra efterlängtade barn här snart ❤️

Åh segt att det var påskstängt. När ska du börja testa inför äl? Frågade också om att sätta in två och min klinik sa också nej.

Hade testdag idag. Testade negativt med RFSU-testet jag fått av kliniken. Tog 2 till test för kunde typ inte tro på det, också blanka men med svag skugga efter 5 min.. Tog då CB digitalt som visade Gravid 1-2 veckor. Så har ingen aning nu. Så många gånger man varit i ovisshet.

Håller med 😕 Ja, det hoppas jag verkligen ❤️

Verkligen segt. Nu väntar jag på mensen som borde komma vilken dag som helst. 

Tyvärr kan ju testen visa en svag skugga efter 5 minuter fast det är negativt. Har hänt mig flera gånger. Men att det digitala visade positivt låter ju bra! Hur har det gått? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-03 15:05:38 följande:
    Det blev ännu en kemisk tyvärr, testade negativt i början av veckan och slutade med progesteron så nu har blödningen börjat 😔 4 tidiga mf nu. Vet inte vad mer man kan göra. Så besviken att man inte får testa embryona, har ingen livsgnista kvar längre.

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen 😔❤️

Ja det är verkligen en besvikelse att man inte får testa embryona. Så mycket vi får stå ut med med alla återföringar som ändå aldrig kommer bli något. 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-12 14:01:01 följande:
    Hur går det för dig nu? Har du återföring planerad snart? ❤️
    Gjorde återföring förra lördagen. Tror tyvärr inte det fäst. Har tagit ?testa tidigt test? och hittills har det varit negativt. Jag har inte testdag förrän fredag egentligen så förstår ju såklart att det är alldeles för tidigt att testa. Men tidigare när det fäst har det varit positivt på typ RD 5.

Hur går det för dig? Har du gjort någon mer återföring nu? ❤️
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort